اعوذ بالله من الشیطان الرجیم.

بسم الله الرحمن الرحیم.

رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَهً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی. طه؛۲۵-۲۸

السلام علیک یا بقیه الله.

الحمدلله والصلوه و السلام علی رسول الله و آله الاطیبین الانجبین سیّما مولانا بقیه اللهارواحنا فداه و عجل الله فرجه و رزقنا الله رؤیته و صحبته و لعن علی اعدائهم اجمعین.اوصیکم عبادالله به تقوی الله.شما برادران و خواهران عزیز و مکرّم و نفس ضعیف خودم را به تقوای الهی دعوت می کنم.

 

 

خطبۀ اول

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُون‏”البقره؛ ۱۸۳اساساً یکی از حکمت های برترروزه،این فریضۀ سازنده،رسیدن به گنج تقواست.“لَعَلَّکُمْ تَتَّقُون‏”

 در این خطبه به تناسب این ایام الله، ماه ضیافت، چند کلمه ای با برادران و خواهران عزیزکه برخی از آنها در این آفتاب سوزان در خیابان ها حضور دارند و برای ما حجت اند صحبتمیکنیم. بر این ایمان قوی و اعتقاد ریشه دار باید آفرین گفت.

ماه مبارک رمضان به تعبیر پیغمبر اکرمصلی الله علیه و آله و سلم با برکت آمده است. زمین ها تفاوت دارند و در بعضی از آنها رویش خیلی زیاد است. الْبَلَدُ الطَّیِّبُ‏ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ”فقه القرآن، ج‏۲، ۱۳۱ زمین طیّب، حاصلخیز است. کم ما را زیاد و ما را بی نیاز می کند. زمان ها هم همینطور است. رمضان ماهی است که عمل در آن، قابل مقایسه با هیچ ماهی نیست. از این جهت امام مجتبی علیه السلام فرمودند: ماه رمضان ماه مسابقه است، جا نمانید.

وقت انجام کار خیر در ماه مبارک رمضان است؛ بنابراینهرعملخیریدرهرزمینهایبرایتانپیشآمد،قدربدانید: نماز شب، نماز جماعت، تلاوت قرآن، صلۀ رحم، عفو و گذشت، ترک غیبت، ترک دروغ، صاف کردن دل با همۀمؤمنین، اقوام، همسایگان.ماه مبارک رمضان فرصت مناسبیاست برای ترک عادتهای نادرستی که برخی از ما اسیرآنهاهستیم.

درباره روزه ماه رمضان، یکی دو حدیث خدمت شما عزیزان و بزرگواران تقدیم می کنم. امام علی علیه السلام فرمودند:صَوْمُ‏ الْجَسَدِ الْإِمْسَاکُ عَنِ الْأَغْذِیَهِ بِإِرَادَهٍ وَ اخْتِیَارٍ خَوْفاً مِنَ الْعِقَابِ وَ رَغْبَهً فِی الْأَجْرِ وَ الثَّوَابِ.”عیون الحکم و المواعظ، ۳۰۵

روزه مراتبی دارد کهفقط یک مرحله از آن درجسمماتجلّی پیدا می کند و آن قشر ظاهری روزه است.در این حد که  انسان به خاطر خوف از عقاب و رغبت به ثواب الهی،از خوردنی ها امساک می کند؛ اما صَوْمُ‏ النَّفْسِ‏ إِمْسَاکُ الْحَوَاسِّ الْخَمْسِ عَنْ سَائِرِ الْمَآثِمِ وَ خُلُوُّ الْقَلْبِ عَنْ أَسْبَابِ الشَّرِّ.”عیون الحکم و المواعظ، ۳۰۵٫

این مطلب بسیار دقیق است و روزه داران عزیز ما باید به این نکته توجه کنند که ماه رمضان ماه نجات است. هلاکت و سقوط با گناهان و رذائل اخلاقی برای ما رقم می خورد. کسانی هستند که زنجیرهای شیطان آنهارابه جهنّم وصل کرده،در این ماه خدای متعال در جهنم را بسته در بهشت را باز کرده است. گناهان و رذائل اخلاقی ما را به جهنّم می کشد؛ماچهعذریداریمکهخودمانرا در این ماه از جهنّم سوزان نجات ندهیم؟ما که طاقت کم آبی، تشنگی و زیر آفتاب بودن در این دنیابرایمان جانکاه است، آیا عذاب جهنّم برایمان قابل تحمل است؟ این ماه فرصتی است برای نجات خودمان از همه نکبت ها و بدبختی ها.

صوم نفس عبارتست از امساک حواس پنج گانه از سایر گناهان.دراین ماهمبارک،چشم، گوش، لامسه و شامّۀ ما باید از گناهان پرهیز کند تادراثرترکگناهانبه نوعی انرژی و نور بگیرد که بتواند یک سال خودش را بیمه کند که دیگر به گناهان بدنی مبتلا نشود.از این بالاتر وَ خُلُوُّ الْقَلْبِ عَنْ أَسْبَابِ الشَّرِّ.”چیزی که انسان را به خیر می رساند یا بدبخت می کند؛”دل” است.

از وجود مقدس امیرالمومنینعلیه السلام بر حسب نقل گفتند یا امیرالمومنین سؤال کردند:بماذا نلت ما نلت؟شمااز کجا به این مقام رسیدید؟ فرمودند که: بالقعود علی النفسی. من از دل خود مراقبت کردم تا دلم سراغ همه چیز را نگرفت.شما هم مجاری دلرا ببندید و همه چیز را داخل آن نفرستید تا دل شما به سراغ همه چیز نرود.

حضرت امیر علیه السلامخطبۀ جامعی دارند دربارۀماه مبارک رمضان و روزه آن.در انتهای این خطبۀ نازنین، روح انگیز و دل نشین، مطالبی را از حبیب شان، خاتم انبیا محمد مصطفیصلی الله علیه و آله و سلمنقل می فرمایند: «قد سمعت حبیبی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلمان الله تبارک و تعالی الله عند فطر کل لیله من شهر رمضان عتقا من النار لایعلم عددهم الی الله هو فی العلم غیب عنده فاذا کان آخر لیلهم من، اعتق فیها مثل ما اعتق فی جمیعه.»

فرموند از حبیب خودم پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم من شنیدم که فرمودند که در هر شب ماه مبارک رمضان خداوند متعال عتقایی دارد.«علی حرٌ یدَه هاذا لماذه لأهلها؟»

وقت آن نشده که ما هم آزادشویم؟ این اژدهای نفس ما را رها کند؟ این شیطان نفس دیگر ما را بیش از این بدبخت نکند؟

غیبت، دروغ، مردم آزاری، بداخلاقی و فریببس است. صفا، شفّافیّت و خدایی بودن خوب است.

“عتقاء من النار” کسانی از آتش جهنم آزادیدارند که دیگر به گناهرغبت نمی کنند.گناه، حسد و تکبّر جهنّم ماهستند.

فرمودند خدا در هر شبی آنقدرآزادیداردکه مقدارآزادیهای پروردگار متعال را جز خود او در علم غیبش، کسی نمی داند.آخر شب هم که می شود و سحری را میل می کنید و شبتان به پایان میرسد، خوشبه حالتان!اما توجه داشته باشید که باز هم خدای متعال در آن فرصت به تعداد همه آن ساعاتقبل آزادی دارد.

“فقام ألیه رجل من حمدان. فقال یا امیرالمومنین زدنامردی به وجد آمد،عرضه داشت، یا امیرالمومنینعلیه السلام بفرمایید آیا باز هم پیغمبرصلی الله علیه و آله و سلم چیزی به شما بیان فرموند؟ حضرت فرمودند که: «فقال نعم، سمعت اخی، وابن عمی رسول الله یقول من صام شهر رمضان فحفظ فیه من المحارم، دخل الجنه.»هر کسی در ماه مبارک رمضان روزه باشد و خودش را از گناهان حفظ کند وارد بهشت می شود. برای بار سوم این مرد حمدانی بلند شد و عرضه داشت: «یا امیرالمومنین علیه السلام زدنا»ای امیر مومنان اضافه بفرمایید، عطش ما را اضافه کردید، باز هم جرعه ای و جامی به جان تشنۀ ما عرضه کنید. «فقال نعم سمعت افضل النبیین و المرسلین و الملائکه المقربین»

اینجا حضرت امیر علیه السلام پیغمبرصلی الله علیه و آله و سلم را تعظیم کردند و گفتند شنیدم از افضل رسولان و نبیین و از آن کسی که از ملائک مقرّبین برتر است که فرمود:

یقول ان السید الوصیین یقتل فی السید الشهور.»سیّد الوصیین در سیّد شهور و ماه هابه قتلمیرسد. «فقلت یا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم»،امام امیرالمومنین علیه السلام مولای ما می فرمایند: من عرضه داشتم یا رسول الله و ما سید الشهور؟ سیّد الشهور کدام است؟ در میان ماه ها نسبت به ماه های دیگر،کدامماهسیّداست؟ ومن السید الوصیین و سیّد الوصیین که باشد؟ حضرت رسولصلی الله علیه و آله و سلمجواب فرموند: «فإنک یا علی» فرمودند:«و شهر الرمضان سید الشهور و اما سید الوصیین فإنک یا علی» سیّد الشهور در میان دوازده ماه و آنماه که سیادت و برتری و آقایی دارد بر ماه های دیگر، ماه رمضان است. اما سیّد الوصیین تو هستی. مسلّماً خودت هستی علی جان.

«فقلت یا رسول الله: فأن ذلک لکائن؟» عرض کردم یا رسول اللهصلی الله علیه و آله و سلمیعنی امکان دارد که من در ماه رمضان کشته شوم؟ پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلمفرمودند که: «ایی و ربی»به خدا قسم این چنین خواهد بود. «تنبعث اشقی امتی شقیق عاقر ناقه ثمود ثم یضربک ضربه علی فرقک» قسم خوردند که این کار شدنیاست. «اشقی الاشقیا» که شقیق پی کنندۀ ناقه صالح خواهد بود.«یضرب ضربه علی فرقک» ضربتی بر فرق مقدس تو وارد خواهد کرد که «تخوب بها نحیتک» این محاسن شریف تو با خون سرت خضاب خواهد شد.

تا امیرالمومنینعلیه السلام این را گفت صدای ضجۀشنوندگان بلند شد و گریۀ مستمعین ایشان را از ادامۀ خطبه باز داشت و مطلب را به پایان رساندند.

من هم عرض می کنم: السلام علیک یا امیرالمومنینعلیه السلام. یک لحظه دلهایتانرا به نجف اشرفببریدو به استقبال بروید که پدرمان رادارندمی‌برند. روزهای آخر عمرشان است.در مسجد کوفه روی منبر نشسته بودند، نگاهی به طرف راست کردند و گفتند: حسن جان، چند روز از ماه رمضان گذشته است؟ جواب دادند. به طرف چپ نگاه کردند و فرمودند: حسین من، چند روز از ماه رمضان باقی مانده؟ وقتی امام حسینعلیه السلام جواب دادند؛ فرمودند: این عمار؟ این ؟۱۸:۲۷این؟۱۸:۳۰این الذین علیهم الطریق و ؟۱۸:۳۵ عن الحق؟ یاران من چه شدند؟ اطرافم خالی شده است. در اینجا امیرالمومنین علیه السلامشهدایشرایادکرد. اشک ریخت و آرزو کردو فرمود: چرا نمی آید آن کسی که بناستبا خون پیشانی من صورتم را رنگین کند؟ چرا کار را تمام نمی کند؟

قربانخون جگرت مولا جان! چه غربتی!دیگر دلش هوای فاطمهسلام الله علیها و پیغمبرصلی الله علیه و آله و سلم را کرده است.دامن خودش را آرام آرام از این دنیا برمی‌چیند.

 در کربلا هم اباعبداللهعلیه السلامآمد و نگاهی کرد و دید اطرافش خالی شده است. دیگر نه اکبری، نه عباسی و نه انصاری! فرمود: یا مسلم بن عقیل، یا هانی بن العروه، یا زهیر، یابنی؟ مالی انادیکم فلا تجیبونی؟چه شده دیگر جوابم را نمیدهید؟ شهیدان برخیزید، من نیازی به کمک شما ندارم؛ اما برخیزید. قوموا عن حرم الرسول وادفعوا عن حرم الرسول. برخیزید از این ناموس پیغمبر دفاع کنید. این دخترانم، این بانوان این ؟۲۰:۰۵

لاحول ولاقوه الابالله العلی العظیم

 

  

خطبۀ دوم


بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏.

إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی‏ لَیْلَهِ الْقَدْرِ.وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَهُ الْقَدْرِ.لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ.تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ وَ الرُّوحُ فیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ.سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ.

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین الهم صل و سلم علی سید الوصیین ابی القاسم محمد و علی علی امیرالمومنین و علی فاطمه الزهراسیده النساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی ائمه المسلمین علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف الصالح القائم الحجه ارواحناه فداه بهم نتولا و من اعدائم نتبرئ الی الله تبارک و تعالی

 

اوصیکم عبادالله به تقوی الله .شما عزیزان و نفس ضعیف خودم را به خداترسی، پرهیز از گناه و حساسیت به انجام واجبات توصیه می کنم.

 

 

 

در این خطبه چند نکته به عرض شما مؤمنین و سروران و عزیزان تقدیم می کنم.

نکتۀ اول مطالب مهمی بود که مقام معظم رهبری دامت ظلّه در دیدار با مسئولین نظام بیان فرمودند که حقیقتاً جواهرالکلام و بسیار کاربردی و سازنده بود.

مطلب اول در سخنان ایشان این بود که ما گرفتار غفلت نشویم.مطلب دوم هم اینکه صبر و توکّل را از قرآن کریم بیاموزیم. مقاومت داشته باشیم و کارهایمان را به موقع انجام بدهیم. نتیجۀکارمانرا از خداوند منّان بخواهیم.

مدیران در ادارۀامور کشور باید از این دو پایگاه مهم؛ یعنی صبر و توکّل بهره بگیرند. مسیر اجرایی آن هم این است که در تمام برنامه ریزی های خرد و کلان، جهت و هدف مشخّص باشد که می خواهیم به کجا برسیم. آیا مامیخواهیم مملکتمانمثل امریکا،اروپا یا مثل بعضی کشورهای ثروتمند دنیای آفریقا باشد که اورانیوم و… دارند. یا نه، ما امّت پیغمبریم وآمده ایم جامعۀاسلامی بسازیم.

 در برنامه ریزی های کلان، هدف فراموش نشود. ما مأموریم اسلام را در زندگی اجرا کنیم تا هم دنیا و هم آخرتمان در پناه اسلام آباد بشود. در این جهت گیری، عزم و اراده بسیار مهم است که فرمودند: امروز جنگ، جنگ اراده هاست، جنگ تسلیحاتی، جنگ نیست. جنگ اقتصادی، جنگ نیست. منشأ همۀ اینها عزم و اراده انسان هاست.

گروهیازپیامبران،اولوالعزمند؛ چون جهان را تحتتأثیرخودشان قرار دادند و ما،امّت پیامبر آخرالزمان،محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم هستیم. عزم و ارادۀ ما باید عزم و ارادۀ خاتمی باشد. پولادین باشیم. عقب نشینی نداشته باشیم و با توکّل و صبر مسائل را پیش ببریم.

نکتۀبعد اینکه حضرت آقا هیچ وقت آرمانی و ذهنی صحبت نمی کنند.هفت واقعیت را بیان کردند مبنی بر اینکه ما از نظر جغرافیایی کشور دارای ذخایر غنی هستیم،تاریخ ریشه دار و کهن و سرشار از تمدن داریم.استعدادهای درخشان داریم. در این ده سال اخیر نشاندادیم که می توانیم بر همۀ مشکلات پیروز بشویم و از همه جهانیان جلو بیفتیم؛اما در کنار این واقعیت های امیدوار کننده، یک واقعیت دیگر هم داریم: جبهۀ دشمن ما جبهۀ استکبار و ارتجاع است. عوامل استکبار با ما عنادشدیددارند و در مقام جنگ با تاکتیک های مختلف با ما هستند.

چاره چیست؟ بعد از نهضت مشروطیت و نهضت نفت، انقلاب اسلامی ما بودکه تکاملیافتۀآن انقلابها است.اینانقلابرا سی و چهار سال تجربه کردیم. در این مدت همیشه حرکت ما روبه پیش و پیشرفت های ما فوق استانداردهای جهانی بوده است. ما در شرایطی هستیم که با این زیرساخت ها و با این استعدادها باید این دهه را دهۀ پیشرفت وعدالت بنامیم و خودمانرااز دامنۀ کوه به قله برسانیم. مسئولین ما همبایدمسائل کشور را اولویتبندیکنند.برای مقابلۀ با عناد دشمنان بدکیش ما، هیچ راهی جز مقابله وجود ندارد. در اولویت ها دو مسئله مهم است.اول اقتصاد و دوم پیشرفت های علمی.

دولت بعد باید از جایی که دولت های قبل به آن رسیده اند؛ به همان مقدار یا بیشتر،کشور را هم در مسائل اقتصادی و هم در مسائل علمی،پیشببرد. اینجا من داخل پرانتز و از روی دلسوزی و قربت الی الله از رئیس جمهور منتخب یک درخواست و تقاضا دارم. امروز دانشگاه های ما در مسیر علم و شکوفایی اند و آرامش دارند.در فضای مذهبی نماز جماعت های بسیار پربار و جلسات مذهبی برپا می شود.در مسئله ماهواره و علومی که ما امروز معجزه آسا پیش می بریم؛دانشگاه های ما در مسیر سرعت و پیشرفت هستند. خدا نیاوردآن روز را کهدولتما گرفتار غفلت شود ووزیرعلوم یا رؤسای دانشگاه ها را از بین کسانی که احیاناً بوی فتنه می دهند یا خدای نخواسته از جریانات سکولار هستند؛ به عنوان حاشیه داخل دانشگاه ها ببرند و تمرکز علمی و فرهنگی را از فضای دانشگاه های ما کمرنگ کنند.اینتوقعبجاییاستکهخدا، شهدا، امام، رهبری، امّت و خود ما، از رئیس جمهور منتخب داریم و خواهیم داشت.

مسئله مصر و فاجعه ای که الآن در آنجا اتفاق افتاده امر تأسف باریست. ملت مصر تاریخ و ریشه کهنی دارند. حتی  دانشگاه هزار ساله دارند. انقلابی کردند و طاغوتی را بیرون کردند. انتظار نمی رفت پس از یکسال به این بلیّه مبتلا شوند و این، کار اسرائیل و امریکاست. توقع ما از نخبگان، علما و نویسندگان وعقلای مصر این است که در مقام رفع این مشکل برآیند.

ما خونریزی را محکوم می کنیم و اصلاً هیچ انسانی نمی تواندآن را قبول کند. همچنین حرکت عده ای در اعمال خشونت و به راه انداختن جریان خشونت رامحکوممیکنیم.ای اعمال مورد تأییدمسلمانان و پیغمبررحمهً للعالمین صلی الله علیه و آله و سلم نیست. نباید به جان هم بیفتند.

 سوریه برای شما عبرت است، آنجا برای اینکه مقاومت در برابر اسرائیل را بشکنند؛ جنگ داخلی راه انداختندو بعد به سراغ مصر رفتند، این کارها اسرائیل و دشمنان اسلام را خوشنود می کند و در منطقه اثرگذار است. از خدا می خواهیم و از اثرگذاران مصر هم توقع داریم که دور هم بنشینند….