۱ – اظهار محبت به شوهر

شکى نیست؛ محبت و دوستى، گوهر گرانبهایى است؛ که خداوند در نهاد زن  و مرد قرار داده است. تنها مىبایست دو همسر این امر فطرى را ابراز نمایند تا  رابطه دوستانه و صمیمانه آنان بیش از پیش برقرار گردد. مرد در عرصه اجتماع با  افراد گوناگون و سلایق مختلف مواجه مىشود و بسا اوقات مورد اهانت قرار  مىگیرد. زن مىتواند با خوشرویى و اظهار محبت به شوهر، از غم و اندوهش  بکاهد و با چهرهاى دلانگیز او را مسرور نماید.

حضرت رضا (علیهالسلام) مىفرماید: «بدان که زنان گوناگونند؛ بعضى زنها  دستاوردى گرانبها و تاوان (رنجهاى آدمى) هستند و این زن کسى است به  شوهرش محبت مىکند و عاشق اوست.»[۱]

امام على (علیهالسلام) در باره رفتار حضرت زهرا (علیهاالسلام) چنین مىگوید: «هرگاه به  رخسارش نظاره مىکردم تمام غصّههایم برطرف مىشد و دردهایم را فراموش مىکردم.»[۲]

باید دانست که همه چیز در زیبایى زن خلاصه نمىشود. زن هر چقدر هم زیبا  باشد ولى اگر رفتارش با شوهر نامناسب و خشن باشد، نمىتواند دل او را  به دست آورد، در حالى که یک نگاه لبریز از عشق و یک رفتار محبتآمیز  از سوى زن مىتواند قلب مرد را تسخیر نماید؛ اگر چه از نظر زیبایى، در رتبههاى  کمتر باشد. مرد هنگامى که با کولهبارى از سختىها به منزل مىآید،  دادن یک لیوان آب یا شربت به او از سوى همسرش، مىتواند بسیار آرامشبخش  و لذتبخش باشد.

امام صادق (علیهالسلام) مىفرماید: «هیچ زنى نیست که آب به همسرش بنوشاند،  در حالى که این کار از عبادت یک سال که روزهایش روزه باشد و شبهایش به  عبادت بایستد بهتر است.»[۳]

 

۲ – احترام به شوهر

مردى خدمت رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) آمد و عرض کرد: همسرى دارم که هرگاه وارد  خانه مىشوم به استقبالم مىآید، و چون از خانه بیرون مىروم بدرقهام مىکند و  زمانى که مرا اندوهگین مىبیند مىگوید: اگر براى رزق و روزى (و مخارج  زندگى) غصه مىخورى، بدان که خداوند آن را به عهده گرفته است و اگر براى  آخرت خود غصه مىخورى، خدا اندوهت را زیاد کند [و بیشتر به فکر آخرت  باشى]. رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) فرمودند: «براى خدا کارگزارانى [در روى زمین] است  و این زن یکى از کارگزاران خداست که پاداش او برابر با نیمى از پاداش  شهید است.»[۴]

احترام واقعى زن به شوهر به او نیرو و توانایى مىدهد و براى تلاش و کوشش آمادهاش مىگرداند. سلام ابتدایى به او، جلوى پایش ایستادن، با ادب حرف زدن،  گوش دادن به سخنان او و قطع نکردن کلامش و… از جمله این امور است.

زن سعى کند هنگام ورود مرد، خودش در را باز کند و با لب خندان و چهره باز و گشوده به استقبالش برود و هنگام رفتن از منزل او را بدرقه نماید. همین عمل  کوچک تأثیر شایسته اى در روح و جان شوهر به جاى خواهد گذاشت.

امام صادق (علیهالسلام) مىفرماید: «خوشا به سعادت آن زنى که شوهرش را بزرگ  شمارد و به او آزار نرساند و همیشه مطیع همسرش باشد.»[۵]

روحیه مردان به گونهاى است که در برابر محبت، نرم و دلبسته مىشود  و هرچه در توان دارد و به دست مىآورد را به پاى محبوب خود مىریزد و کانون  گرم خانواده با محبت هر چه بیشتر شکل مىگیرد. اینجاست که به اسرار سفارش  بسیار درباره احترام زنان به مردان در روایات اسلامى مىتوان  پى برد.

 

۳ – رضایت شوهر

شکى نیست که اطاعت زن از شوهر، تنها در دو مورد واجب است:

۱ – خروج از منزل.

۲ – آمادگى جنسى.

ولى از نگاه اخلاقى و تربیتى، کسب رضایت  شوهر در سایر امور، به شرط  آنکه مخالف منطق عقل و موازین اسلامى نباشد، نقش مهم و سازندهاى در  زندگى موفق و پایدار دارد. زن براى به دست آوردن رضایت و خشنودى خدا  لازم نیست نمازهاى بسیار و یا طولانى بخواند و یا روزههاى مستحبى بگیرد؛  بلکه پاداشهاى فراوان را مىتواند با فراهم سازى رضایت شوهر به دست آورد. از این رو در اسلام از اینکه زنى نمازش را طولانى کند و بدون اجازه روزههاى  مستحبى بگیرد، نهى شده است.

چنانچه بین زن و مرد اختلاف سلیقه پیش آمد، گذشت زن و جلب نظر شوهر  رابطه عاطفى و صمیمانه را زیاد مىگرداند و در ادامه مرد جبران خواهد کرد.

رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآله) مىفرماید: «اگر (مىخواستم) دستور دهم کسى در برابر  دیگرى سجده کند، هر آینه دستور مىدادم زن شوهرش را سجده کند.»[۶]

و نیز از حضرت آمده: «خوشا به حال زنى که شوهرش از او راضى  باشد.»[۷]

 

۴ – نظافت و آرایش

نظافت، نظم، آراستن خانه و آرایش و آماده کردن خود براى شوهر یکى از  مسؤولیتهاى اخلاقى زن در برابر اوست. رعایت این امر نیز، باعث ایجاد روابط  عاشقانه و صمیمانه و جلب خاطر و رضایت شوهر مىگردد. چه بسا زن با این کار  نقش مهّمى در حفظ عفت شوهر خود و سلامت جامعه ایفا مىکند. از طرفى با  آماده کردن خود براى همسرش، با پوشیدن لباسهاى مناسب و نظافت و آرایش  اندام، توجه او را جلب نموده؛ و خواستههاى او را از طریق مشروع تأمین مىکند و باعث محبّت و علاقه بیشتر شوهر شده و موجب مىشود که شوهرش از  نامحرمان و بیگانگان چشم بپوشد و تنها به او عشق بورزد. لذا رعایت این اصل به  عنوان یک مسئولیت تأکید شده است.

نبى اکرم (صلیاللهعلیهوآله) مىفرماید: «بر زن لازم است؛ که خود را با خوشبوترین عطرها خوشبو نماید و به بهترین وجه آرایش کند و بهترین لباسهاى خود را بپوشد و  بامدادان و شامگاهان خود را براى شوهر آماده کند.»[۸]

در روایت دیگر از حضرت آمده: «بر زن روا نیست؛ که به خواب برود  جز اینکه خود را براى همسرش آماده نموده باشد.»[۹]

لازم به تذکر است که خوشبویى و آراستگى اختصاص به زن ندارد، بلکه  وظیفهاى مشترک است. رعایت این اصل از دو طرف، نقش مهم در حفظ عفت  زن و شوهر دارد، چنانکه در روایت آمده: رعایت نکردن این وظیفه از طرف  شوهر باعث ضربه زدن به عفت همسرش مىشود.[۱۰]

و نیز در روایتى از امام باقر (علیهالسلام) آمده: «همانگونه که مردان دوست دارند زینت و آرایش را در زنانشان ببینند، زنان نیز دوست دارند زینت و آرایش را در  مردانشان ببیند.»[۱۱]

از سوى دیگر، زن نباید با آشکار کردن زینتها و آرایش کردن براى  غیرشوهر خود، خویش را در معرض تماشاى دیگران قرار داده و با پوشیدن  لباسهاى نامناسب و محرک که موجب جلب توجه دیگران است از منزل خارج  شود. اینگونه حرکات موجب بىمهرى شوهر رواج فساد در جامعه مىگردد.

خداوند مىفرماید: «وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاّ ما ظَهَرَ مِنْها»؛[۱۲] «زنان زینتهاى خود  را جز آن مقدار که آشکار است (قُرص صورت و دستها تا مچ) براى دیگران  آشکار نکنند». و خطاب به زنان پیامبر که شامل همگان است مىفرماید: «وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّهِ الْأُولى»؛[۱۳] «زنان همانند زمان جاهلیت قبل از اسلام در  بین مردم آشکار نشوند».

در حدیث آمده: «زنى که براى غیر همسرش آرایش کند، عبادت و نماز او  مورد قبول و پذیرش خداى سبحان نیست؛ تا اینکه خود را از آن آلودگى شستشو دهد.»[۱۴]

و نیز از نبى اکرم (صلیاللهعلیهوآله) نقل شده: «هر زنى که خود را خوشبو کند و از منزل خارج  شود، تا زمانى که به خانه برگردد، مشمول لعن و نفرین خواهد بود.»[۱۵]

 

۵ – خانه دارى و تهیه غذا

زن با طبخ غذاهاى مناسب و خوشمزه، حسن همسردارى خود را اعلام  نموده و بذر الفت و محبت را در دل مرد مىکارد. در حقیقت یک زن کدبانو با  زیرکى و ذوق خود در تهیه بهترین غذاها با هزینه کم مىتواند دل همسر و  فرزندان را جلب کند و خود را جزء مجاهدین در راه خدا قلمداد نماید.

امام صادق (علیهالسلام) مىفرمایند: «بهترین زنان شما زنى است که داراى بویى خوش  و دست پختى خوب باشد . هنگامى که خرج مىکند، بجا خرج کند، و هنگامى که  خرج نمىکند بجا از خرج کردن خوددارى ورزد . چنین زنى کارگزارى از  کارگزاران خداست و کارگزار خدا نه ناامید مىشود و نه پشیمان.»[۱۶]

البته در انتخاب نوع غذا نباید سختگیرى کرد و حتى از نظر اخلاقى و  تربیتى، بهتر است جانب زن را گرفته و نظر او ترجیح داده شود و به شوهر سفارش مىشود همان غذایى را بخورد که همسرش بدان میل دارد. این امر  مىتواند دلگرمى و امید زن را به ادامه زندگى و ایجاد رابطه عاطفى افزایش دهد.

امام صادق (علیهالسلام) مىفرماید: «مؤمن کسى است که مطابق میل همسرش غذا  مىخورد و منافق کسى است که خانوادهاش به میل او غذا مىخورد.»[۱۷]

شکى نیست که انجام کارهاى خانه جزء وظایف شرعى زن به شمار نمىآید.  مرد حق ندارد همسرش را به شیردادن، آشپزى و تهیه غذا و مرتب کردن خانه  وادار کند، لذا زن این حق را دارد که در برابر آن اجرت دریافت کند. ولى از  نگاه اخلاقى، خداوند دوست دارد که زن با کمال میل و اختیار این بار را به دوش  بگیرد و با جلب رضایت شوهر، محیط امن و آرام همراه با صلح و دوستى فراهم ساخته و از پاداش الهى بهرهمند گردد.

 

۶ – سپاسگزارى

بدیهى است که یکى از وظایف شرعى و قانونى مرد در برابر همسرش تأمین مسکن، خوراک و پوشاک است. و اگر ازاین امر تخلف کند زن مىتواند نزد حاکم  شرع شکایت نماید ولى سزاوار است زن بداند شوهرش حاصل دسترنج خود را  براى او و فرزندانش به خانه مىآورد و دوست دارد از او سپاسگزارى شود چرا  که او یک بشر عادى است و از قدردانى خوشش مىآید. هر گاه مرد اسباب و لوازم  زندگى را تهیه نمود، شایسته است زن در برابر آن اظهار شادمانى کند.

امام صادق (علیهالسلام) مىفرماید: «بهترین زنان شما آن زنى است که چون به او چیزى  داده شود، سپاسگزارى کند و اگر به او چیزى داده نشود راضى باشد.»[۱۸]

و در روایت دیگرى مىفرماید: «هر زنى به شوهرش بگوید من از تو هرگز خیرى ندیدم، ثواب کارش از بین مىرود.»[۱۹]

 

۷ – قناعت

«تقدیر المعیشه» و یا برنامهریزى اقتصادى یکى از عوامل ثبات و پایدارى  بنیان خانواده است. قناعت و کم خرج بودن از ویژگىهاى مثبت یک زن مىباشد  و در مقابل، تقاضاى زیاد و توقع بالا موجب آزار و رنجش همسر و در صورت  عدم توانایى، گاهى انحرافاتى را موجب مىشود.

اگر زنان، مدیریت امور خانه را بر محور قناعت و پرهیز از خرجهاى غیرلازم  و تشریفاتى و تجملاتى تنظیم کنند و از شوهران خود، توقعات بىجا و خارج از  توان مالى نداشته باشند، از بروز تنشهاى بسیارى جلوگیرى خواهند کرد.

سست شدن پایههاى نهاد خانواده، گاهى در اثر همین مسایل مادى و  اقتصادى است و آغاز آن هم چه بسا از امور جزئى و بىاهمیت است و سر از  بحران در مىآورد. از متون دینى بدست مىآید که زن نباید شوهر را به سختى و  زحمت بیاندازد.

نبى اکرم (صلیاللهعلیهوآله) فرمود: «از همه زنان پربرکت تر آن است که خرجش کمتر  باشد.»[۲۰]

در روایت دیگرى از حضرت آمده: «براى زن جایز نیست که شوهرش را به  بیش از توانایىاش مجبور کند.»[۲۱]

در زندگى حضرت زهرا (علیهاالسلام) مىخوانیم که هیچ گاه در خانه از شوهر خود  تقاضایى نکردند و همواره در سختىها و ناملایمات، صبر و بردبارى پیشه کردند و هرگز گله و شکایتى نکردند، حتى گاهى غذایى براى خوردن در خانه على (علیهالسلام) یافت نمىشد اما در این شرایط هم از همسر خود چیزى مطالبه نمود تا مبادا  باعث شرمندگى همسرش شود.

لباس، زینت، اثاث خانه، مسکن وسیع و امثال آن خواستههایى است که  معمولاً هر زنى به خود اجازه مىدهد که از همسر خویش درخواست نماید.  اما زهرا (علیهاالسلام)هرگز همسرش را براى تهیه این نوع خواستهها به زحمت نینداخت.  حتى وقتى حضرت زهرا (علیهاالسلام) در بستر بیمارى بود و على (علیهالسلام) با دلى پر از عشق  و محبت، از او خواست که اگر خواستهاى دارد ابراز کند، زهرا (علیهاالسلام)از بیان  تقاضاى خود امتناع مىکرد.[۲۲]

 

۸ – آمادگى جنسى

بدیهى است، مهرورزى و رابطه جنسى میان زن و شوهر یکى از عوامل نشاط و استحکام بنیان خانواده است. همچنین تحلیل در آمارها نشان مىدهد که  بیشترین عامل افزایش طلاق در میان خانوادهها رعایت نکردن قناعت و مهارت  ابراز محبت است. زن در خلوت خود با همسرش باید با ظرافتهاى خاص،  آمادگى جنسى خود را نشان دهد. از این رو در اسلام پیش قدمى زن در مسایل  جنسى را امرى مستحب برشمرده شده است. به طورى که براى زن، علاوه بر آثار  دنیوى، پاداش اخروى نیز در بردارد و علاوه بر یک رفتار و هنجار نیک، به عنوان  یک عمل دینى و حکم شرعى مورد تأکید قرار گرفته است.

پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) در بیان ضرورت اعلام آمادگى جنسى زن مىفرماید: بر زن لازم  است که از خوشبوترین عطرها استفاده کند و زیباترین لباسها را بپوشد و خود  را به نیکوترین وجه بیاراید و بامدادان و شامگاهان خود را بر شوهر عرضه کند و اعلام آمادگى نماید.[۲۳] از حقوق مردان بر همسرانشان است که زن خود را همواره  در حوزه مسائل جنسى آماده نشان دهد مگر در مواردى که دین از آن بازداشته  است. البته در همان مواردى که آمیزش ممنوع است مىتوانند نسبت به یکدیگر  به روشهاى مختلف ابراز محبت کنند و از یکدیگر لذت ببرند. به گونهاى که مرد  احساس کمبود نکند. در بسیارى از روایات بر این نکته تأکید شده که زن بایست  همواره در حالت آماده باش دایم جنسى باشد.

در روایت است، زنى از پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) درباره حقوق شوهر پرسید: آن حضرت  فرمود: «بر زن است که خود را از شوهرش باز ندارد و بگذارد تا وى از او  کام بگیرد حتى اگر بر روى کوهان شتر باشد.»[۲۴]

اینگونه آمادگى زن، شوهر را از هرگونه ارضاى غریزه جنسى در بیرون از  خانه و خانواده دور نگه مىدارد و کانون گرم خانواده بیش از پیش تداوم  پیدا مىکند.

تأکید آیات و روایات بر خودنمایى و آراستگى زنان براى شوهران  از این روست که مردان با مشاهده و دیدن، عواطف و احساسات جنسىشان  برانگیخته شود. از این رو زن موظف است خود را در حالت آماده باش قرار دهد  تا شوهر وى به زنى دیگر گرایش نیابد. اگر این تمایلات جنسى در خانه  و به شکل صحیح و محبت آمیز تأمین نشود به اشکال مختلف در جامعه خود را  نشان مىدهد و فساد و تباهى اجتماعى را به دنبال خواهد داشت.

 

 

پی نوشت ها


[۱] – «اِعْلَمْ اَنَّ النِّساءَ شَتى فَمِنْهُنَّ الْغَنیمَهُ وَ الْغَرامَهُ وَ هِىَ الْمُتَحَبِّبَهُ لِزَوْجِها وَالْعاشِقَهُ لَهُ»؛ مستدرکالوسائل، ج ۱۴،  ص۱۶۱٫

[۲] – بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۱۲۳٫

[۳] – «ما مِنْ اِمْرَأَهٍ تَسْقى زَوْجَها شَرْبَهً مِنْ ماءٍ اِلاّ کانَ خَیْرا لَها مِنْ عِبادَهِ سَنَه صِیامِ نَهارِها وَ قِیامِ لَیْلِها»؛  وسائلالشیعه، ج۱۴، ص ۱۲۳٫

[۴] – «انَّ للّه عُمّالاً وَ هذِهِ مِنْ عُمّالِهِ لَها نِصْفُ اَجرِ الشَهید»؛ وسائلالشیعه، ج ۱۴، ص ۱۷٫

[۵] – «سَعیدَهٌ سَعیدَهٌ اِمْرَأَهٌ تُکْرِمُ زَوْجَها وَلا تُؤْذیهِ وَ تُطیعُهُ فِى جَمیعِ اَحْوالِهِ»؛ بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص۲۵۲٫

[۶] – «لَوْ اَمَرْتُ اَحَدا اَنْ یَسْجُدَ لاَِحَدٍ لاََمَرْتُ الْمَرأهَ اَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِها»؛ کافى، ج ۵، ح ۵۰۸٫

[۷] – «طُوبى لاِِمْرَأهٍ رَضِىَ عَنْها زَوْجُها»؛ وسائلالشیعه، ج۱۴، ص۱۵۵٫

[۸] – «وَ عَلَیْها اَنْ تَتَطیَّبَ بِأَطْیَبِ طیبِها وَ تَلْبِسَ اَحْسَنَ ثِیابِها وَ تَزَیَنَ بِاَحْسَنِ زِینَتِها وَ تَعْرِضَ نَفْسَها عَلَیْهِ غُدُوهً و  عَشیّهً»؛ وسائلالشیعه، ج ۱۴، ص ۲۱۱٫

[۹] – «لا یَحِلُّ اَنْ تَنامَ حَتَّى تَعْرِضَ عَلَى زَوْجِها وَ تَخْلَعَ ثِیابَها»؛ وسائلالشیعه، ج ۱۴، ص ۲۱٫

[۱۰] – «و لقَد تَرکَ النِّساء العِفَّهَ بِتَرْکِ ازواجِهنَّ التَّهیِّه»؛ وسائلالشیعه، ج ۱۴، ص ۳۸۱٫

[۱۱] – «النِساءُ یُحْبِبْنَ اَنْ یَرینَ الرَّجُلَ فِى مِثْلِ ما یُحبُّ الرَّجُل اَنْ یَرى فِیهِ النِّساء مِنَ الزِینَهِ»؛ مکارمالاخلاق، ص۸۰٫

[۱۲] – نور ۲۴، آیه ۱۳٫

[۱۳] – احزاب ۳۳، آیه ۳۳٫

[۱۴] – «اَیُّما إِمْرَأهِ تَطَیَّبَ لِغَیْرِ زَوْجِها لَمْ یُقْبَلِ اللّه مِنها صَلاهً حَتَّى تَغْتَسِلَ مِنْ طیبِها»؛ وسائلالشیعه، ج ۱۴، ص ۳۱۱٫

[۱۵] – «اَىُّ اِمْرَأَهِ تَطَیِّبَ وَ خَرَجَتْ مِنْ بَیْتِها لاهِىَ تُلْعَنْ حَتّى تَرْجَعَ اِلى بَیْتِهَا»؛ وسائلالشیعه، ج ۱۴، ص ۴۱۱٫

[۱۶] – «خَیْرُ نِساءِکُمْ الطَّیِبَهُ الرّیحُ اَلطَّیِبهُ الطَّبیخُ الّتى اِذا اَنْفَقَتْ بِمَعرُوفٍ وَ اِنْ اَمْسَکَتْ اَمْسَکَتْ بِمَعروُفٍ فَتِلْکَ عامِلٌ مِنْ  عُمّالِ اللّه وَ عامِلُ اَللّه لا یَخیبُ وَلا یَنْدِمُ»؛ کافى، ج ۵، ص ۳۲۶٫

[۱۷] – «اَلامُؤمِنُ یَأْکُلُ بِشَهْوِهِ اَهْلِهِ وَالْمُنافِقُ یَأْکُلُ اَهْلُهُ بِشَهْوَتَهِ»؛ کافى، ج ۴، ص ۱۲٫

[۱۸] – «خَیْرُ نِساءِکُمْ الَّتِى اِنْ اُعْطیتِ شَکَرَتْ وَ اِنْ مُنِعَتْ رَضِیَتْ»؛ بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۳۵٫

[۱۹] – «اَیُّما اِمْرَأَهٍ قالَتْ لِزَوْجِها: ما رَأَیْتُ قَطُّ مِنْ وَجْهِکَ خَیْرا فَقَدْ حَبِطَ عَمُلُها»؛ وسائلالشیعه، ج ۲۰، ص ۱۶۲٫

[۲۰] – «اَعْلَمُ النِّساءِ بَرَکَهً اَقَلِّهِنَّ مَؤُونَهً»؛ نهجالفصاحه، ح ۳۵۸٫

[۲۱] – «لا یَحِلُّ لِلْمَرْأدِ اَنْ تَتَکَلَّفَ زَوْجَها فَوْقَ طاقِتِهِ»؛ مستدرکالوسائل، ج۱۴، ص۲۴۲٫

[۲۲] – ر.ک: بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۱۱۳، به نقل از: جلوههاى رفتارى حضرت زهراس، ص ۶۳٫

[۲۳] –  «وَ عَلَیْها اَنْ تَتَطیَّبَ بِأَطْیَبِ طیبِها وَ تَلْبِسَ اَحْسَنَ ثِیابِها وَ تَزَیَنَ بِاَحْسَنِ زِینَتِها وَ تَعْرِضَ نَفْسَها عَلَیْهِ غُدُوهً و عَشیّهً و…»؛ وسائلالشیعه، ج ۱۴، ص ۲۱۱٫

[۲۴] – «وَلا تَمْنَعُهُ نَفْسُها وَ اِنْ کانَتْ عَلَى ظَهْرِ قَتَبٍ»، الکافى، ج ۵، ص ۵۰۷٫