اگر فرشتگان و پیامبران میتوانند هر روز خود امام حسین(ع) را در عالم برزخ ملاقات کنند، پس چرا برای زیارت قبر ایشان به کربلا میآیند؟
با توجه به آنچه در مورد زیارت اهلبیت(ع) بیان شده است، حیات و ممات فردی که زیارت میشود برای شخص زائر یکسان است و زائر آن امام را حاضر و شاهد بر اعمال و رفتار خود میبیند. روایات بسیاری اشاره یا تصریح به این معنا دارد که زندگی و مرگ معصوم(ع) یکی است. رسول خدا(ص) میفرماید: «کسی که پس از مرگ و وفات مرا زیارت کند؛ مانند کسی است که مرا در حال حیات ملاقات کرده است و من در هر دو حال شاهد بر او هستم و شفاعت او در روز رستاخیز بر عهده من است».[۱] همچنین دور و نزدیک برایش تفاوت نخواهد داشت. رسول اکرم(ص) میفرماید: «هر کس مرا پس از مرگم زیارت کند؛ مانند کسی است که در زمان حیاتم به سوی من شتافته است و اگر نتوانستید، درود و سلام برایم بفرستید این صلوات شما به من میرسد».[۲] از اینرو زیارت ملائکه و انبیا در کربلا نیز به منزله زیارت هر روز ملائکه از خود امام معصوم است.
اما با این حال برخی اماکن، خود نشان و علامتی برای شعائر الهی و رستگاری مؤمنان شده و به همین جهت از تقدسی برخورددار میشوند، که صحبت و ملاقات با امام معصوم در آن اماکن از شرافت و فضیلت خاصی برخوردار میگردد. جبرئیل(ع) در کلامی به پیامبر(ص) چنین عرضه میدارند: «براى قبر سیّد الشّهداء در آن سرزمین اثرى نصب کرده تا براى اهل حق نشانهاى بوده و براى اهل ایمان سببى براى رستگارى باشد و در هر روز و شب از هر آسمانى صد هزار فرشته گرداگرد آن طواف کرده و بر آنحضرت صلوات فرستاده و نزد قبرش تسبیح خدا گفته و براى زائرین آنجناب طلب آمرزش کرده…»[۳].
همانگونه که در و دیوار خانه معشوق هم رنگ و بوی او را میگیرند و تقدس مییابند، زمین مقدس کربلا نیز چنان رنگ و بوی امام حسین و یاران الهی ایشان را گرفته است که پاکترین سرزمینها لقب گرفته است[۴] و شرافتی بیشتر از کعبه را برای خود برگزیده است. امام باقر(ع) فرمودند: «خداوند تبارک و تعالى بیست و چهار هزار سال پیش از خلقت کعبه زمین کربلا را آفرید و آنرا مقدس و مبارک قرار داد و پیوسته قبل از خلقت مخلوقات مقدس و مبارک بود تا آنرا برترین زمین در بهشت نمود و برترین منزل و مسکنى قرارش داد که اولیاء و دوستانش در بهشت در آن سکنا مىگزینند». از اینرو ملائکه نیز از این قافله عاشقی عقب نمانده و هر روز و شب به همراه پیامبران به زیارت این مکان مقدس میآیند و برای دیگر عاشقان حسینی دعا و طلب مغفرت مینمایند.[۵]
نمونه این تقدس و شرافت نیز در برخی اماکن مانند مقام ابراهیم نیز دیده میشود. اگرچه فردی در فلسطین و بیتالمقدس قبر ابراهیم خلیل(ع) را زیارت کرده باشد ولی وقتی به مکه میآید پشت جایگاهی که قدمگاه آن پیامبر الهی است نماز میگذارد؛ زیرا که این مقام نیز تقدس یافته گرچه حتی جسم مادی ابراهیم(ع) نیز در کنار آن نباشد؛ چنانچه قرآن کریم نیز آنرا از آیات الهی میشمرد: «در آن، نشانههایى روشن است [از جمله] مقام ابراهیم است».[۶]
منبع: اسلام کوئست
پی نوشت ها
[۱]. قمی، ابن قولویه، کامل الزیارات، ص ۴۵، چاپ اول، مرتضویه، نجف، ۱۳۵۶ق.
[۲]. قمی، عباس، سفینه البحار، ج ۳، ص ۵۱۸، چاپ دوم، اسوه، قم، ۱۴۱۶ق.
[۳]. کامل الزیارات، ص ۲۶۵.
[۴]. «هِیَ أَطْیَبُ بِقَاعِ الْأَرْضِ وَ أَعْظَمُهَا حُرْمَهً»؛ همان، ص۲۶۴.
[۵]. از امام صادق(ع) شنیدم که مىفرمودند: «نیست پیغمبرى در آسمانها و زمین مگر آنکه از خداوند متعال درخواست دارند که به ایشان اذن داده شود تا حضرت حسین بن على علیهما السّلام را زیارت کنند پس فوجى از آسمان نازل شده و به زیارت آنجناب رفته و فوجى پس از زیارت به آسمان مىروند». همان، ص۱۱۱.
[۶]. آل عمران، ۹۷.
پاسخ دهید