اولاً، خود حالت تباکى و حزن و اندوه داشتن در هنگام ذکر مصیبت، امرى ارزشمند است؛ چنان که در روایات بدان تصریح شده است.[۱]

 ثانیا، منشأ گریه ارزشى، معرفت است؛ ازاین رو اگر احساس مى کنیم که در هنگام ذکر مصیبت، حالت گریه نداشته و اشکى از چشمانمان جارى نمى شود، حتى قلبمان نیز متأثر و اندوهگین نمى گردد ـ البته به شرط آن که مطمئن باشیم نداشتن اشک ریشه در عوارض جسمانى ندارد ـ باید زمینه هاى ایجاد و توسعه معرفت به اهل بیت (علیهم السلام)  را در خود تقویت کرده و موانع معرفت را از میان برداریم.

 زمینه هاى ایجاد و توسعه معرفت به اهل البیت (علیهم السلام)  عبارت است از:

۱ – مطالعه تاریخ زندگانى آنان،

۲ – مطالعه و تفکّر در سخنان ایشان،

۳ – شناخت خدا؛ زیرا آنان تجلى گاه اوصاف الهى اند وبا شناخت خدا و اوصاف او، مى توان فضایل آنان را دریافت.[۲]

 موانع معرفت؛ عمدتا به عملکرد ما برگشته، موجب قساوت قلب مى شود[۳] و موجب مى گردد که حتى احساسات و عواطف ما در سیطره عقل ما نباشد. این موانع عبارتند از:

۱ – زیاد سخن گفتن درغیر ذکر خدا،[۴]

۲ – گناه زیاد،[۵]

۳ – آرزوى زیاد،[۶]

۴ – گوش سپارى به امور لهو،[۷]

۵ – جمع کردن مال،[۸]

۶ – ترک عبادات،[۹]

۷ – همنشینى با افراد گمراه و ستمگر،[۱۰]

۸ – همنشینى با افراد فرومایه و پست،[۱۱]

۹ – خنده زیاد.[۱۲]

 براى از بین رفتن قساوت قلب، در روایات امورى ذکر شده که مهم ترین آنها عبارت است از:

۱ – یاد مرگ،[۱۳]

۲ – پند و اندرز،[۱۴]

۳ – تفکر در آیات الهى، قیامت و حال خویشتن،[۱۵]

۴ – همنشینى با اندیشمندان،[۱۶]

۵ – معاشرت با اهل فضل،[۱۷]

۶ – گفت و گوى علمى،[۱۸]

۷ – اطعام تهى دستان،[۱۹]

۸ – مهربانى و محبت به ایتام،[۲۰]

 

۱۰ – ذکر فضایل و مناقب و مصائب اهل بیت (علیهم السلام)،[۲۱]

۱۱ – قرائت قرآن،[۲۲]

۱۲ – استغفار.[۲۳]

 مهم تر از تمامى این امور، آن است که از خداوند متعال عاجزانه بخواهیم: به ما چشم اشک بار عنایت کند و در این میان، اهل بیت (علیهم السلام)  را واسطه قرارداده و از خود آنان نیز استمداد جوییم.

چون زتنهایى تو نومیدى شوى

 زیر سایه یار خورشیدى شوى

رو بجو یار خدایى را تو زود

 چون چنان کردى خدا یار تو بود[۲۴]

 

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

نویسنده:گروه مؤلفان


[۱] – خصائص الحسینیه، ص ۱۴۲ و وسائل‌الشیعه، ج ۴، ص ۱۱۲۱، ص ۱۱۲۴٫

[۲] – نگا: آیین مهرورزى، بخش محبت به اهل‌بیت علیهم‌السلام.

[۳] – «من علامات الشقاء جمود العین» [حضرت رسول صلى‌الله‌علیه‌و‌آله]، میزان‌الحکمه، ج ۱، ص ۴۵۵، روایت ۱۸۴۵ و قال على (علیه‌السلام) : «ما جفت الدموع الا لقسوه القلوب و ما قست القلوب الالکثره الذنوب». [همان، ص ۴۵۵، روایت ۱۸۴۰۶].

[۴] – بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۲۸۱٫

[۵] – همان، ج ۷۰، ص ۵۵٫

[۶] – همان، ج ۷۸، ص ۸۳٫

[۷] – بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۷۰٫

[۸] – مستدرک‌الوسائل، ج ۲، ص ۳۴۱٫

[۹] – تنبیه الخواطر، ص ۳۶۰٫

[۱۰] – بحارالانوار، ج ۱، ص ۲۰۳٫

[۱۱] – همان، ج ۷۷، ص ۴۵٫

[۱۲] – همان جا.

[۱۳] – همان، ج ۱۴، ص ۳۰۹٫

[۱۴] – همان، ج ۷۷، ص ۱۹۹٫

[۱۵] – همان، ج ۷۸، ص ۱۱۵٫

[۱۶] – همان، ص ۳۰۸٫

[۱۷] – معجم الفاظ غررالحکم، ص ۸۶۳٫

[۱۸] – بحارالانوار، ج ۱، ص ۲۰۳٫

[۱۹] – مشکاه‌الانوار، ص ۱۰۷٫

[۲۰] – همانجا.

[۲۱] – همانجا.

[۲۲] – همان، خ ۱۷۶٫

[۲۳] – بحارالانوار، ج ۹۳، ص ۲۸۴٫

[۲۴] – مثنوى، دفتر ۲، ابیات ۲۲ و ۲۳٫