پاسخ به پرسش فوق در ضمن چند نکته بیان می‌شود:

۱ – اثبات حکم سنگسار به دو طریق میسّر است: الف. اقرار، ب. شاهد. هر یک از این دو، شرایط خاص خود را دارد که بیانش در این مختصر نمی‌گنجد.

۲ – حکم سنگسار در زمان پیامبر اکرم(ص) واقع شده و نام برخی از افراد که سنگسار شده‌اند نیز در تاریخ آمده است. البته تمام این احکام در مورد کسانی که اقرار به زنا کرده‌اند، می‌باشد. ما به موردی که زنا با شاهد ثابت شده و مجرم سنگسار شده باشد، دست نیافتیم.

۳ – بسیاری از احکام، در زمان پیامبر(ص) به اجرا در نیامدند و این نه به جهت نبودن حکم، بلکه به جهت وجود نداشتن شرایط آن حکم بوده است؛ برای نمونه، حکم صید یک پرنده خاص در زمان حج، خوردن روزه برای انسان مریض و … که توسط شخص پیامبر(ص) انجام نشده‌اند، اما اگر شرایط‌ آن پیش می‌آمد، قطعاً پیامبر(ص) براساس آن عمل می‌کرد. 

۴ – در اثبات زنا توسط شهود، وضع قوانین نشان می‌دهد شارع مقدس خواسته حکم زنا به راحتی ثابت نشود و تنها در موارد بسیار کمی بتوان زنا را ثابت کرد تا حکم به فعلیت برسد. این نشان می‌دهد که خداوند متعال در این امر خواسته بنده پیش خود و خداوند طلب عفو و مغفرت کند و با توبه به سمت خداوند برگردد. این‌گونه حد زنا کمتر توسط شاهد اثبات شده و اگر حدی واقع شده به وسیله اقرار بوده است؛ لذا امروزه نیز کمتر دادگاهی وجود دارد که حکم زنا را توسط شهادت شهود، به اثبات رسانیده باشد و این کم بودن در زمان پیامبر(ص) نیز وجود داشته است.

 

منبع: اسلام کوئست