براى آنکه حقیقت امر روشن گردد، توجه به چند نکته کلیدى در ابتدا لازم است:

یکم. متنعم بودن در بهشت، از وجود انسان سرچشمه مىگیرد. از این رو به بهشت رفتن انسان، به این معنا نیست که انسان را مىبرند و در یک عالمى مىاندازند؛ بلکه حقیقت آن است که اصل تنعّم و تلذّذ انسان از کمال وجودىاش سرچشمه مىگیرد.

دوم. با توجه به نکته پیشین، مشخص مىگردد که بهشت در واقع بهشتها است؛ چرا که انسانها با توجه به مراتب متعدد وجودى و از جهت شدت و ضعف کمال، در کیفیت لقاى حق با اسماى رحمت، یکسان نخواهند بود. اگر من و شما – ان شاء اللّه – با اسم رحیم خداوند، به لقاى او نایل شویم، بدون شک، دیگر به آن لقاى در آن درجه که امیرمؤمنان (علیهالسلام) رسیده است، نمىرسیم. بنابراین بهشت او با بهشت ما متفاوت بوده و در یک درجه و مرتبه نخواهد بود.

سوم. این شدت و ضعف کمال وجودى در میان اولیا، امامان و پیامبران نیز وجود دارد و میان آنها تفاوت هست. این تفاوت، خود موجب مىشود که لقا  تا لقا و در نتیجه مرتبهاى از بهشت با مرتبه دیگر، متفاوت شود. آنچه اجمالاً از روایات استفاده مىشود، آن است که رسول گرامى اسلام از سایر پیامبران برتر است؛ همچنان که امام صادق (علیهالسلام) فرمود: «هیچ نبى از فرزند آدم تا حضرت محمد (صلیاللهعلیهوآله) نیست، مگر آنکه تحت لواى محمد (صلیاللهعلیهوآله) باشد»[۱]. مقام او از ائمه اطهار نیز بالاتر است؛ چنان که در روایات وارد شده که رسولاللّه شاهد بر ائمه است و امامان (علیهمالسلام) شاهدان خدا بر بندگان و حجت او در زمیناند؛ چنان که از امیرمؤمنان (علیهالسلام) نقل شده است که: «مقصود خداى تعالى در آیه «لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ»؛[۲] تنها ما هستیم، رسولاللّه شاهد بر ما است و ما شاهدان خدا بر بندگان و حجت او در زمین…».

علاوه بر آنکه در بسیارى از احادیث این حقیقت از سوى ائمه اطهار (علیهمالسلام) نقل شده که همه در قیامت از اولین تا آخرین نفر، نیازمند شفاعت محمد (صلیاللهعلیهوآله) هستند. امام باقر (علیهالسلام) فرمود: «کسى از اولین و آخرین نیست که در روز قیامت محتاج به شفاعت محمد (صلیاللهعلیهوآله) نباشد»[۳] و اینها خود نشانگر برتر بودن کمال وجودى آن حضرت است. از این رو، مىتوان نتیجه گرفت که رسول خدا در بهشت از درجه و مرتبه خاصى برخوردار است. نوع لقاى خاتمالنبیین، به دلیل کمال وجودى مبارک خویش، با لقاى دیگران متفاوت است و از این رو بهشت او، بهشت دیگرى خواهد بود که درک آن و خصوصیات و آثار آن، از توان عقل محدود ما خارج است؛ ولى این بهشت آرزوى انبیا و اولیا و ائمه اطهار (علیهمالسلام) است.

احمدا خود کیست اسپاه زمین

ماه بین بر چرخ، بشکافش جبین

تا بداند سعد و نحسِ بىخبر

دور توست این دور، نه دور قمر

دور توست، ایرا که موسىِّ کلیم

آرزو مىبرد زین دورت مقیم[۴]

 

 

کتابنامه

۱ – قرآن مجید، ترجمه استاد محمد مهدى فولادوند.

۲ – مفاتیحالجنان.

۳ – نهجالبلاغه.

۴ – صحیفه سجادیه.

۵ – علامه طباطبایى، سید محمد حسین، آموزش دین، انتشارات جهان آراء، قم، بىتا.

۶ – مصباح یزدى، محمد تقى، آموزش عقاید، سازمان تبلیغات اسلامى تهران، چاپ ششم، بهار ۱۳۷۰ ش، مجلد اوّل.

۷ – کلینى، محمد بن ابراهیم، اصول کافى، به تصحیح على اکبر غفارى، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۵۰ ش، ج ۳٫

۸ – مفید، شیخ مفید، محمدبن محمدبن نعمان العکبرى، الارشاد، بیروت: مؤسسه الاعلمى للمطبوعات، چاپ سوم، ۱۳۹۹ ق.

۹ – ابنحجر، عسقلانى، الاصابه فى تمییز الصحابه، (بیروت: دارالکتبالاسلامیه، ۱۴۱۵ه)، ج۱٫

۱۰ – فیض قاسانى، الاصول الاصلیه، (تهران، چاپ دانشگاه، ۱۳۹۰).

۱۱ – معرفت، محمدهادى، التمهید فى علوم القرآن، قم: انتشارات جامعه مدرسین، بىتا، ج ۱٫

۱۲ – قاضى عیاض، الشفا بتعریف حقوق المصطفى، ج ۱٫

۱۳ – الامینى النجفى، عبدالحسین احمد، الغدیر فىالکتاب و السنه و الادب، تهران: دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۷۴٫

۱۴ – الزمخشرى، محمود، الکشاف، دارالکتب العربى، بیروت، چاپ سوّم، ۱۴۰۷ ق.

۱۵ – طباطبایى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، بیروت: موسسه الاعلمى للمطبوعات، ج ۱، ج ۳، ج ۴، ج ۱۱، ج ۱۲، ج ۱۴٫

۱۶ – حسن زاده آملى، حسن، انسان در عرف عرفان، نشر قیام، قم، چاپ اوّل.

۱۷ – استاد شجاعى، محمد، انسان و خلافت الهى، مؤسسه خدمات فرهنگى رسا، تهران، چاپ اوّل، ۱۳۶۲ ش.

۱۸ – محمدى رىشهرى، محمد، اهل البیت فى الکتاب و السنه، قم: دارالحدیث، چاپ اول، ۱۳۷۵ ش.

۱۹ – استاد شجاعى، محمد، بازگشت به هستى، مقدمه و تدوین محمد رضا کاشفى، مؤسسه فرهنگى دانش و اندیشه معاصر، تهران، چاپ اوّل، ۱۳۷۹ش.

۲۰ – مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت: دارالوفاء، چاپ دوم، ۱۴۰۳ ق / ۱۹۸۳ م، ج ۱، ۵، ۸، ۱۵، ۱۸، ۲۳، ۲۵، ۲۶، ۵۲، ۵۷، ۶۱، ۶۸، ۷۹، ۸۹، ۹۱، ۹۹٫

۲۱ – یوسفیان، حسن و شریفى، احمدحسین، پژوهشى در عصمت معصومان، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى، چاپ اول، ۱۳۷۷ ش.

۲۲ – تحلیل معراج، سلسله دروس علامه حسنزاده آملى (دست نوشته).

۲۳ – سعیدى روشن، محمدباقر، تحلیل وحى از دیدگاه اسلام و مسیحیت، تهران: مؤسسه فرهنگى اندیشه، چاپاول، مهرماه ۱۳۷۵  ش.

۲۴ – رشید رضا، محمد، تفسیر المنار، بیروت: دار المعرفه، بى تا، ج ۱۱٫

۲۵ – على بن ابراهیم قمى، تفسیر القمى، مصحح سید طیب الجزایرى، قم، مؤسسه دارالکتاب، ۱۴۰۴ه.ق.

۲۶ – النصر محمد بن مسعودعیاش السلمى سمرقندى، التفسیر العیاشى، تحقیق هاشم رسولى محلاتى، تهران: مکتبه العلمیه الاسلامیه، ۲۰۰۵م.

۲۷ – جوادى آملى، عبدالله، تفسیر موضوعى قرآن کریم، قم: اسراء، چاپ اول، ۱۳۷۶ ش، ج اوّل، و ج ۸٫

۲۸ – مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، دارالکتب الاسلامیه، تهران، دوازدهم، ۱۳۷۴٫

۲۹ – محمد هادى، معرفت، تنزیه انبیا، (قم: نبوغ، چاپ اول، ۱۳۷۴).

۳۰ – بوکاى، موریس، تورات، انجیل، قرآن و علم، ترجمه ذبیحاللّه دبیر، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى.

۳۱ – حسن حسنزاده آملى، دروس معرفت نفس، (انتشارات علمى و فرهنگى)، ج ۱ و ۲٫

۳۲ – مصباح یزدى، محمد تقى،  راهنما شناسى، امیرکبیر، تهران، چاپ اوّل، ۱۳۷۵ش.

۳۳ – جزوه راه و راهنماشناسى، (امیرکبیر، تهران: ۱۳۷۵).

۳۴ – ابن ابى الحدید، عبدالحمید، شرح نهجالبلاغه، تحقیق ابوالفضل ابراهیم، دار احیاء الکتب العربیه.

۳۵ – موسوى خمینى، سید روح الله، صحیفه نور.

۳۶ – استاد محمد شجاعى، عروج روح.

۳۷ – طالقانى، سید عبدالوهاب، علوم قرآن و فهرست منابع، دارالقرآن، قم.

۳۸ – سبحانى، جعفر، فروغ ابدیت، هدف، ۱۳۶۰٫

۳۹ – فرهنگ عمید.

۴۰ – یثربى، سید یحیى، فلسفه امامت، قم: وثوق، چاپ اول، ۱۳۷۸ ش.

۴۱ – محمدى رى شهرى، محمد، فلسفه وحى و نبوّت، قم: دفتر تبلیغات اسلامى، ۱۳۶۶ ش.

۴۲ – طباطبایى، سید محمدحسین، قرآن در اسلام، قم: دفتر انتشارات اسلامى، چاپ هفتم، ۱۳۷۴ ش.

۴۳ – خرمشاهى، بهاءالدین، قرآن شناخت، تهران: طرحنو، چاپ سوم، ۱۳۷۵ ش.

۴۴ – سعدى، مشرفالدین مصلح بن عبدالله، گلستان، مقدمه و تصحیح و شرح لغات، على شیروانى، قم: نشر طلا، چاپ اول بى تا.

۴۵ – هادوى تهرانى، مهدى، مبانى کلامى اجتهاد در برداشت از قرآن کریم، قم: مؤسسه فرهنگى خانه خرد، چاپ اول، ۱۳۷۷ ش.

۴۶ – مولوى، جلال الدین محمد، مثنوى معنوى، به همت رینولد الین نیکلسون، انتشارات مولا، تهران ۱۳۶۰ ش، شش دفتر در سه جلد.

۴۷ – الطبرسى، الفضل بن الحسن، مجمع البیان، بىتا، تهران، چاپ دوّم، بىتا.

۴۸ – علامه طباطبایى، سید محمد حسین، مجموعه رسائل، به کوشش سید هادى خسروشاهى، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، تهران، چاپ سوّم، ۱۳۷۰ ش.

۴۹ – نورى، محدث، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، قم: آل البیت، ۱۴۰۸ ه.ق.

۵۰ – شیخ على نمازى، مستدرک سفینه البحار، ج ۳٫

۵۱ – استاد شجاعى، محمد، مقالات، سروش، تهران، چاپ چهارم، ۱۳۷۸ش، جلد اوّل.

۵۲ – العروس الحویزى، عبد على بن جمعه، نورالثقلین، تحقیق سید هاشم الرسولى محلاتى، قم: اسماعیلیان، الطبعه الربعه، ۱۴۱۲ ه.ق.

۵۳ – ثامنى، سید مصطفى، وجوه اعجاز قرآن، (مجموعه مقالات دومین کنفرانس تحقیقاتى علوم و مفاهیم قرآن کریم)، دارالقرآن، قم.

۵۴ – طباطبایى، سیدمحمدحسین، ولایت نامه، ترجمه دکتر همایون همتى، تهران: امیرکبیر، چاپ اول، ۱۳۶۶ ش.

 


پی نوشت ها

[۱]– تفسیر عیاشى، ج ۲، ص ۳۱۱٫

[۲]– تفسیر نورالثقلین، ج ۱، ص ۱۳۴، ح ۴۰۶٫

[۳]– تفسیر على بن ابراهیم قمى، ج ۲، ص ۲۰۲٫

[۴]– مثنوى، دفتر دوم، ابیات ۳۵۳ ـ ۳۵۵٫