آیات عظام امام و خامنهاى: خیر، نذر زن در اموال خودش نیز بدون اذن شوهر صحیح نیست.[۱]

آیهاللّه بهجت: نذر زن بدون اذن شوهر، بنابر احتیاط واجب صحیح نیست  (حتى در اموال خودش).[۲]

آیات عظام تبریزى و مکارم: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او  [در هر حال] صحیح نیست و اگر مزاحم نباشد، احتیاط مستحب آن است که با  اجازه او باشد (حتى در اموال خودش).[۳]

آیات عظام سیستانى، صافى و وحید: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون  اذن او [در هر حال] صحیح نیست و بنابر احتیاط واجب در اموال خودش نیز  ـ غیر از حج، زکات، صله رحم و احسان به پدر و مادر ـ با اذن شوهر نذر کند.[۴]

آیهاللّه فاضل: اگر نذر زن، مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحیح نیست و اگر مزاحم نباشد، احتیاط واجب آن است که با اذن او باشد؛ به خصوص در نذر اموال (هر چند متعلّق به اموال خودش باشد).[۵]

آیهاللّه نورى: آرى، نذر زن از مال خودش بدون اذن شوهر صحیح است.[۶]

 

 

پی نوشت ها


[۱] – امام، استفتائات، ج ۲، نذر، س ۱۰ و خامنهاى، استفتاء، س ۱۰۹۳٫

[۲] – بهجت، توضیحالمسائل مراجع، م ۲۶۴۴٫

[۳] – مکارم، توضیحالمسائل مراجع، م ۲۶۴۴ ؛ تبریزى، منهاجالصالحین، ج ۲، م ۱۵۵۱٫

[۴] – صافى و سیستانى، توضیحالمسائل مراجع، م ۲۶۴۴ ؛ وحید، توضیحالمسائل، م ۲۷۰۸٫

[۵] – فاضل، توضیحالمسائل مراجع، م ۲۶۴۴٫

[۶] – نورى، استفتائات، ج ۱، س ۷۵۹٫