اوصیکم عباد الله به تقوا الله!

شما نمازگزاران عزیز و بزرگوار و خودم را توصیه به دین‌مداری و تقوا پیشگی می کنم. تقوا کلید رحمت حق تعالی است. وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً طلاق؛ ۲ خداوند به صراحت وعده فرموده است: هر کسی خودش را کنترل کند، قرقگاه های الهی را حفظ کند، از معاصی و محرمات اجتناب کند، خدا خودش برای او در باز می کند و هیچگاه در زندگی مبتلا به بن بست نمی شود.

در ادامه مباحثی که در اسرار نماز داشتیم مسئله وقت و محافظت به اوقات خاص عبادت ها؛ و در نظر وسیعتر قدر زمان را دانستن، زمانشناس بودن، فرصت ها را غنیمت شمردن، از دقایق و لحظات عمر برای زندگی ابد اندوختن، را مطرح کرده بودیم.

در بعضی روایات دارد از جمله کیفرهایی که خداوند متعال برای بندگانش مقرر فرموده است، این است که اول ماه را نمی توانند تشخیص بدهند. اوقاتی را که عبادت های خاص در آن اوقات است، مثل لیالی قدر مثل اعیاد، این قابل تکرار نیست، گنج های اخروی و انوار خاصی که در شب های جمعه، در روزهای جمعه هست، در وقت دیگر پیدا نمی شود، آنچه که در موقع زوال و ظهر خدای متعال برای بندگانش آماده کرده، در اوقات دیگر این سفره برچیده شده است؛ لذا باید قدر هر لحظه و هر ساعتی را دانست و هر عمل و برنامه‌ای را در زمان خاص خودش انجام داد.

وجود نازنین پیغمبر خدا صلی الله‌و‌علیه‌و‌آله به ابوذر فرمودند: یَا أَبَا ذَرٍّ، اغْتَنِمْ‏ خَمْساً قَبْلَ خَمْسٍ‏: شَبَابَکَ قَبْلَ هَرَمِکَ، وَ صِحَّتَکَ قَبْلَ سُقْمِکَ، وَ غِنَاکَ قَبْلَ فَقْرِکَ، وَ فَرَاغَکَ قَبْلَ شُغْلِکَ، وَ حَیَاتَکَ قَبْلَ مَوْتِکَ. الأمالی (للطوسی)، النص، ص۵۲۶، [۱۹] مجلس یوم الجمعه .. قدر پنج چیز را بدان و تا فرصت آن پنج چیز را از دست ندادی از آن استفاده کن! شَبَابَکَ قَبْلَ هَرَمِکَ جوان های عزیز بدانند، جوانی بهار عمر است، جوانی فرصت درگیری با نفس اماره و جهاد با همه موانع است، جوانی هنگامه اوج عشقبازی با خدا و اولیای حق تعالی است، در جوانی بار خودشان را ببندند که اگر پیری آمد، آن نیرو و آن انرژی دیگر وجود ندارد!

وَ حَیَاتَکَ قَبْلَ مَوْتِکَ این مجموعه فرصتی که نمی دانیم چند روز خدا برای ما نوشته که در این عالم توقف بکنیم گذراست! هر روزی را که از دست دادیم، غصه اش را بعد از مرگ خواهیم خورد، ما همیشه نیستیم و توقف ما در این عالم کوتاه است، از این مدت کوتاه باید برای ابدیتمان کار کنیم.

وَ صِحَّتَکَ قَبْلَ سُقْمِکَ قبل از آن که مرض بشوید، از سلامتیتان خوب استفاده کنید! عافیت گنج است، سرمایه بی بدیل است، همه موفقیت ها در گرو سلامتی است، تا نشاط دارید، تا سلامتید برای خودتان کاری کنید.

وَ فَرَاغَکَ قَبْلَ شُغْلِکَ انسان تا زندگی گرفتارش نکرده، بارهای سنگین معیشتی رو دوشش نیامده است، فراغتی دارد تا بار علمش را معرفتش را بالا ببرد، از این فراغت استفاده کنید، امروز دانشمندان هسته ای ما به فضل پروردگار متعال، از این فراغت استفاده کرده‌اند و برای تاریخشان افتخار آفریده اند، برای ملتشان غرور خلق کردند، برای مسلمان ها راه نویی را ارائه کردند که می شود دین داشت و در مسائل علمی و فناوری هم قهرمان بود.

وَ غِنَاکَ قَبْلَ فَقْرِکَ تا روزگار از تو برنگشته، تا امکاناتی برای زندگی داری از این غنا و دارایی سوء استفاده نکن! اینها فرصت شناسی است، اینها را باید قدر دانست.

تاثیر ترک گناه در رشد معنوی

نماز اول وقت و خواندن به موقع نوافل، دعاها و تعقیبات؛ فرصت هایی که پیش می آید گناه پیش می آید آنجا ترک گناه خیلی انسان را بالا می برد. قابل مقایسه با مستحبات نیست. اینها برای آدم هم فرصت است، در خانه عصبانی نمی شود خودش را کنترل می کند و خدای متعال به برکت این کف نفسی که کرد، جفایی به خانواده نکرد، او را وادار به امر ناشایست بیشتری نکرد، خود اینها پیروزی در جبهه جهاد است، و از مصادیق درست استفاده کردن از فرصت هاست.

اما نکته دیگر مسئله لباس است، یکی از مقدمات نماز پوشیدن لباس است، من در این رابطه حدیثی را از وجود مقدس امام صادق علیه سلام (۱۰) به محضر شریف نمازگزاران می خوانم، امیدوارم ان شاءالله برای همه ما مفید باشد، و توجهی به لطایف دستورات دینمان داشته باشیم، وجود مقدس امام صادق علیه سلام فرمودند: زین [أَزْیَنُ‏] اللِّبَاسِ‏ لِلْمُؤْمِنِ لِبَاسُ التَّقْوَى وَ أَنْعَمُهُ الْإِیمَانُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى‏ وَ لِباسُ التَّقْوى‏ ذلِکَ خَیْرٌ وَ أَمَّا اللِّبَاسُ الظَّاهِرُ فَنِعْمَهٌ مِنَ اللَّهِ تَعَالَى تُسْتَرُ بِهَا عَوْرَاتُ بَنِی آدَمَ وَ هِیَ کَرَامَهٌ أَکْرَمَ اللَّهُ بِهَا ذُرِّیَّهَ آدَمَ مَا لَمْ یُکْرِمْ بِهَا غَیْرَهُمْ وَ هِیَ لِلْمُؤْمِنِینَ آلَهٌ لِأَدَاءِ مَا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ خَیْرُ لِبَاسِکَ مَا لَا یَشْغَلُکَ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بَلْ یُقَرِّبُکَ مِنْ ذِکْرِهِ وَ شُکْرِهِ وَ طَاعَتِهِ وَ لَا یَحْمِلْکَ عَلَى الْعُجْبِ وَ الرِّیَاءِ وَ التَّزْیِینِ وَ التَّفَاخُرِ وَ الْخُیَلَاءِ فَإِنَّهَا مِنْ آفَاتِ الدِّینِ وَ مُورِثَهُ الْقَسْوَهِ فِی الْقَلْبِ فَإِذَا لَبِسْتَ ثَوْبَکَ فَاذْکُرْ سَتْر. مصباح الشریعه، ص۳۰، الباب الثالث عشر فی اللباس و محجه البیضاء، ج ۱، س ۲۸۰٫

[أَزْیَنُ‏] اللِّبَاسِ‏ لِلْمُؤْمِنِ لِبَاسُ التَّقْوَى بهترین پوشش برای انسان ارزشی، لباس تقواست! وَ لِباسُ التَّقْوى‏ ذلِکَ خَیْر اعراف؛ ۲۶ ائمه ما قرآن ناطقند، همه کلماتشان سند دارد و در وحی آسمانی از خداوند ریشه دار است. امام صادق علیه‌السلام نقل فرموده است: وَ أَمَّا اللِّبَاسُ الظَّاهِرُ فَنِعْمَهٌ مِنَ اللَّهِ تَعَالَى تُسْتَرُ بِهَا عَوْرَاتُ بَنِی آدَمَ لباس ظاهر نعمتی از جانب خدا است که به وسیله آن عورات بنی آدم پوشیده می شود. عورت شامل چیزهایی می شود که دیدن آن زشت و قبیح است.

خدای متعال کرم کرده آبروداری کرده است و برای بنی آدم لباس مقرر فرمود تا محفوظ باشند. وَ هِیَ کَرَامَهٌ أَکْرَمَ اللَّهُ بِهَا ذُرِّیَّهَ آدَمَ مَا لَمْ یُکْرِمْ بِهَا غَیْرَهُمْ این لباس از مختصات بنی آدم است. ویژگی انسان این است که لباس به تن می کند، اما حیوانات جنگلی، حیوانات اهلی، پرنده ها، حیوانات دریایی، اینها لباس نمی پوشند! همه‌جا به یک شکل ظاهر می شوند؛ اما این یکی از امتیازات انسان است: وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی‏ آدَمَ اسراء؛ ۷۰ خداوند متعال می فرماید ما بنی آدم را تکریم کردیم! این تکریم عمومی است و با تکریم خاصی که در آیه إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ حجرات؛ ۱۳ ذکر شده است، فرق دارد.

برهنگی، علامت حیوانیت

اساساً خداوند به نوع آدم امتیازاتی داده است که به دیگر موجودات این امتیاز را نداده، سخن گفتن مخصوص بشر است، تجارب را منتقل کردن مخصوص بشر است، تجارب دیگران را از گذشته‌ها، مبنای پیشرفت قرار دادن از ویژگی های انسان است. این موجود مختصات زیادی دارد؛ یکی هم کرامت آبروست، کرامت تشخص است، این امتیازی برای بشر است، لذا برهنگی علامت حیوانیت است! جنگلی ها، وحشی ها، حیوانات بی عقل و بی شعوری هستند که لباس لازم ندارند، اما انسانی که عقل دارد، حیا با عقل ملازمت می کند و امام صادق علیه‌السلام خواسته است که به این کرامت و این نعمت خاص الهی  شکر کنیم.

کسانی که لباس را برای خودشان زینت می دانند، باید متوجه احترام خاص خدا باشند و شکر این نعمت ویژه را به جا بیاورند. تُسْتَرُ بِهَا عَوْرَاتُ بَنِی آدَمَ وَ هِیَ کَرَامَهٌ أَکْرَمَ اللَّهُ بِهَا ذُرِّیَّهَ آدَمَ مَا لَمْ یُکْرِمْ بِهَا غَیْرَهُمْ وَ هِیَ لِلْمُؤْمِنِینَ آلَهٌ لِأَدَاءِ مَا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ.

علاوه بر اینکه همه آدمیان از این کرامت بهره مند شدند و خداوند آبرویشان را حفظ کرد، با مقرر فرمودن لباس برای آنها، مومن از این نعمت الهی استفاده خاص می کند، برای ادای فرایض از این نعمت ها بهره بیشتری می برد! می خواهد نماز بخواند پوشش، می خواهد حج برود احرام می بندد، می خواهد در نمازها و عبادت های عمومی شرکت کند لباس می پوشد، این آلت و وسیله ای است که انسان بدون این نمی تواند فرایض الهی را ادا کند. اگر شما بخواهید نماز شب را هم در خلوت خانه خودتان بخوانید، نیازمند به لباس هستید تا از این سفره خاص پروردگار متعال در دل شب استفاده نمائید.

در پایان این حدیث شریف امام صادق علیه‌السلام به نکاتی متذکر می شوند، همان گونه که خداوند به لطف و رئفت خودش برای شما ستار العیوب شده و لباس را برای پوشش زینت و آراستگی برای شما قرار داده است؛ شما هم نسبت به دیگران آبروداری کنید!

عیب یابی از دیگران

کسانی که به عیوب دیگران مشغولند، جستجو می کنند تا عیبی از کسی پیدا بکنند، این خلاف اخلاق الهی است. خداوند به شما لباس پوشانده تا عیب‌هایتان مستور باشد، پس شما هم نسبت به یکدیگر همین حالت را داشته باشید. آیه کریمه نِسائِکُمْ هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ بقره؛ ۱۸۷ چقدر اسرارآمیز است!؟ خانواده ها اگر به قرآن توجه کنند، مشکلات خانوادگی پیدا نمی کنند و مشکلات حاصل را می توانند حل بکنند.

امروز که شما در صحنه سیاسی خط شکن عالم هستید و خداوند متعال برجستگی بی سابقه‌ای طی این ۳۳ سال به شما کرم کرده است؛ و در پیشرفت های علمی و صنعتی جهشی به لطف پروردگار متعال پیش می روید. توقع حضرت آقا، رهبر اخلاقی ما، رهبر شجاع و فرزانه ما، محبوب دل ها که امروز پاسخ ملت به ندای ایشان به حمد الله قابل ستایش است؛ و در رأس این امور یقیناً مولای ایشان و مولای همه ما امام زمان ارواحنا فداه از ما توقع دارند که در مسائل اخلاقی و در مسائل معنوی، به موازات پیشرفت های سیاسی و علمی، جهش را در پیش بگیریم و سیر سریعی را برای دستیابی به کرامت های الهی داشته باشیم.

هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ بقره؛ ۱۸۷ مرد و زن برای یکدیگر لباسند! باید برای همدیگر آبرو باشند! لباس برای انسان آسایش است، لباس برای انسان حفاظ است، لباس هر کسی به قامت خودش است، این هماهنگی، این ایجاد آرامش و آسایش برای یکدیگر، این حفاظ بودن و این آبروداری کردن؛ و ده ها رمز و راز دیگر، خدای متعال در این لباس قرار داده است. ان شاءالله زنان و مردان برای رضای خدا این حالت لباس بودن را حفظ کنند و عیوب یکدیگر را رفع بپوشانند، و در مقام زندگی مشترک برای همدیگر سنگر باشند، (۲۰) برای همدیگر پوشش باشند، برای همدیگر مدیر و مربی باشند، تا اینکه همدیگر را بسازند و قامت دینی در یکدیگر احراز کنند.

خطبه دوم

اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوا الله! تقوا برای انسان نورانیت و بصیرت می آورد، آدم هایی که در فتنه ها در بحران ها در جزر و مدهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی، در گودال می افتند و به مشکلات گرفتار می شوند، یقین بدانند که از داروی تقوا کم بهره گرفتند! إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً انفال؛ ۲۹ وعده وعده خدا حق است: إِنَّ اللَّهَ لا یُخْلِفُ الْمیعادَ آل عمران؛ ۹

فرقان، باطل سنج

خداوند وعده فرموده است، جمعیتی که پاک زندگی می کند، بدون ظلم زندگی می کند، بدون آزار و اذیت زندگی می کند، با رضای خدا زندگی می کند، خداوند متعال به آنها فرقان می دهد. یعنی وسیله تمیز بین حق و باطل در درونشان تعبیه می شود، میزانی، حقیقت سنجی در باطن انسان فعال می شود. همان گونه که شامه ما نسبت به بوهای بد و موضوعات متعفن حساس است، روح ما نسبت به همه باطل ها این حساسیت را پیدا می کند. مثل عمار می شویم که عمار یاسر گفت: نه بخاطر اینکه امروز

نه حالا که ما به حمدالله عِده و عُده‌ای داریم در رکاب امیرالمؤمنین علیه‌السلام به جنگ آمده ایم و با علی علیه‌السلام هستیم، قسم خورد اگر ما شکست هم بخوریم و ما را سنگر به سنگر تا آخرین مرحله به عقب برانند، من دست از علی علیه‌السلام برنمی دارم! چرا؟ چون حق با علی علیه‌السلام است. لازمه این نوع بصیرت، تقوا و پاکی است! ملت پاک ما این بصیرت، تقوا و ولایتمداری را دارند، تحفه ای از جانب خداست که  به آنها عطاء شده است و حاصل پاکی (۲۵) زندگی شان می باشد، گوارایشان باد!

در خطبه دوم مسائل مختلفی را جا دارد که به عرض برسانیم:

زائر حضرت عبد العظیم حسنی علیه‌السلام

مسئله اول؛ ولادت با سعادت حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام را داشتیم. ولادت عالم بزرگوار محدث عالی مقام مرجع تقلید بزرگ و مورد عنایت امام زمانش، حضرت ابالقاسم عبد العظیم حسنی علیه‌السلام که هم از نظر علمی در حدی است که امام زمانش ارواحنا ‌فداه  او را به عنوان مرجع معرفی فرمودند؛ و هم از نظر تقوا در حدی است که درباره زائر قبرش فرموده اند: أَمَا إِنَّکَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِیمِ‏ عِنْدَکُمْ لَکُنْتَ کَمَنْ‏ زَارَ الْحُسَیْنَ علیه‌السلام. کامل الزیارات، النص، ص۳۲۴، الباب السابع و المائه. کسی که به کربلا می رود چه اتصالی با مبادی عالیه پیدا می کند؟ زیارت حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام اینقدر پربار است، غفلت نکنیم! چون ویزا نمی خواهد، مشکلات زیاد ندارد، ما از این دریای بیکران معنویت گاهی بی بهره‌ایم، قدر حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام را بدانیم و امام حسن عسکری علیه‌السلام امام ماست؛ به علاوه امانتداری است که آخرین امانت الهی و ذخیره را خدا در وجود ایشان قرار داد و برای ما تحفه بی بدیل خدایی را به ودیعت گذاشت و امام زمان ارواحنا ‌فداه ما یادگار آن بزرگوار است!

زائر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها

تبریک عرض می کنم این دو مناسبت را و وفات حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها تسلیت می گویم. همان گونه که قدر حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها مجهول است، قدر فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها دخترش هم مجهول است! ما نعمت هایی داریم که قدرش را آنطور که باید بدانیم، نمی دانیم! چهار امام در مورد مقام حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها و آثار زیارت آن بزرگوار مطالبی را فرمودند، که به نظر من لُبّ این مطالب، این است که هر کسی حضرت فاطمه معصومه را زیارت کند، وعده داده شده است: وجبت له الجنه [۱]یا له الجنه[۲] دو تعبیر است که هر کدامش حائز اهمیت است: یکی وجبت له الجنه است؛ معلوم می شود اکسیر وجود فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها آنچنان تحولی در وجود زائر ایجاد می کند که انسان تمام آن غبارهای جهنمی را می ریزد و در خط بهشت و پاکی قرار می گیرد؛ و بالاخره بهشتی می شود. یکی هم تعبیرله الجنه می باشد؛ مالک بهشت است!

اینها هرکدامش توضیحات بسیار جالبی دارد، اما آن نکته ای را که حضرت ثامن الحجج علیه‌السلام به سعد اشعری فرمودند، که ما امانتی پیش شما قمی ها داریم، عرض کرد که نکند منظورتان فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها است؟ حضرت فرمودند آری، بعد حضرت فرمودند: مَن زارها کمشن زارنی این همه خیلی عظمت دارد!

مسئله انتخابات

مطلب بعدی، مسئله انتخابات است که به فضل الهی: اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْییکُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ َ(۲۴) وَ اتَّقُواْ فِتْنَهً لَّا تُصِیبنَ‏َّ الَّذِینَ ظَلَمُواْ مِنکُمْ خَاصَّهً  وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ(۲۵) انفال؛ ۲۴-۲۵ خدا پاداش خیر به امت و ملت ما، به مردم شریف ما، به مرد و زن این مرز و بوم بدهد که الحق والانصاف، شایسته اند که امیرالمؤمنین علیه‌السلام امام اینها باشد ،دوازده اختر تابناک عصمت سایه اش بر سر این مردم باشد! به خود ببالید که بحمدالله به پاکان وصلید و در خط عصمت پیش می روید.

اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ  یعنی شما الحق عاشورایی هستید و هیچگاه ندای امامتان را بی پاسخ نگذاشتید؛ همیشه فوق توقع هم برای دوستان و امام زمان ارواحنا ‌فداه مایه خوشحالی و خوشنودی بودید. هم خار چشم (۳۰) دشمنانتان بودید که من قبل از آنکه برای خطبه بیایم هم از حضرت آیت الله جنتی دامه برکاته وضعیت انتخابات را سراغ گرفتم که از طریق کانال های نظارتیشان چطور می بینند؟ همینکه از حضرت آقای مرتضوی، مسئول انتخابات وزارت کشور، تعبیرش این بود که وصف ناشدنی است! حضرت آیت الله جنتی نیز فرمودند: من صفوف لرستان را می دیدم، دلشان برای مردم می سوخت، می گفتند ای کاش! صندوق ها را متعدد می کردند! حساب کردیم دیدیم یکی دو ساعت طول می کشد تا مردم بتوانند رأی بدهند و در کردستان، زیر بارش برف، مردم برای رأی دادن آمده‌اند!

مردمی که زیر موشک ها و زیر بمب های بعثی ها و شرق و غرب ایستادند و  انقلاب و دینشان را حفاظت کردند و این صحنه ها هم تکرار همان صحنه های حماسی است! آن روز آنطور جهاد می کردند و امروز رزمشان و جهادشان به این شکل مایه مباهات است. دشمن را کور می کند و برای دشمن واقعاً دشمن شکن است! الحق و الانصاف به نائب امام زمانتان حضرت آقا خوب لبیک گفتید!

مسئله انتخابات به حمدالله در اوج شکوه و عظمت دارد پیش می رود و آخر روز هم معلوم خواهد شد که شبیه حماسه ۲۲ بهمن، حماسه دیگری را با حساسیت خاص آفریدید؛ زیرا در هیچ مرحله ای از اول انقلاب تا به امروز دشمن، اینقدر هجوم تبلیغاتی و بمباران تبلیغاتی نداشته است، این نشان می دهد که دشمن الآن در مراحل بسیار وحشتی قرار گرفته، تمام پل ها را پشت سر خودش خراب کرده، تمام تیرهایش را از ترکش کشیده؛ و به سوی ما نشان گرفته و کمانه کرده و به خودش برگشته است! هر روز خودش ضعیف‌تر شده و ما قوی‌تر شدیم. آخرین تیرش را نیز در فتنه ۸۸ رها کرد و با عوامل خودش در داخل مملکت فکر می کرد کار انقلاب به پایان رسید و نظام اسلامی از مردم می تواند جدا بشود و دلخوش کرده بود، اما به فضل الهی با تأییدات غیبی، با رهبری پیامبرگونه و مؤید به تأییدات غیبی حضرت آقا، به فضل الهی آن آتش خاموش شد!

 دشمنان ملت فکر می کردند سران فتنه طرفدار دارن،د می توانند کار خودشان را در این مرحله انجام دهند، اما ملت هوشیار ما، ملت زمانشناس ما، ملت بصیر ما، به فضل الهی با ایمان با درخشش بصیرت، در هر مقطعی که دیدند دشمن طمع کرده است؛ برای مقابله با دشمن حماسه ایجاد کردند! همیشه دشمن را به عقب راندند و مایه ذلت دشمن شدند. امروز هم بنابر به همه فتوحات قبلی، فتح مبین دیگری را می آفرینند و برای ملت و برای نظام و برای امام زمانمان، سرافرازی و شادی و سرور می آفرینند؛ و برای دشمن یأس و سرافکندی ان شاءالله.

اما دو نکته در ارتباط با انتخابات جا دارد گفته شود: یکی مسئله رعایت اخلاق انتخاباتی است که به فضل الهی هم در تریبون های نماز جمعه، خطبای بزرگوار مطالبی را مستند به آیات و روایات بیان فرمودند؛ و تا الآن اینطور که حضرت آقای مرتضوی مسئول انتخابات کشور می گفتند، در سراسر کشور، در نهایت متانت (۳۵) این انتخابات دارد برگزار می شود. از این جهت متشکریم!

وَ ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْرى‏ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنینَ ذاریات؛ ۵۵  قبلا گفته شد اما باز هم عرض می کنیم که همچنان سنگر اخلاق را مهم ترین سنگر بدانید، ما پیروز هم بشویم اخلاق نداشته باشیم، شکست خورده ایم! پیروز هم بشویم، در رقابت ها آبروی هم را ببریم، شکست خورده ایم! شکست؛ شکست در وادی معنویت و اخلاق است! پیروزی در تحصیل رضای خدا و انجام تکلیف الهی است؛ لذا از این جهت باید تا آخر این را حفظ کرد.

نکته دوم؛ امروز(روز انتخابات) به حمدالله با همه اعزاز و شکوهش به پایان می رسد و نمره جدیدی را در نامه عملمان ان شاءالله در اوج خودش ثبت می کنیم؛ و نمایندگانی آماده می شوند برای مجلس. قهراً عده ای رأی نمی آورند، همانگونه که در بررسی های شورای محترم نگهبان، عده ای احراز صلاحیت برایشان نشد؛ اما در پیشگاه پروردگار متعال هیچ کسی معذور نیست که نسبت به اینها بدبین باشد تنه بزند تحقیر بکند و با آبروی اینها، شغل اینها، موقعیت اینها، بچه های اینها برخورد بکند؛ عدم احراز اعم از داشتن صلاحیت است.

 گاهی به واسطه داشتن نکاتی در این مقطع، شورای نگهبان نتوانست صلاحیتش را احراز کند، اما ایمانی دارد و در وجودش استعدادهایی هست، که می تواند در سنگرهای دیگر پیروزی بیافرینند. اینها همینقدر که آبرویشان را در طبق اخلاص گذاشتند و برای این انقلاب و مردم آمدند، اعلان کردند ما هم می خواهیم خدمتگزار باشیم، ما ممنون اینها هستیم! قدردانشان هستیم و در هر سنگری هستند، هم نظام هم مردم، باید احترام اینها را حفظ کنند.

اما کسانی که رأی نمی آوردند، خب در این جا اصلاً برد و باخت نداریم، برنده اصلی دین ما، مکتب ماست که چنین ملتی را تربیت کرد،ه چنین مجاهدین را الحمدالله در صحنه رقابت های بین المللی عرضه کرده،  قهرمان های بی بدیلی را در تمام عرصه‌های خط شکنی نشان داده است! در عرصه انتخابات هم عده‌ای می آیند و بازار انتخابات را داغ می کنند. چه آنهایی که وکیل می شوند، نماینده می شوند، چه آنهایی که با رقابتشان کمک کردند، تا این نماینده‌ها برجسته شوند، هر دو سرباز مملکت اند! هر دو سنگر را  به حمدالله نگه داشتند! هر دو در شکوه این انقلاب سهیم بودند! از هر دو باید قدردانی کرد و نکند بعضی ها در گوشه و کنار، وقتی رأی نیاوردند – یا خودشان یا طرفدارنشان- عوض اعلان حمایت از نماینده ای که رأی آورده است و رفع موانع برای خدمت آنها، به غیبت، تهمت، جوّسازی و احیاناً فتنه‌گری بپردازد. مراقب باشند – به تعبیر حضرت آقا مقام رهبری دامت برکاتهکلاهی که در دوران فتنه به سر بعضی‌ها رفت، به سر اینها نرود!

مسئله دیگر مسئله اهانت به قرآن کریم است که الحق جا دارد، کلمه استرجاء به زبان بیاوریم و بگوییم إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ بقره؛ ۱۵۶ توهین به قرآن برای ما سنگین است! همانگونه که آتش زدن خیمه های امام حسین علیه‌السلام برای ما سنگین است، همانگونه که له شدن استخوان های امام حسین علیه‌السلام برای ما سنگین است، سوزاندن قرآن هم همین قدر برای ما مصیبت و فاجعه است، تحملش سخت است؛ و باید به امام زمانمان تسلیت بگوییم!

این همان چیزی است که حضرت سجاد علیه‌السلام فرمودند: خدا را شکر که دشمنان ما را احمق قرار داده است! این حماقت اینهاست و تازگی هم ندارد! مدتی قبل آن کشیش نادان و احمق، چنین اعلانی کرد (۴۰) و همچنین جسارتی کرد، بعد هم سلمان رشدی و روزنامه هایشان و فیلم هایشان، اینها بنا گذاشته اند پرده را کنار بزنند و به جنگ خدا و اسلام بیایند! این اهانت به قرآن کریم؛ اهانت به بشریت است، اهانت به همه کتب آسمانی است، اهانت به همه انبیای است که نامشان در این قرآن برده شده است؛ و اهانت به ذات احدیت است!! قرآن کلام خداست، جلوه خداست و مسلمان‌ها در برابر این توهین ساکت نمی نشینند.

ما مردم غیور افغانستان را ستایش می کنیم. به حمدالله با غیرت خودشان، بعضی از نیروهان ناتو را به سزایشان رساندند و هم تا به امروز ده ها کشته و زخمی دادند و این آتش خاموش نمی شود، مگر اینکه دنیای غرب، عوض عذرخواهی بیاید مجازات بکند؛ و عملاً نشان بدهد این با چراغ سبز آنها نبوده است.

مسئله بعدی مسئله رفراندم قانون اساسی در کشور سوریه است،

 

 

شبیه آنچه در مصر، زمان انور سادات اتفاق افتاد، این بار این گروه شکست خورده در تونس انجام دادند. آنجا به نام دوستان سوریه، با سوریه دشمنی کردند، دشمنان سوریه بودند.این سران عرب خودشان نیستند، اینها نماینده امریکا و اتحادیه اروپا هستند؛ و هر روز ملت هایشان را بیشتر بیدار می کنند که مبتلا به چه حکامی هستند، رفتند آنجا نشستند؛ و علی رغم این رأی بالایی که در سوریه حدود ۶۰ درصد از مردم واجدین شرایط در انتخابات قانون اساسی سوریه شرکت کردند؛ که هشتاد ‌و شش درصد از رأی‌دهندگان رأی مثبت به قانون اساسی دادند!

آقای بشار اسد هم در سه‌شنبه گذشته دستور اجرایی‌شدن این قانون را داد و در مقام اصلاحات قدم‌های برجسته‌ای انجام داده شده است. مردم همراه هستند. حرکت، حرکت مردم‌سالاری است. این حرکت در حال پیشروی است، عوض اینکه تقدیر بکنند، کمک بکنند، نگذارند اختلافات داخلی پیش بیاید، می‌خواهند عده‌ای را مسلح بکنند، در داخل فتنه به پا بکنند، جنگ داخلی به پا بکنند، آنوقت اسمش را می‌گذارند دوستان سوریه!!

در بحرین مردم کشته می‌شوند، طی یک سال و اندی، زندان‌ها مملو است. جلوی تظاهرات آرام را می‌گیرند. این همه جنایت، این همه خفقان، استبداد خلاف حقوق بشر، خلاف قوانین بین الملل، خلاف شرع انجام می‌دهند. سران عرب نشسته‌اند، نه حساسیتی نسبت ‌به قرآن‌سوزی دارند، نه حساسیتی نسبت به فلسطینی‌کشی در غزه و این‌ها دارند. عوض اینکه بیایند و این حکام بی‌قانون وحشی بحرین و آل صعود را محکوم کنند، می‌آیند علیه سوریه به ‌عنوان دوستان سوریه مسئله را مطرح می‌کنند. ما از این برگزاری انتخابات و دستور اجرایی‌شدن او ستایش می‌کنیم، تشکر می‌کنیم و اجتماع سران را با نمایندۀ امریکا در تونس، واقعاً مایه شرمندگی جهان اسلام می‌دانیم.

مسئله آخر حضور دانشمندان جوان هسته‌ای ما در محضر رهبر عزیز انقلابمان است. به حمد الله از خاطره‌های دل انگیز قهرمانان هسته‌ای این کشور، دانشمندان خط شکن این کشور که پیروزی‌های این‌ها کمتر از پیروزی‌های رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس نیست.

اولاً دنیای غرب که دیواری کشیده بود و علم را در انحصار خودش می‌دانست به‌ خصوص جهان اسلام را هرگز شایسته نمی‌دید که قدمی در مسیر علم بردارند، این قهرمانان ما این دیوار را شکستند و این سنگر را فتح کردند و غرور ملی ایجاد کردند! (۴۵) در دیدار با حضرت آقا هم به حمد الله مورد تفقد و عنایت از ابتدا بودند و به‌ خصوص خانواده‌های عزیزان شهیدان هسته‌ای، آنچنان صلابت، آنچنان فرهنگ بالا، آنچنان روحیه ایمانی و حماسی از خودشان نشان دادند که باید آفرین بگوییم بر این پدران و بر این مادران! و گوارایشان باد آن دامنی که چنین سربازان و افسران رشیدی را که مایه افتخار تاریخ ما بودند، تحویل جامعه دادند!

خداوند به این‌ها پاداش خیر عنایت کند و گام بلندی که کلید پیروزی جدید را زدند، این مسئله رآکتور هسته‌ای تهران بود که با آن مذاکراتی که با دنیای غرب بود، بالاخره این‌ها حاضر نشدند به ما کمک بکنند و ما این تهدید را به فرصت به حمد الله تبدیل کردیم و امروز این رآکتور با قدم‌های بلند و نظر‌های الهی و با همت والای جوانان دانشمند ما، راه افتاد که هم امروز برای مسائل پزشکی ما هم برای آینده ما در جبهه‌های مختلف ان شاءالله در‌هایی را باز می‌کند.


 

[۱] “من زار عمّتی بقمّ وجبت له‏ الجنّه” عوالم العلوم و المعارف، ج‏۲۳-الجوادع، ص۴۴۹، ۲۸ – باب أنه علیه السلام.

[۲] “مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّهُ.کامل الزیارات، النص، ص۳۲۴، الباب السادس و المائه