همه مراجع (به جز تبریزى، خامنه‌اى و وحید): اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد و باعث مفسده نشود، اشکال ندارد و تفاوتى بین پخش زنده و غیرزنده نمى‌کند.[۱]

آیات عظام تبریزى و وحید: بین پخش زنده و غیرزنده تفاوت است. اگر به طور غیرزنده پخش شود و باعث مفسده نشود، اشکال ندارد و اگر به طور زنده باشد، نگاه به آن [هر چند باعث مفسده نیز نشود] جایز نیست.[۲]

آیت‌الله خامنه‌اى: بین پخش زنده و غیرزنده تفاوت است. اگر به طور غیرزنده پخش شود و بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد و باعث مفسده نشود، اشکال ندارد و اگر به طور زنده باشد، بنابر احتیاط واجب، نگاه به آن [هر چند باعث مفسده نیز نشود] جایز نیست.[۳]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[۱] – بهجت، توضیح‌المسائل، (متفرقه)، م۲؛ فاضل، جامع‌المسائل، ج۱، س۱۷۲۶ و ۱۷۲۸؛ صافى، جامع‌الاحکام، ج۲،س۱۷۱۹، امام، استفتائات، ج۳، (نظر)، س۱۵؛ نورى، استفتائات، ج۱، س۴۵۸ و ۴۵۲؛ سیستانى، sistani.org، (تصویر)، ش۱۳٫

[۲] – تبریزى، صراط‌النجاه، ج۵، س۱۱۳۰؛ وحید، استفتائات، احکام ازدواج و مسائل حجاب، س ۴٫

[۳] – خامنه‌اى، اجوبه‌الاستفتائات، س۱۱۸۲٫