آیا یاران اصلى امام زمان(عج) عصاره تاریخاند و از میان این همه انسانهاى صالح و اولیاى الهى انتخاب آنان چگونه صورت مىگیرد، یعنى آنها داراى چه ویژگىهاى مىباشند که به این مقام برگزیده شدهاند؟!
انقلابى بزرگ و جهانى، نیازمند رهبران و مدیرانى لایق، کارکشته، وارسته و پرتوان است که هم پیروزىاش تأمین گردد و هم اهداف و برنامههاى فراگیر آن تحقق یابد. بستر زمان و تاریخ، دروازه ورودى انسانها به دانشگاه مهدوى است؛ دانشگاهى که در آن ملیّت و قومیّت، مذهب، نژاد، مقطع زمانى و… مطرح نیست؛ بلکه فراملى، قومى، نژادى و انسانى است. براین اساس قیام مهدوى، به حدى گسترده و فراگیر است که در قلمرو آن، همه ملیتها و گروهها – از گذشته تا حال و آینده – حضور دارند و حتى ملائکه الهى نیز در آن به ایفاى نقش مىپردازند.
پس از آنجایى که در میان یاران حضرت، پیامبران و اولیاى الهى (چون عیسى، یوشع، خضر، اصحاب کهف و…) و هم از اصحاب پیامبر اسلام و امیرمؤمنان«ع» (چون سلمان و مالک، ابوذر و…) حضور دارند، مىتوان گفت آنان عصاره تاریخ خواهند بود. علاوه بر آن که خود حضرت مهدى(عج) ادامه دهنده راه همه پیامبران و اوصیا و دارنده همه سنن و مواریث آنان است؛ به طور طبیعى یارانش نیز دارنده این میراث گران بها خواهند بود.
البته در مجامع روایى بر ۳۱۳ یار خاص آن حضرت تاکیدات ویژهاى شده و اوصاف و خصلتهایى براى آنان شمارش شده است که نشان مىدهد واقعاً آنان انسانهاى برتر، شایسته و برگزیده هستند و توان انجام این مأموریت بزرگ الهى را دارند.
اوصاف یاران در قرآن
در قرآن، آیاتى وجود دارد که ویژگىهاى برشمرده آنها را، مىتوان بر یاران خاص حضرت مهدى(عج) تطبیق داد و در بعضى از روایات نیز، بیان شده که این آیات در مورد مهدى(عج) و اصحابش باشد؛ از جمله مىفرماید:
صلى الله علیه وسلمیا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکافِرِینَ یُجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَهَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ»؛ مائده (۵)، آیه ۵۴..
براساس این آیه خداوند در آینده جمعیتى را براى حمایت دین بر مىانگیزد و اوصاف کسانى را که باید این رسالت بزرگ را انجام دهند، چنین شرح مىدهد:
۱ – آنان عاشق خدا بوده و جز به خشنودى او نمىاندیشند. هم خدا آنها را دوست دارد و هم آنان خدا را دوست دارند. صلى الله علیه وسلمیُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ»
۲ – در برابر مؤمنان خاضع و فروتن هستند. صلى الله علیه وسلمأَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ»
۳ – در برابر ستمکاران قدرتمند هستند. «أَعِزَّهٍ عَلَى الْکافِرِینَ»
۴ – جهاد در راه خدا برنامه همیشگى آنهاست. «یُجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ»
۵ -ثابت قدم بوده و از ملامت کنندگان باکى ندارند. «وَ لا یَخافُونَ لَوْمَهَ لائِمٍ»
در پایان مىفرماید: «به دست آوردن این امتیازات (علاوه بر کوشش شخصى)، مرهون فضل الهى است که به هر کس شایسته باشد، داده مىشود. «ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ».
در روایتى از امام صادق«ع» اوصافى براى یاران حضرت مهدى بیان شده که با اوصاف مذکور در آیه هماهنگ است بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۰۸..
به طور کلى مىتوان اوصاف، و ویژگىهاى یاران خاص حضرت را در روایات چنین شمارش کرد.
اوصاف یاران در حدیث
شناخت عمیق نسبت به خدا؛ امام صادق«ع» مىفرماید: «در قلوب آنان (یاران مهدى)، نسبت به ذات خدا شکى نیست» همان، ص ۳۱۷..
و «آنان به وحدانیت خداوند آن چنان که حق وحدانیت اوست، اعتقاد دارند» بشاره الاسلام، ص ۲۲۰٫.
معرفت امام زمان(عج)؛ امام سجاد«ع» مىفرماید: «آنان کسانىاند که به امامت مهدى(عج) اعتقاد دارند» کمال الدین، ح ۱، باب ۳۱، ح ۲..
اخلاص؛امام جواد«ع» فرمود: «هنگامى که براى مهدى، ۳۱۳ تن از اهل اخلاص جمع شد، خداوند امر او را ظاهر خواهد کرد» همان، ح۲، ص ۳۷۸-۳۷۷..
اطاعت و فرمانبرى؛ امام صادق«ع» مىفرماید: «اطاعت آنان از امام، بیشتر از فرمانبرى کنیز در برابر مولایش است» بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۰۸..
استقامت؛ آن حضرت هم چنین فرمود: «… گویا قلبهاى آنان مانند تکههاى آهن است… محکمتر از سنگ است» همان، ص ۳۰۷، ح ۸۲..
جان نثارى؛ از امام صادق«ع» نقل شده است: «آنان پروانه وار شمع وجود امام را در میان گرفته و او را با جانشان محافظت مىکنند (یحفون به)» همان، ص ۳۰۸٫.
برخوردارى از تأییدات الهى؛امام على«ع» فرمود: «… خداوند مردى (مهدى) را در آخرالزمان مىانگیزاند… او را به ملائکهاش تأیید کرده و انصارش را حفظ خواهد نمود» همان، ص ۲۸۰،ح ۶..
شهادتطلبى؛ امام صادق«ع» فرمود: «یاران مهدى، آرزو مىکنند که در راه خدا به شهادت برسند» همان، ص ۳۰۷، ح ۸۲..
صبر و بردبارى؛امام على«ع» مىفرماید: «یاران مهدى، گروهىاند که به خاطر صبر و بردبارى در راه خدا، بر او منت نمىگذارند و از این که جان خویش را تقدیم حضرت حق مىکنند، به خود نمىبالند و تکبر نمىکنند» یوم الخلاص، ص ۲۲۴٫.
شیران روز و زاهدان شب؛ امام صادق«ع» فرمود: «گویا من نظر مىکنم به قائم و اصحاب او در نجف و کوفه، سجدهها به پیشانىهاى آنها اثر گذاشته است؛ شیران در روز و راهبان در شباند…» بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۸۶..
همدلى؛امام على«ع» فرمود: «ایشان یکدل و هماهنگ هستند» یوم الخلاص، ص ۲۲۴..
خواستار برکت؛ از امام صادق«ع» آمده است: «آنان بر فراز اسبهاى خود دست بر زین امام مىکشند و تبرک مىجویند» بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۰۸..
عبادت الهى؛ امام صادق«ع» فرمود: «در دل شب، از خشیت خداوند، نالههایى دارند مانند ناله مادران پسر مرده» و «شبها را با عبادت به صبح مىرسانند و روزها را با روزه به پایان مىبرند» یوم الخلاص، ص ۲۲۴..
شجاعت؛مام على«ع» مىفرماید: «همه شیرانىاند که از بیشهها خارج شدهاند و اگر اراده کنند کوهها را از جا بر مىکنند» همان.
علم و بصیرت؛ امام على«ع» مىفرماید: «پس گروهى در آن فتنهها صیقلى مىشوند، مانند صیقل دادن آهنگر، شمشیر را. دیدههاى آنان به نور قرآن جلا داده و تفسیر در گوشهایشان جا گرفته است. در شب جام حکمت را به آنها مىنوشانند، بعد از این که در بامداد هم نوشیده باشند» بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۴، ح ۶۴٫.
حق یاورى؛ امام صادق«ع» مىفرماید: «خداوند به وسیله آنها، امام حق را یارى مىکند» همان، ص ۳۰۸..
حکمت نورانى؛ از امام صادق«ع» نقل شده است: «گویى دلهاى آنان مشعل نورانى است (کان قلوبهم القنادیل)» همان..
با توجه به این روایات، روشن مىشود که یاران حضرت مهدى(عج)، داراى چنان ویژگىها و اوصاف برتر و کم نظیرى هستند که به حق در این مقام و موقعیت قرار گرفتهاند و بدین جهت نقش مهمى در پیروزى آن قیام جهانى خواهند داشت.
منبع:پرسمان
پاسخ دهید