با توجه به برخی روایاتی که دراین زمینه وجود دارد، علت وصیت حضرت زهرا(س) مبنی بر شب دفن نمودن و غسل دادن این بوده که حضرت زهرا (س) می خواست با این وصیت نارضایتی و ناخشنودی خود از برخی مسلمانان (به ویژه ابوبکر و عمر) را اعلام نماید، چنان که حضرت در بستر بیماری از مردم شکایت نموده و فرمود: به خدا دنیای شما را دوست نمی دارم و از مردان شما بیزارم! درون و بیرونشان را آزمودم و از آنچه کردند ناخشنودم!‌ … نفرین بر این مکّاران… وای بر آنان! چرا نگذاشتند حق (ولایت امام علی) در مرکز خود قرار یابد و خلافت بر پایه های نبوت استوار ماند؟.( اعیان الشیعه، ج ۲، ص ۴۶۹؛ بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۲۰۶ – ۲۰۷؛ جعفر شهیدی،‌زندگانی حضرت فاطمه(س)، ص ۱۵۰ – ۱۵۱).

در برخی از روایات و متون تاریخی تصریح شده است که حضرت زهرا (س) وصیت نمود که ابابکر و عمر در تشییع جنازه او شرکت نکنند. ( بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۲۰۶- ۲۰۷) از امام صادق(ع) سؤال شد که چرا حضرت زهرا (س) شبانه دفن شد؟ حضرت فرمود: لانّها أوصت أن لا یصلّی علیها الرّجلان العربیان؛( همان؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج ۱، ص ۵۰۴): حضرت زهرا (س) وصیت نمود که آن دو مرد (ابوبکر و عمر) بر او نماز نخوانند. امام علی(ع) نیز طبق وصیت فاطمه زهرا (س) عمل نمود و او را شب دفن نمود.( طبقات الکبری، ج ۸، ص ۱۸ – ۱۹) در صحیح بخاری آمده است: شوی او شبانه او را به خاک سپرد و رخصت نداد تا ابوبکر بر جنازه‌ او حاضر شود.( صحیح بخاری، ج ۵، ص ۱۷۷).

بنابراین، با این وصیت، حضرت زهرا(س) خواست نارضایتی خود از مردم، (به ویژه ابابکر و عمر) را اعلام نموده و افکار عمومی را در طول تاریخ به این نکته جلب کند که دختر پیامبر از برخی مسلمانان راضی نبوده و دستگاه غاصب حکومت نسبت به خاندان پیامبر(ص) ستم روا داشته است. هم چنین از این طریق، مظلومیت حضرت علی، غصب خلافت او و غصب فدک فهمیده شود.

همچنین مخفی نگه داشتن قبر حضرت این پرسش را در اذهان عمومی به وجود می آورد که چرا قبر دختر و تنها باقیمانده و یادگار پیامبر اسلام(ص) با آن عظمت مخفی باشد؟ مگر چه ستمی بر او روا داشته شده است؟ دانشمند ارجمند جعفر شهیدی می نویسد: … به هر حال پنهان داشتن قبر دختر پیغمبر ناخشنود بودن او را از کسانی چند نشان می دهد و پیداست که او (فاطمه زهرا(س)) می خواسته است با این کار آن ناخشنودی را آشکار سازد.( جعفر شهیدی، زندگانی حضرت فاطمه، ص ۱۶۵).

به هر حال این روشن است که حضرت زهرا سلام الله علیها با این وصیت خود نارضایتی شدید خود را از غاصبان خلافت نشان داده است و این روایت صحیحه را نیز همه به آن اعتراف دارند که نارضایتی فاطمه زهرا سلام الله علیها مساوی است با نارضایتی پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و نارضایتی پیامبر مساوی است با خشم و غضب خدا. پس غاصبان خلافت به یقین مورد خشم و غضب خدا هستند.

 

منبع: پرسمان