در متن ذیل به بررسی مدل برخورد شیعه با تفکرات التقاطی اسرائیلی که در نحوه ی اداره ی حکومت بعد از رحلت رسول مکرم اسلام داخل شده بود اشاره میشود.
تهیه کننده: علی اکبر اسدی
شیعه و تفکر اسرائیلی بعد از رحلت پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم
شیعیان در مبارزه با تفکر التقاطی اسرائیلی به ائمه اطهار اقتدا کردند و با اینکه شخصیت ها و مروجان این اندیشهی اسرائیلی از حمایت کامل حاکمان وقت بر خوردار بودند.شیعیان در عمل به تکلیف شرعی خود که روایات مروی از رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم آن را تاکید می کرد،به مقابله و مبارزه با آنان پرداختند.
برای نمونه:
- عبد الله بن عباس علنا کسانی را که با وجود قرآن ،احکام دین را از اهل کتاب می پرسیدند ،تکذیب کرد[۱]
- همین مسئله از عبد الله بن مسعود هم نقل شده است[۲]
- ابن عباس و حذیفه بن یمان در برخی از موارد به صراحت کعب الاحبار را تکذیب کرده اند[۳]
موضع ابوذر غفاری در قبال کعب الاحبار در مجلس خلیفه سوم ،چون میزان دارایی عبد الرحمن عوف را آوردند و کعب الاحبار عهده دار صدور فتوا در دین خدا شد ، ابوذر با عصایش او را زد و گفت: ای پسر زن یهودی ، آیا تو دین ما را به ما تعلیم میدهی !؟از کی فتوا با تو شده است؟[۴]
پاداش این صحابی جلیل القدر تبعید و آوارگی و دست و پنجه نرم کردن با مصایب و مشکلات بود تا اینکه در تبعید گاه خود، ربزه، غریب و مظلوم در گذشت[۵]
منبع:فصل دوم از بخش دوم ترجمه ی کتاب الصحیح من سیره النبی الاعظم صلی الله علیه و آله و سلم جلد اول، از صفحه ی ۲۰۶ تا صفحه ی ۲۱۷
[۱]) صحیح بخاری ۴/۱۹۳، ۲/۷۱، المصنف صنعانی ۱۰/۳۱۴ ۱۱/۱۱۰ جامع بیان العلم و فضله ۲/۵۱، لفصل فی الملل و الاهوا و الفحل۱/۲۶۱،
البدایه و النهایه ۲/۱۳۴، مجمع الزوائد ۱/۱۹۲، الدر المنثور۱/۸۳
[۲]) المصنف صنعانی ۶/۱۱۲، ۱۱/۱۶۰، ۱۰/۳۱۳، جامع بیان العلم و فضله ۲/۵۰، البدایه و النهایه ۲/۱۳۴، فتح الباری ۱۳/۲۸۱، سنن الدارمی ۱/۱۲۲
تقیید العلم ۵۳-۵۶
[۳]) اضوا علی السنه المحمدیه ۱۶۵، الکاف الشاف ۱۳۹
[۴]) مروج الذهب ۲/۳۴۰، مسند احمد ۱/۶۳، حلیه الاولیا ۱/۱۶۰، تاریخ الامم والملوک ۳/۳۳۶، ۴/۲۸۴، الطبقات الکبری ۴/۲۳۲
[۵]) در اسارت و بحوث فی التاریخ والاسلام۱/۱۱۱-۱۴۱
پاسخ دهید