از نصوص دینی و سیره بر میآید که کارکرد شورا صرفاً ارائهی نقش مشورتی به رهبر و یا کارگزاران حکومت است و خود نمیتواند نهادی تصمیمگیرنده باشد و مصوّبات آن نقش الزامی و رسمی پیدا کند؛ بنابراین کارکرد آن با نهادهای شورایی مانند مجلس و یا شوراهای محلّی و… که امروزه در جهان معمول است، تفاوت دارد. از این رو نمیتوان از طریق نصوص دینی وجود چنین نهادهایی را توجیه کرد؟
کارکرد نهاد شورا در اسلام، منحصر به ارائهی نقش مشورتی نیست. در رابطه با این مطلب ادلّهی متعدّدی وجود دارد. اکنون بدون ورود به مباحث فنّی و تخصّصی، به برخی از آنها اشاره میشود:
۱ – لسان برخی از آیات قرآن –مانند: «وَ أَمْرُهُمْ شُورى بَیْنَهُمْ»– از این جهت اطلاق دارد و کارکرد شورا با منحصر به ارائهی نقش مشورتی نمیسازد.
۲ – در مواردی پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) دستور دادند که رأی شورا، باید ملاک عمل قرار گیرد. روزی امیر مؤمنان (علیه السّلام) از آن حضرت پرسید: «ای پیامبر! اگر مسئلهای پدید آمد که در رابطه با آن آیهای از قرآن و یا سیره و سنّتی از جانب شما وجود نداشته باشد. چه کنیم؟ حضرت فرمود: «آن را با مشورت مؤمنان انجام دهید». سپس آن حضرت اضافه فرمود: «مشورت را به امور خاص محدود نسازید»؛[۱]
یعنی، اساساً در امور مختلف از مشورت مدد جویید و آن را ملاک عمل قرار دهید.
در موارد بسیاری، پیروی از رأی اکثریّت مورد تأکید قرار گرفته و از مخالفت و سرپیچی با ارباب رأی و بصیرت نهی شده است. از جمله اینکه پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «دور اندیشی آن است که با صاحب نظران مشورت کنی و امرشان را فرمان بری، پس هر گاه خردمند خیرخواه چیزی گفت آن را بپذیر، و مباد که برخلاف آنها عمل کنی که در آن هلاک و نابودی است».[۲]
بنابراین نهاد شورا در نظام اسلامی، دارای کارکردهای متفاوت و اشکال گوناگونی است. برخی صرفاً ارائه دهندهی نقش مشورتی است؛ بدون آنکه برای مشورت گیرنده الزامآور باشد و برخی دارای نقش الزامآور و مؤثّر قطعی در تصمیمگیریها و برنامهریزیها است.
منبع: دین و سیاست، ولایت فقیه، جمهوری اسلامی؛ دفتر نشر معارف – تدوین و تألیف: حمیدرضا شاکرین، غلیرضا محمدی
[۱]- «یَا رَسُولَ اللَّهِ أَ رَأَیْتَ إِذَا نَزَلَ بِنَا أَمْرٌ لَیْسَ فِیهِ کِتَابٌ وَ لَا سُنَّهٌ مِنْکَ مَا نَعْمَلُ فِیهِ قَالَ النَّبِیُّ ص اجْعَلُوهُ شُورَى بَیْنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ لَا تَقْصُرُونَهُ بِأَمْرٍ خَاصَّهً»(تفسیر فرات بن ابراهیم کوفی، ص ۶۱۵، محمّد هادی معرفت، ولایت فقیه، ص ۱۰۱٫
[۲]- «الْحَزْمُ أَنْ تَسْتَشِیرَ ذَا الرَّأْیِ وَ تُطِیعَ أَمْرَهُ: وَ قَالَ ص: إِذَا شَاوَرَ عَلَیْکَ الْعَاقِلُ النَّاصِحُ فَاقْبَلْ وَ إِیَّاکَ وَ الْخِلَافَ عَلَیْهِمْ فَإِنَّ فِیهِ الْهَلَاکَ (بحار الانوار، ج ۷۲، ص ۱۰۵).»
پاسخ دهید