سوال: من فرزند هفت ساله ای دارم. او چند وقت پیش سوالاتی در باره ی مسائل جنسی پیش ما مطرح کرد و ما آن را با مشاور مدرسه در میان گذاشتیم و او گفت: اگر ماهواره داشتید، این سوال برای فرزندتان پیش نمی آمد و افتخار نکنید که ماهواره ندارید! می خواستم نظر استاد را درباره ی این مطلب بدانم.

جواب:در مدل تربیت دینی همه چیز به طور سنجیده شده، عمل می کند؛ امّا در مدل های تربیتی مادی این طور نیست. وقتی شما بعضی از کشور های غربی را نگاه می کنید، می بینید که آنها طرح این طور مسائل را به مقاطع ابتدایی رسانده اند که باعث بلوغ زود هنگام بچّه می شود.

حال یک سوال در اینجا مطرح می شود و آن این است که آیا بلوغ زود هنگام خوب است یا نه؟ و اگر خوب نیست، چرا؟ عمده ی دلیل خوب نبودن بلوغ زود رس این است که بلوغ باید در همه ی جهات ایجاد شود؛ یعنی بلوغ جنسی باید در کنار بلوغ عقلی و در کنار بلوغ عاطفی رخ دهد؛ همه ی این ها باید در کنار همدیگر باشد، تا بتوانند همدیگر را مهار کنند. چرا ما در بعضی از جوامع، آسیب های جنسی را می بینیم؟ دلیل آن این است که نوجوانان به بلوغ فکری نرسیده اند؛ وقتی آنها به بلوغ فکری نرسیده باشند، نمی توانند بلوغ جنسی خود را کنترل کنند؛ لذا لزومی ندارد که بچّه ها در این سنین یک سری مسائل را بدانند.

تمام بلوغ ها در کنار هم!

بچّه ها طیّ فرایندی به بلوغ عقلی می رسند؛ یعنی اگر محیط تربیتی صحیح باشد و بتوانیم از فکر بچّه ها در کارهایی که انجام می دهند استفاده کنیم، آنها در نوجوانی به بلوغ عقلی می رسند. با این اوصاف بچّه ی هشت یا نُه ساله به بلوغ عقلی نمی رسد؛ حال اگر ما بیاییم بعضی از مسائل را به او بگوییم، همین باعث انحرافات او می شود؛ چراکه بلوغ عقلی در کنار بلوغ های دیگر نیست. الان بچّه های زیر هفت سال می خواهند از هم دیگر کشف جنسی کنند؛ یعنی دور از چشم پدر و مادر به اندام همدیگر نگاه می کنند؛ چرا؟ چون به آن بلوغ فکری نرسیده اند؛ وقتی آنها را ده دقیقه رهاء کنید، این آسیب ها برای آنها ایجاد می شود. امّا افرادی که به بلوغ فکری رسیده اند این مسائل را رعایت می کنند؛ برای همین ما می گوییم که در این سنین فرزند نباید این مسائل را بداند.

ماهواره، عامل خطرناک تربیت

یکی از آسیب هایی که امروز ماهواره وارد می کند، بلوغ زود رس است. پیامبر گرامی اسلام فرمودند: باید با افراد به اندازه ی عقول آن ها صحبت کرد؛ یعنی به بچّه ی زیر هفت سال به اندازه ی خودش مسائل را بگوییم. یک موقع ما حرف هایی را با او مطرح می کنیم که در حدّ عقل و فهم و درک او نیست؛ لذا آسیب می بیند. امروزه در کشورهای غربی پنجاه میلیون کودک بی هویّت زندگی می کنند؛ چرا؟ چون چیزهایی به آنها گفته شده که در حدّ فهم آنها نبوده است و چیزهایی به آنها نشان داده شده که به انحراف کشیده شدند. لذا باید خانواده ها مسئله ی ماهواره را جدّی بگیرند؛ چرا که یک آسیب خطرناک برای تربیت بچّه هاست.