سوال_ آیا حضرت رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم قبل از بعثت صاحب مقامی از مقامات بودند ؟


طبق روایات ، علامات و معنویاتی از ایشان ظهور و بروز داشته است ، و در حالی که کودک بود ، ملک قلبش را شستشو داد . (۷۶) بدون تردید مقصود شستشوی مادی نبود به این صورت که واقعا قلبش شکافته شود و ملک داخل آن گردد ، بلکه تمثل بوده ، مانند قصه حضرت مریم علیهاالسلام که خداوند می فرماید : فتمثل لها بشرا سویا (مریم : ۱۷)
یعنی واقعا حقیقت جبرئیل علیه السّلام بشر نشد ، بلکه تمثل بود و در دید جناب مریم علیهاالسّلام به صورت بشر و انسان نمایان گردید . درباره رسول صلی اللّه علیه و آله و سلم نیز در روایت آمده است : و لقد قرن الله به اعظم ملک منذ فطم )(۷۷) (از زمانی که از شیر گرفته شد ، خداوند بزرگترین فرشته را قرین و همدم او نمود .


مقصود از (اعظم ملک ) همان روح است که آفریده ای اعظم از جبرئیل است که همیشه آن بزرگوار به او مؤ ید بوده اند . و این معنی را خداوند متعال در قصه حضرت ابراهیم علیه السّلام نیز نقل نموده و می فرماید : و جعلناهم ائمه یهدون باءمرنا و اوحینا الیهم فعل الخیرات . . . (انبیاء : ۷۳)
و آنان را پیشوایانی قرار دادیم که (مردم را) به فرمان ما هدایت می کردند ، و انجام دادن کارهای نیک را به ایشان وحی کردیم . . .
در این جمله ، (مصدر) یعنی کلمه (فعل ) به (مفعول خودش ) یعنی کلمه (الخیرات ) اضافه شده و علمای ادب گفته اند : هرگاه مصدر به مفعول اضافه شود تحقق را می رساند؛ پس منظور این است که فعل خیرات از آنها محقق است ؛ زیرا به نحو فعلی نفرموده است : و اوحینا الیهم ان افعلوا الخیرات که در این صورت افاده تحقق نمی کرد؛ بنابراین ، از این آیه شریفه می توان استفاده کرد که امام و هر پیغمبری که دارای مقام امامت است ، افعالش خیر است و همیشه به وحی (روح القدس ) مؤ ید است .

 

منبع: ۶۶۵ پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی قدس سره؛ نشر نهاوندی؛ مؤلف: محمدحسین رخ‌شاد