منظور از «عالم متهتک» و «جاهل متنسّک» در سخن امام علی(ع) کیست؟
در کتاب غررالحکم، که بخشی از حکمتها و سخنان حضرت امام علی(ع) را در خود جای داده، چنین آمده است: «ما قصم ظهری إلا رجلان عالم متهتّک و جاهل متنسّک هذا ینفر عن حقّه بتهتّکه و هذا یدعو إلى الباطل بتنسّکه»؛[۱] فقط دو شخص کمرم را شکستند؛ عالمی که از انجام گناه ابائی ندارد و نادانی که اهل عبادت باشد. آن عالم با ارتکاب گناهان، مردم را از دینداری فراری میدهد و این نادان، به خاطر جهلش، مردم را به سمت باطل میکشاند.
روایتی به همین مضمون، از امام صادق(ع) نیز نقل شده است.[۲] در این روایت، از دو نفر نام برده شده است که موجب دور شدن مردم از دین و راه حق میشوند. این دو گروه عبارتاند از:
۱ – عالم متهتک: متهتک به کسی گفته میشود که از رسوا شدن باکی ندارد.[۳] طبیعتاً کسی که از رسوا شدن، ترسی نداشته باشد، از انجام هیچ خطا و گناهی ابایی ندارد. چنین افرادی، با اعمال ناشایسته خود، موجب بدبینی مردم نسبت به علم و دین میشوند، و آنان را دینگریز میکنند.
۲ – جاهل متنسک: یعنی شخص «نادانی» که اهل زهد و انجام عبادات است[۴] و در انجام عباداتش سختکوش است.[۵] چنین افرادی، ظاهری زیبا و فریبنده دارند ولی باطنی تاریک و خالی از نور علم و معرفت. درباره اینکه این اشخاص، چه طور موجب کشانده شدن مردم به سمت باطل میشوند، احتمالات مختلفی داده شده و تفاسیر متفاوتی ارائه گردیده است. برخی گفتهاند که منظور از باطل، همان جهلی است که یک عابد دارد، و مردم به خاطر عباداتی که از او میبینند، به جهل او رغبت پیدا میکنند و آنرا امر مثبتی تلقی میکنند.[۶] برخی دیگر گفتهاند که منظور این است که این فرد جاهل، به خاطر جهلش، موجب ایجاد بدعت در عبادات و دین میشود و مردم هم از او پیروی میکنند و به باطل کشیده میشوند. ممکن است که این دو نظریه، به یک موضوع اشاره داشته باشند. تفسیر دیگری میگوید: وقتی مردم، نادانی و جهل این شخص عابد را میبینند، نسبت به زهد و عبادات بیرغبت شده و راهی خلاف آنچه که او میرود طی خواهند کرد و در نتیجه از عبادات دوری خواهند کرد.[۷]
منبع: اسلام کوئست
پی نوشت ها
[۱]. تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد، غرر الحکم و درر الکلم، محقق، مصحح، رجائی، سید مهدی، ص ۶۹۶، قم، دار الکتاب الإسلامی، چاپ دوم، ۱۴۱۰ق.
[۲]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۱، ص ۲۰۸، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق.
[۳]. بستانی، فؤاد افرام، مهیار، رضا، فرهنگ ابجدی عربی-فارسی، ص ۷۸۰، تهران، انتشارات اسلامی، چاپ دوم، ۱۳۷۵ش.
[۴]. همان، ص ۲۶۵.
[۵]. فیض کاشانی، محمد محسن، نوادر الأخبار فیما یتعلق بأصول الدین، محقق، مصحح، انصاری قمی، مهدی، ص۳۰، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، چاپ اول، ۱۳۷۱ش.
[۶]. آقا جمال خوانساری، محمد، شرح بر غرر الحکم و درر الکلم، محقق و مصحح: حسینی ارموی محدث، جلالالدین، ج ۶، ص ۹۸، دانشگاه تهران، چاپ چهارم، ۱۳۶۶ش.
[۷]. بحار الانوار، ج ۱، ص ۲۰۸.
پاسخ دهید