بی تردید یکی از مهم ترین اصول مواجهه با جریان های انحرافی، در گام اول برخورد صحیح و عالمانه با این جریانها می باشد. بعضا، افرادی در مواجهه با پیروان این جریان های نوظهور، ادعاهای غلطی مطرح می کنند که باعث تقویت موضع آنها می شود؛ لذا یکی از مهمترین اصول، علم و آگاهی کافی از جریان مورد نظر و مدعیات آنها می باشد.

 

نکته دیگر در برخورد با این جریانها، برخورد صحیح و ایجابی با پیروان عرفان های نوظهور می باشد؛ چرا که در بسیاری از موارد پیروان این جریانات به دلیل عدم شناخت کافی از عرفان ناب اسلامی از یکسو و ادعاهای به ظاهر قشنگ و البته دروغین این جریان ها، به آنها پیوسته اند و لذا باید در نحوه تعامل با پیروان آنها، طبق بیان قرآن کریم، از جدال احسن استفاده نمود تا باعث واکنش منفی از سوی پیروان این جریان ها نباشد.


به طور کلی،در مواجهه با پیروان عرفان های نوظهور باید یکسری اصول و ضوابط رعایت کرد و همچنین از یکسری فنون و روش های خاص بهره گرفت که در ادامه به مهم ترین آنها به طور خلاصه وار اشاره خواهد شد. مطالعه کافی درباره جریان مورد نظر، عرضه معنویت اسلامی، بیان خطرات و آسیب های آن، اشراف کافی به موضوع و جریان مورد نظر، عدم بزرگ نمایی و یا کوچک نمایی بیجا، بیان محسنات جریان خاص در ابتدا و نقد آن در مرحله بعد، جدا کردن حساب پیروان یک مکتب عرفانی از خود آن مکتب، از مهمترین اصول لازم جهت نقد و مواجهه با جریان های عرفانی و پیروان آنها می باشد.


همچنین لازم است هنگام مواجهه از فنون و روشی همچون استفاده از نقدهای زیربنایی، دسته بندی پیروان این جریانها، استفاده زیاد از نقدهای عقلانی استفاده شود
به منظور آشنایی بیشتر با نحوه مواجهه با جریان های نوظهور، به کتاب روش نقد نحله های انحرافی نوشته حمزه شریفی دوست مراجعه فرمائید. ضمن آنکه مقالاتی پیرامون نحوه مواجهه امام رضا(ع) با جریان های کلامی عصر خویش در فضای مجازی وجود دارد که ما را به شیوه های صحیح مواجهه با پیروان سایر مکاتب رهنمون می سازد.

 

منبع:پرسمان