سؤال: من یک پسر هفت ساله دارم که علاقه‌ی خیلی زیادی به دیدن CD و بازی های کامپیوتری دارد. من خیلی با این قضیه مخالف هستم؛ چون آسیب‌های جسمی و روحی، روانی این مسئله را می‌دانم. امّا مسئله‌ای که وجود دارد این است که با شوهرم در این خصوص به هیچ وجه هم سوء نیستیم؛ یعنی ایشان هیچ کنترلی در این قضیه ندارد و حتّی تا حدودی مشوّق آن است. چگونه باید با این قضیه برخورد کنم؟

این مادر بزرگوار در این زمینه باید به چند نکته توجّه داشته باشند:

الف. برنامه ریزی برای کودکان

عمده‌ی دلیل این‌که بچّه‌ها زیاد از بازی‌های کامپیوتری یا برنامه‌های رسانه استفاده می‌کنند، بی‌برنامه بودن است؛ یعنی به این علّت کودک از تلویزیون و رسانه زیاد استفاده می‌کند که  پدر و مادر نتواسته‌اند جایگزین‌ مناسبی برای او ترسیم کنند؛ لذا توصیه‌ی ما این است که مادر یک برنامه ریزی کامل برای فرزند خود داشته باشد.

ب. داشتن هم بازی مناسب

در هفت سال دوّم باید بخشی از اوقات بچّه ها با همسالان گذرانده شود؛ این امر خیلی  می‌تواند در رفع مشکل کمک کند.

ج. استفاده از اسباب بازی های مناسب

پدر و مادر باید اسباب بازی‌های مناسبی را برای فرزندان خود تهیّه کنند؛  اسباب‌ بازی‌هایی که جنبه‌ی فکری و سرگرمی‌ دارد و هوش بچّه‌ها را افزایش می‌دهد.

د. سپردن مسئولیت به فرزند

نکته‌ی چهارم برای رفع این مشکل، این است که بخشی از مسئولیت‌های خانه را به فرزندمان بسپاریم. برخی از مادران هستند که تمام کارهای کودک خود را انجام می‌دهند؛ در حالی که این کار درست نیست و باید بچّه‌ها در این امور مشارکت داشته باشند.

ه. پرنگ شدن نقش مادر

نکته‌ی آخر به عنوان راهکار این است که مادر نقش خود را در محیط خانه پررنگ‌ کند؛ یعنی همان محوریّت مربّی‌گری و تربیت فرزند را خود عهده‌دار باشند و پدر هم نقش مدیریتی را در حوزه‌ی خانواده بر عهده بگیرد.