خطبه اول

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَهً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی. طه؛۲۵-۲۸

الحمدلله و الصلاه علی خاتم الانبیا عبده و رسوله طبیب نفوسنا ابی-القاسم محمّد و آله المعصومین سیّما مولانا الکهف الحصین و غیاث المضطر المستکین و ملجأ الهاربین، بقیه الله فی العالمین ارواحنا فداه و عجّل الله فرجه و سهّل الله ظهوره و رزقنا الله رویته و خدمته و صحبته و نصرته و اللعن علی اعدائهم اجمهین

اوصیکم عباد الله بتقوی الله

السلام علیک یا بقیه الله

 

تقوا تنها وسیله نجات

شما عزیزان، خوبان، گرامیان، بزرگان، بزرگواران و نفس ضعیف خودم را به تقوای الهی توصیه می‌کنم. در زندگی خدا را از یاد نبرید.در همه امور فکری، اخلاقی، کرداری و هر تصمیمی رضای خدا را در اولویت ببینید. از سخط و غضب خدا بپرهیزید که گناه، مجرای غضب است. رذائل اخلاقی منشأ کارهایی است که غضب الهی را در پی دارد. تقوا تنها وسیله نجات هم از مشکلات دنیا و هم از شدائد برزخ و قیامت است.

 

ارزش و جایگاه اذان در دین اسلام

بحث ما در خطبه اول درباره اسرار نماز و دیگر مقدمات نماز بحمدالله به فصل پایانی خودش رسیده است. خیلی دلم می‌خواهد عمرم کفایت کند تا بتوانم یک دوره کلاس نماز شناسی، آموزه ‌های نماز و رموز سازندگی آن را در این خطبه مقدس با شما که سر بندگی دارید و رموز بندگی را دوست دارید، -از زبان قرآن و اهل بیت علیهم السلام – مرور کنم، باشد که خدا کرم کند!

 اذان یک سرود روزانه است که بندگان خدا در سه یا پنج وقت با این سرود، برای عشق و پرستش حق تعالی آمادگی پیدا می‌کنند. اذان اعلان موجودیت و شعار اقتدار اسلام است. وجود نازنین خاتم الانبیاء محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم وقتی مکه را فتح و بت ها را از خانه خدا به دست امیر المومنین علیه السلام سرنگون کردند؛ بلال را مأمور فرمودند که به بام کعبه برود و ندای اذان سر دهد. اذان آن روز، اعلان قدرت توحید و شکست شرک بود.  همیشه اذان شعار اقتدار جامعه اسلامی، شعار اتّصال به حق تعالی و وصل شدن به محبوب بی‌ مثال است.

وجود مقدس سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام می ‌فرمایند: پدرم خواب بودند. مؤذن اذان گفت. پدرم بیدار شد و شروع به گریه کرد. با گریه ایشان ما حاضرین هم گریستیم. بعد امیر المومنین علیه السلام فرمودند که این اذان -به تعبیر من- پیام دارد. نمازهای ما هر روز استمرار دارد تا هستیم. وَ أَوْصانی‏ بِالصَّلاهِ وَ الزَّکاهِ ما دُمْتُ حَیًّا. مریم؛ ۳۱٫ تا زنده هستیم؛ نماز نیاز ماست! ما همیشه به نماز نیاز داریم، ولی بعضی توجه ندارند که این استمرار نماز، تکرار نیست؛ بلکه هر نمازی یک کلاس جدید است. یک مرتبه و منزلت جدید است. ما مسافر هستیم و سفر الی الله داریم. اگر نمازی نورانیت جدیدی به ما ندهد، آن نماز نماز واقعی نخواهد بود.

***

رموز بانگ الله اکبر در اذان

   {روزی حضرت امیرعلیه السلام در مسجد نشسته بودند، هنگامی که مؤدن بر مناره رفت و بانگ الله اکبر سر داد، حضرت شروع کرد به گریستن! هنگامی که اذان به اتمام رسید، حضرت از اصحاب سوال کرد: آیا می دانید مؤذن چه گفت؟ حضار پاسخ دادند: خدا و رسول و وصیش بهتر می دانند. آنگاه حضرت شروع کرد به گفتن رموز چهار تکبیر} در  فراز های اذان و چهار پیام را معرفی کردند. من بدلیل ضیق وقت، فقط تکبیر چهارم را از قول حضرت امیر علیه السلام بازگو می کنم و به بررسی نکات ذیل آن می پردازم.

امیر المومنین علیه السلام در مظاهر و صفات اسماء حق تعالی، در تکبیر چهارم اذان، فرمودند: الرَّابِعُ اللَّهُ أَکْبَرُ عَلَى مَعْنَى حِلْمِهِ وَ کَرَمِهِ یَحْلُمُ کَأَنَّهُ لَا یَعْلَمُ وَ یَصْفَحُ کَأَنَّهُ لَا یَرَى وَ یَسْتُرُ کَأَنَّهُ لَا یُعْصَى لَا یُعَجِّلُ بِالْعُقُوبَهِ کَرَماً وَ صَفْحاً وَ حِلْماً. التوحید (للصدوق)، ص ۲۳۸، ۳۴ باب تفسیر حروف الأذان و الإقامه. این مطلب، بار عرفانی و محبتی دارد. اگر انسان توجه داشته باشد؛ اذان، جرقه عشق می‌ زند و دل انسان را به آتش می‌ کشد و انسان را در محبت خدا ذوب می ‌کند.

در حقیقت بیان امیر المومنین علیه السلام نشان می دهد که اذان علاوه بر بُعد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی؛ رمز توحید، وحدت، قدرت، عشق و عاشقی و پرستش است. علاوه بر این برای اشخاص یک سیر در اسماء الهی است. مسافر الی الله چند مرحله دارد، یا از خلق به خالق، یا از حق به خلق و یا از حق به حق سفر می‌کند؛ و در این تکبیرات، سیر از حق به حق صورت می گیرد.

**

* یَحْلُمُ کَأَنَّهُ لَا یَعْلَمُ؛ در تکبیر چهارم می‌گوییم خدا آنقدر بزرگ است که یَحْلُمُ کَأَنَّهُ لَا یَعْلَمُ. همان گونه که اگر کسی مرتکب جنایتی شود، ناظر یا مأمور تعقیب ‌کننده‌ ای به دلائلی بخواهد او را رسوا نکند، وانمود می‌کند که نمی‌داند، خدا هم آنقدر حلم به خرج می‌دهد، آنقدر مسئله را نا دیده می گیرد که گویا نمی‌داند! خدا با ما چقدر مدارا می کند؟ ما چقدر در پیشگاه خدا گناه کرده‌ایم، چه هنگام به رخ ما کشید؟ چه هنگام مشت ما را باز کرد؟ چه هنگام افتضاح ما را به مردم رساند؟

 

* وَ یَصْفَحُ کَأَنَّهُ لَا یَرَى؛ خدا در مواجهه با زشتی اعمال ما، مثل کسی رفتار می‌ کند که با ما دوستی دارد و نمی خواهد بنده‌اش را بی ‌آبرو کند، نمی‌ خواهد او را نابود کند. گویا اصلاً نمی‌داند. گاهی شما فرزند، همسر یا شاگردتان را غافل گیر می ‌کنید. می ‌رسید و می ‌بینید که وضع خراب است و کار بدی می ‌کنند. راهتان را می ‌کشید و می روید، یا سرتان را طرف دیگر می ‌گیرید تا او نبیند که شما او را دیده‌ اید و شرمنده شود. به این می‌گویند: صْفَح الهی.

یکی از صفات خداوند کریم الصْفَح بودن است، خدای متعال با این که می‌بیند، گویا صورتش را به طرف دیگر می گیرد که ما را خجالت ندهد. خداوند با این روش غضبش را از ما بر می ‌گرداند. کَأَنَّهُ لَا یَرَى مثل کسی که نمی ‌بیند. خدا این‌ گونه است. برای حفظ شخصیت ما آن چنان نا دیده می ‌گیرد که گویا نمی‌بیند!

 

* وَ یَسْتُرُ کَأَنَّهُ لَا یُعْصَى؛ آن قدر آبروداری و پرده‌ پوشی می‌ کند که گویا شما معصیت نکرده‌اید. چه می ‌شود که بندگان خدا هم به اخلاق او تخلّق پیدا کنند؟ چه می ‌شود ما هم آینه خدا شویم و آبروداری کنیم؟ چه می ‌شود روابطمان را به گونه ای کنیم که کسی با وجود ما تحقیر نشود و چیزی از کسی کم نشود؟

****

             

جایگاه و نقش «ولایت علوی» در اذان

درباره عبارت اشهد أن محمداً رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم مطلب زیاد است. مرحوم میرزا جواد آقای ملکی تبریزی و دیگر بزرگانی که به مراتبی از عرفان رسیدند و ره‌ یافتگان دیگر در این مورد مطالب زیادی دارند؛ اما من فقط یک نکته را از امام راحل رضوان الله تعالی علیه تقدیم می ‌دارم.

 امام می‌گویند که نماز انسان سفر الی الله است. این عین روایتی از امام صادق علیه صلاه و السلام یا از امام زین العابدین علیه صلاه و السلام است؛ و حقّ نماز این است که وقتی به نماز می‌ ایستید؛ واقعاً به این حقیقت باور داشته باشید که دارید به مهمانی خدا می ‌روید. خدا از شما دعوت کرده است. خوش به حالتان! خدا شما را به حساب آورده، از شما دعوت کرده است و دارید به محضر خدا وارد می ‌شوید.

امام می‌گویند: نماز سفر الی الله است. «الرفیق ثم طریق» و انسان در هر سفری نیاز به رفیق دارد. کسی که با شما می تواند همراه باشد، راه‌ شناس باشد و شما را آماده کند که در محضر ربوبی سرافراز وارد شوید؛ نمی‌تواند بالاتر و بهتر از پیغمبر صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله کس دیگری باشد.

 شما در مقدمه نماز این حقیقت را اعلان می‌ کنید که دست را به دست پیغمبر صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله داده ‌اید و همراه او به محضر پروردگار متعال می‌ روید. این کار شما، (گفتن عبارت های اشهد أن محمداً رسول الله و اشهد أن علیاً ولی الله) اعلان رفاقت با نبیّ مکرم اسلام و شهادت به ولایت امیرالمومنین علیه السلام است. گرچه بر حسب فتوای فقهای ما، اشهد أن علیاً ولی الله جزء اذان نیست و ما هم به عنوان جزئی از اذان نمی ‌گوییم؛ اما آیه مباهله هم اعلان می کند که هیچگاه پیغمبر صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله از امیرالمومنین علیه السّلام جدا نمی‌ شود. امکان جدایی نیست: وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ. آل عمران؛ ۶۱٫ علی علیه السّلام جان پیغمبر صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله است. ما اگر اشهد أن علیاً ولی الله را هم نگوییم؛ در متن شهادت به رسالت، شهادت به ولایت و امامت نیز نهفته است.

اشهد أن علیاً ولی الله جزء لاینفک مسئله رهبری و امامت کلی جهان است. خدای متعال همه موجودات را با دستگاه هدایت قرین کرده است. نمی‌شود بشری هادی نداشته باشد: وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ. رعد؛ ۷٫ پیغمبر صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله فرمود: من منتظر هستم و تو هادی هستی یا علی!

 از مرحوم میرزا آقای جواد ملکی تبریزی پرسیدند: آیا اشهد أن علیاً ولی الله جزء اذان است؟ فرمودند: اذان جزء اشهد أن علیاً ولی الله است. همه عبادت ‌های ما از شئون ولایت است؛ و تجلّی عبادت در ولایت، موجب قبولی است. فَأَنْتُمُ الْأَمَانَهُ الْمُسْتَوْدَعَهُ، وَ الْمَوَدَّهُ الْوَاجِبَهُ، وَ لَکُمُ الطَّاعَهُ الْمُفْتَرَضَهُ، وَ بِکُمْ تَمَّتِ النِّعْمَهُ. الأصول السته عشر (ط – دار الحدیث)، ص ۳۳۸، من نوادر علی بن أسباط.

 

 

 


 

خطبه دوم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ. مَلِکِ النَّاس.ِ إلَهِ النَّاسِ. مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ. الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ. مِنَ الْجِنَّهِ وَ النَّاسِ.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

توصیه خدا، انبیا و همه مقرّبین پروردگار متعال، به رعایت حریم حق تعالی است؛ چون عالم بارگاه خدا است. ما همیشه در بارگاه او هستیم و باید حریم او را حفظ کنیم. در محضر خدا گناه نکنیم. در حضور خدا فرمان‌ های او را نادیده نگیریم. هم واجبات را بسیار مهم بشماریم و هم از محرّمات به شدت دوری کنیم.

 

مناسبت‌ های این هفته

  • شهادت جانگداز رئیس مذهب

از مناسبت ‌های این هفته، نخست شهادت جانگداز رئیس مطلق علمای عالم، حوزه‌ های علمیه و دانشگاه‌ های دنیای ما، امام صادق علیه صلاه و السلام است که به امام زمانمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه علاقه‌ مندان به فضیلت، علم، دانش، تقوا و معرفت تسلیت عرض می ‌کنم.

 

  • هفته دولت

دوم، شهادت دو سنگرنشین، خدمتگزار، بنده صالح خدا و دو الگو برای مسئولین، شهید رجائی و شهید باهنر است. هفته دولت سفره این دو شهید و یادآور ارزش ‌های والای آنهاست. دولت‌های بعد، در کنار سفره آنها نشستند و باید همیشه این دو شهید را شاهد کار خودشان ببینند و خود را با ارزش ‌های دینی که آنها برایش جان دادند؛ تطبیق دهند. ما رسیدن به درجه شهادت را برای این دو بزرگوار و هفته دولت را تسلیت و تبریک عرض می ‌کنیم.

دولت یازدهم به همین مناسبت با مقام معظم رهبری مد ظله العالی دیدار داشتند و ولی امر مسلمین مطالب بسیار با ارزشی را ایراد فرمودند. این گفته ‌ها بسان روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام می ‌درخشد، و یقیناً برگرفته از آیات و روایت است. لذا می‌توان گفت این سخنان نقشه راه همه دولت ‌هاست که از قرآن، روایات و سخنان بنیان گذار نظام جمهوری اسلامی، آن فقیه، حکیم، عارف و مجاهد حق ‌بین و حق ‌طلب اخذ شده است.

هفته دولت را به دولت مردان تبریک عرض می‌کنیم و موفقیت دولت یازدهم را در خدمت به خلق، فراهم کردن زمینه رشد، هدایت و بندگی، رفع مفاسد، مشکلات و ظلمات جامعه از خداوند منّان درخواست می‌کنیم.

 

ویژگی دولت مطلوب اسلامی

مقام معظم رهبری مد ظله العالی فرمودند: ویژگی‌ها و برجستگی ‌های یک دولت مطلوب اسلامی؛ در آیینه گفتار و رهنمودهای امام راحل رضوان خدا بر او باد قابل رؤیت است. خود ایشان هم در برخی از خطابه‌ هایشان، رهنمودهای حضرت امام رضوان خدا بر او باد را استخراج کرده‌ اند و مکرراً تأکید می ‌کنند:

  1. کسانی که سر سفره امام رضوان خدا بر او باد و شهدا به جایی رسیده‌ اند و مقام خدمت گزاری به آنها داده شده است، نباید غفلت کنند.

سخنان امام مثل تابلوی راهنما و سرنوشت‌ ساز است. اگر انسان تابلو را نبیند؛ در جایی که جاده شیب تندی دارد، به سقوط کشیده می‌شود. امروز، امام حاضر و نائب امام ما، آیینه همان امام راحل است.

  1. یکی دیگر از ویژگی‌های دولت مطلوب اسلامی، سلامت اعتقادی و اخلاقی است: وَ الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ. بقره؛ ۴٫ این طرح و برنامه‌ای است که قرآن کریم به همه مسئولین می ‌دهد.

اگر مسئول یک نظام لیبرالی هستید؛ خوب بروید دنبال همان کار، ولی اگر مسئول نظام و جامعه اسلامی هستید؛ اول به این دین با همه ابعادش ایمان داشته باشید. دین ما، دین زندگی، مدیریت، جهاد، قضاوت، تربیت، فرهنگ و اقتصاد است. قرآن ما در همه ابعاد مطلب دارد. ما باید خادم قرآن باشیم و احکام آن را پیاده کنیم که رمز انحصاری نجات بشر در همین است: فَمَنِ اتَّبَعَ هُدایَ فَلا یَضِلُّ وَ لا یَشْقى. طه؛ ۱۲۳٫

  1. مهم ‌ترین و اساسی ‌ترین مسئله این است که وزیر، مدیر کل، استاندار و فرماندار جمهوری اسلامی باید این انقلاب را با همان آهنگی که امام خواستند و شهیدان به آن امید خون داده‌اند؛ پیش ببرد. باید ظاهر و باطن و همه ابعاد انقلاب اسلامی را باور، و به وعده های حق تعالی اعتماد کامل داشته باشد.

این برای ما یک تاریخ و تئوری نیست؛ یک تجربه است. امام با اعتماد به وعده های خدا، در مقابل یک دستگاه طاغوتی و جهنمی که پشتوانه ‌های جهانی داشت؛ ایستاد و دیدید که پیروز شد: تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ. محمد؛ ۷٫

ما هشت سال در برابر قدرت ‌های بزرگ دنیا ایستادیم و هیچ کشوری از ما حمایت نکرد. امروز اگر تحریم اقتصادی است؛ آن روز سیم خاردار هم به ما نمی‌دادند! ما با آن وضع مقاومت کردیم و دیدید که مقاومت برای خدا، پیروزی در پی دارد. مگر امروز ما ضعیف ‌تر از آن روز هستیم؟ مگر امروز مناسبات دنیا با ما ضغیف‌تر از آن روز است؟

امروز هم باید با اعتماد کامل به وعده‌های حق تعالی، صبر و مقاومت را در پیش گرفت.

 

وظیفه اصلی دولت، خدمتگزاری به مردم

  1. برجستگی دولت اسلامی به این است که خدمتگزار مردم باشد. خدمت به مردم، اساس بعثت انبیاء است: قَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ. حدید؛ ۲۵٫

هر ساز و کاری که انبیاء علیهم السلام به صورت قانون، روش و حکم آوردند؛ برای نجات مردم بوده است. انبیاء علیهم السلام برای خدمت به مردم و نجات آنها آمده ‌اند و دولت اسلامی حق تعرض ندارد. تعرض یعنی فرد مسئول خودش را یک تافته جدابافته بداند و خیال کند که من ممتاز هستم. نه، او هم  بنده ضعیفی است که بلندگو و خدمتگزار مردم است و همین که مستمعین حرف او را می‌ شنوند؛ برای او منّتی است.

افتخار یک رئیس جمهور در نظام اسلامی به این است که خادم عائله خداوند منّان باشد. لذا وظیفه اصلی دولت، خدمت به مردم است.

در این مقطع از رئیس جمهور تشکر می‌کنیم که ولی امر مسلمین مد ظله العالی از سوابق و موضع‌گیری های خوب و درستشان در این سه دهه تجلیل کردند. بالاخره رئیس جمهور نشانه پیغمبر صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله به سر دارند و لباس دینی به تنشان است. توقعاتی که جامعه اسلامی از ایشان دارد؛ با دیگرانی که در گذشته در این جایگاه بوده ‌اند، فرق دارد. لذا خدمت به مردم در چارچوب شرع مقدس و زیر پرچم ولایت، یک اصل است.

 

  1. تکمیل کابینه

ایشان در وقت مناسب وزرایی را معرفی کردند. مجلس محترم هم بدون هیچ تعلّلی همکاری و هماهنگی خودش را اعلان کرد و دولت بحمدلله تشکیل و بنای خدمت گذاشته شد. از این جهت باید از جانب همه مردم هم از رئیس جمهور محترم و هم از مجلس شورای اسلامی تقدیر و تشکر داشته باشیم. اما توقعی که داریم؛ تکمیل کابینه است برای سه جبهه که جوانان، این سرمایه‌ ها و آینده‌ سازان ما در این سه جبهه منتظر وزرایی هستند. دانشگاه، آموزش و پرورش و محیط ورزش که هر سه محیط جوانان ما است. دولت پیام مجلس را دریافت کرد. این پیام مجلس نبود؛ بلکه پیام همه مردم بود.

لذا توقع داریم رئیس جمهور عالم، فرهیخته و خوش ‌سابقه‌ مان انشاءالله در فرصت مناسبی با تکمیل کابینه، خدمت خودشان را تکمیل کنند. سه وزیر مناسب که دغدغه دین، اخلاق و علم  داشته باشد. توقع مردم مؤمن و مجلس را برآورده کند و هیچ گروهی نسبت به آنها حساسیت نداشته باشد.

 

  • مسائل خارجی در این هفته

 

درباره اتفاقات خارجی، چند مسئله حائز اهمیت است و جای صحبت دارد.

  1. نخست، مسئله مصر است.

 مقام معظم رهبری فرمودند: ما مایل نیستیم در امور داخلی مصر دخالت کنیم؛ اما نمی‌توانیم چشممان را روی هم بگذاریم و به کشتار مردم مصر بی‌توجهی کنیم که اسلحه در دست ندارند. این کشتار از جانب هر گروهی باشد؛ محکوم است و با هیچ قانون و سیاستی سازگاری ندارد.

توقع ما از دلسوزان کشور مصر – با آن سوابق درخشان مدنیت که دانشگاه در آن است؛ در آن کشور علاقه به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام موج می‌زند؛ مسجد رسول هست، حسینیه هست، زینبیه هست و پیوند دلهای مردم با قرآن و عترت پیغمبر علیهم السلام در آنجا امری تاریخی و ریشه‌ دار است؛- این است که به‌ پاخیزند، تدبیری بیندیشند و از جنگ داخلی جلوگیری کنند. جنگ داخلی تنها یک فاجعه‌ برای کشور مصر نیست؛ بلکه فاجعه برای امت اسلامی است و کور کردن خط بیداری و انقلاب در کشورهای دیگر است.

امروز اگر می‌بینید کشورهای مرتجعی از این خونریزی و کشتار حمایت می‌کنند و مانع از آن می‌شوند که با آراء مردم مسلمان، مردم‌ سالاری دینی تحقّق پیدا کند؛ علتش وحشت از بیداری است. ولی مردم مصر بیدار شده‌اند و با این خونریزی‌ها، این بیداری از بین نخواهد رفت. اما توقع جدّی از همه دلسوزان در کشور مصر این است که هر چه زودتر با این جنگ داخلی مقابله و با انتخابات آزاد، مسیر را برای حضور همه اقشار مردم در صحنه آماده کنند.

اینکه حسنی مبارک آزاد شد؛ اما کسی که با آراء مردم به ریاست جمهوری رسیده بود در بند است و هیچ نشانه‌ای از آزادی او نیست؛ واقعاً تعجب برانگیز است!

 

  1. دوم مسأله عراق است.

درباره مسئله عراق باید گفت جزء مصیبت هایی است که بر جهان اسلام تحمیل می‌شود! یک دولت قانونی با رأی مردم بر کار است، اما این کشتارها در سطح وسیع، انفجارها، بمب‌گذاری‌ها و ترورها، نشانه یک طراحی از جانب کسانی است که امکاناتی دارند.

بعضی از کشورهای منطقه با امکانات مالی و تسلیحاتی، تروریست‌ها را آماده می‌کنند و قصد دارند که جنگ فرقه‌ای در عراق راه بیندازند. اما سفارشهای مرجعیت عراق، رهنمودهای حضرت آقا، هوشیاری دولت و برخورد درست علمای اهل سنت در عراق، تاکنون باعث جلوگیری از جنگ فرقه‌ای شده است که فتنه بزرگ عالم اسلام و بزرگترین حربه دشمنان اسلام است.

بعثیها و برخی از تکفیری ها با اتکاء به عوامل خارجی این کارها را میکنند. امید داریم که دولت عراق بتواند با همدلی با همه فرقه ها و گروههای اسلامی بر این مشکلات فائق شود.

 

  1. سوم، مسأله سوریه است.

و چه کسی می داند مسئله سوریه چیست؟! امریکا که به بهانه وجود سلاح‌ های شیمیایی و هسته‌ای به عراق حمله کرد و با بهانه رخداد برج های دوقلو، به افغانستان لشکرکشی کرد؛ در هر دو ضرر نمود. حال در مسئله سوریه وارد شده است و از حضور یک ملت زنده؛ و دولتی که همراه ملت در برابر اسرائیل مقاومت می کند، به قدری ذلیل شده و رتبه‌اش پایین آمده است که با ریسمان پوسیده اسرائیل، خودش را در یک باتلاق گرفتار می کند. رفتن در آن باتلاق با اراده و اختیار خودش است؛ ولی بیرون آمدن به هیچ وجه در اختیار آنها نخواهد بود.

در حمله به عراق، هزینه ‌های سر سام ‌آور را به ملت خودشان تحمیل کردند، فرزندان مردم بیچاره امریکا را به کشتن دادند و نهایتاً هم با ذلت آن کشور را ترک گفتند. در افغانستان گرفتار و واقعاً بیچاره و درمانده هستند. هنوز آن دو معما را حل نکرده و از آن دو باتلاق بیرون نیامده‌، حالا خودشان را آماده حمله به سوریه می‌ کنند و  این یک فاجعه است. جرقه‌ای است که به یک انبار باروت می‌زنند و منطقه را با آتش مواجه می ‌کنند.

با این کار، اسرائیل را یقیناً در معرض خطر قرار می ‌دهند و خودشان در این حمله، پیروزی به دست نخواهند آورد، بلکه نفرت عمومی جهان اسلام و بشریت را جلب خواهند کرد. امیدواریم که خدای متعال این توفیق را به اینها ندهد که در شرارتشان موفق شوند.

 اگر چنین اشتباه بزرگی را مرتکب شدند؛ قطعاً بدانید که پیروزی ندارند. پیروزی متعلق به مقاومتِ ملتِ سرافرازِ سوریه است که همه ترورها و فشارها را تاکنون تحمل کرده است و این حمله را هم تحمل خواهد کرد و ان‌شاءالله امریکا را شکست خواهند داد!

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بِسْم للَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ  وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا

 

 


 

دعای پایانی

وقت دعا است. دنیای اسلام گرفتار است. آتشی ملت مصر را می‌سوزاند، ملت عراق در رنج هستند، ملت سوریه نگران هستند؛ و دنیای بشریت در چنگال مشتی غارتگر و زورگو گرفتار است. دعای شما در این فرصت برای همه وسیله نجات است.

 اللهم انا نسعلک و ندعوک بحق حبیبک محمد و علی و فاطمه و الحسن و الحسین یا الله یا الله یا الله یا الله …. یا ارحم الراحمین یا غیاث المستغیثین

خدایا به داغی که امت اسلام از شهادت امام صادق علیه السلام به دل دارند قسمت می‌دهیم، به تقرّب مقرّبان درگاهت سوگندت می‌دهیم:

منجی عالم، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را برسان و در فرج حضرت تسهیل و تسریع بفرما!

ملت عظیم ‌الشأن ایران را در صلابت و اقتدار مستدام بفرما!

رهبر نورانی ما را در هدایت کشتی انقلاب و ملت های بیدار شده جهان اسلام، تا ساحل ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف با عزّت و اقتدار مستدام بفرما!

امام و شهدا را از ما خوشنود بگردان!

بیماران و منظورین، شفا کرم بفرما!

نسل جوان ما را به حق حضرت زهرا سلام الله علیها، در خدمت در سنگر دین و دانش، به مقامات عالی و درخور خدمت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف کمک بفرما!

مشکلات نسل جوان را مرتفع بفرما!

دولت ما را در خدمت به مردم یاری فرما!

به این مردم عزیز، وفادار، هوشیار و بابصیرت ما؛ عزت، برکت، وسعت رزق و همه خوبی‌ها را روزی بفرما!

عاقبت امرمان را ختم به خیر بگردان!

 

و السلام علیکم و رحمه الله