سؤال: لطفاً کتابی جامع و کامل در زمینه‌ی تربیت فرزند از نظر اسلام در تمام سنین معرّفی کنید.

جواب:

یک انتشارات خاص در این زمینه وجود دارد، با عنوان انتشارات انجمن اولیاء و مربّیان که کتاب‌های متعدّدی را درباره‌ی اصول تربیت، شیوه‌های تربیت و حتّی گاهی ناهنجاری‌هایی که ممکن است در مسیر رشد فرزندان به وجود آید، چاپ می‌کند و ما می‌توانیم در این زمینه از آنها استفاده کنیم.

این انتشارات شاید بیش از دویست عنوان کتاب را در زمینه‌های تربیتی و حتّی آموزشی چاپ کرده است و بحمد الله قریب به اتّفاق نویسندگان این انتشارات نویسنده‌های متعهّد، خبره و کارآمد در عرصه‌ی تربیت هستند. والدین می‌توانند این کتاب‌ها را دنبال کنند.

کتاب اصول تربیت

کتاب دیگری با عنوان اصول تربیت نیز نگرشی خوب به روش‌های مهمّ تربیتی دارد که این کتاب در دو قالب وجود دارد؛ یکی به صورت خلاصه و دیگری به طور مفصّل چاپ شده است و نویسنده‌ی این کتاب آقای دکتر افروز می باشد.

در همین زمینه مجموعه کتاب‌هایی از همان انتشارات انجمن اولیاء و مربّیان، نوشته دکتر علی قائمی به ‌چاپ رسیده است که یکی از آنها درباره‌ی موضوع اختلالات جنسی کودکان است و کتاب خوبی است. والدین عزیز اگر به سازمان‌های آموزش و پرورش استان یا شهرستان خود مراجعه کنند، اتاقی به نام انجمن اولیاء و مربّیان وجود دارد که معمولاً این کتاب‌ها در آن‌جا وجود دارد.

مجلّه‌ی پیوند

من مجلّه‌ای را هم معرفی می‌کنم که در زمینه‌ی تعلیم و تربیت اسلامی ‌است، به نام مجلّه‌ی پیوند که وابسته به همان انتشارات انجمن اولیاء و مربّیان است و معمولاً از اوّل مهر ماه، مدارس شروع به عضوگیری و اشتراک این مجلّه برای خانواده‌ها می‌کنند تا کسانی که داوطلب هستند بتوانند اشتراک آن مجلّه را داشته باشند.

این مجلّه به صورت ماهیانه به چاپ می‌رسد و مجموعه‌ی نوشته‌ها و مقالاتی که در این نشریه وجود دارد، بیشتر در حوزه‌ی تربیتی و احیاناً مشکلات تربیتی بچّه‌ها است.