در این شرایطی که امتحانات سخت شده است، و بر حسبِ روایات در آخرالزّمان نگه داشتنِ ایمان به قدری سخت می‌شود که اگر در کفِ دستِ کسی آتشی بگذارند نگه‌داشتنِ این آتش در کفِ دست آسان‌تر از حفظِ ایمان در آخرالزّمان است. حالا می‌بینیم این شرایطی که برای امورِ اقتصادی پیش آورده‌اند، شیاطین این کار را به زور تحمیل می‌کنند که ما در برابرِ غرب تسلیم شویم، برجامِ اول این بدبختی را برای ما پیش آورده است، می‌خواهند آنقدر فشار بیاورند که برای برجام‌های بعدی هم بگوییم چاره‌ای نداریم و اینطور تلقین کنیم که مگر می‌شود کسی با غرب مقابله کند؟ ما که تحمّلِ این همه گرانی و سختی را نداریم.

 

اما وجود نازنین حضرت حق به وضوح هشدار داده است «أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّهَ وَ لَمَّا یَأْتِکُم مَّثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِن قَبْلِکُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ»[۱] می‌فرماید: شما اهلِ گمان هستید؟ متوهّم هستید؟ تصوّر می‌کنید که بهشت را همینطوری به شما می‌دهیم؟ درحالی که امتحاناتِ سختی برای ملل و اممِ سابقه پیش آوردیم و شما هنوز به آن امتحانات مبتلا نشده‌اید؟… آن وقت خدای متعال سختیِ امتحاناتِ امّت‌های گذشته را می‌فرماید: «مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ» «بأس» به معنایِ فقر است، «مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَ الضَّرَّاءُ» «ضَرّاء» مشکلاتِ بیرونی است، جنگ جزوِ «ضَرّاء» است، «مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَ الضَّرَّاءُ» هم فشارهای اقتصادی را و هم فشارِ جنگ و سختی‌ها و تحریم‌های سیاسی و اقتصادی و هجمه‌های نظامی، همه‌ی این‌ها را بر این‌ها وارد کردیم، به قدری شرایطِ آن‌ها سخت شد، نه توده‌های مردم، بلکه رهبرِ آسمانیِ‌شان هم دیگر جان به لب شد، «وَ زُلْزِلُوا» این‌ها طوفانی شدند، قلبِ این‌ها لرزید، تا آنجا رسید، «حَتَّى یَقُولَ الرَّسُولُ» تا رسول‌شان و امّتِ او همه بگویند: خدایا! اگر وعده‌هایِ تو حق است پس چه زمانی بناست که به دادِ ما برسی؟ دیگر نمی‌توانیم… «مَتَى نَصْرُ اللَّهِ» وقتی به اینجا رسید، تا پریشان نشوی کار به سامان نرسد، خدای متعال تحت فشار قرار می‌دهد، اگر ایمان‌تان را با فشار حفظ کردید این فشار مقدّمه‌ی گشایش است، «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا * إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا»[۲] اگر تحمّل کردید، همراهِ این تحمّل خدای متعال یک شکوفاییِ ایمان در باطنِ تو قرار می‌دهد، یک ابتهاجی، خدای متعال یک نشاطِ معنوی برای شما در نمازتان، در نمازِ شبتان، در سجده‌هایتان، در دینداری‌تان، در متنِ این سختی‌ها و تحمّلِ سختی‌ها، خدای متعال یک یُسْرِ باطنی به شما می‌دهد، و بعد هم خدای متعال درهای رحمت را باز می‌کند و برای سختی‌ها گشایشی حاصل می‌کند، خدای متعال در حالِ امتحانِ توست، بی‌صبری نکن، «خَسِرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهَ»[۳] می‌شوی، خدا را فراموش نکن، او در حالِ امتحانِ توست، این امتحانِ الهی است، در امتحانِ الهی با خدا باشد و از خدای متعال کمک بخواه و بگو «رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَ ثَبِّتْ أَقْدَامَنَا»[۴] خدایا! این پیمانه‌ی ما را با صبر لبریز کن که ما در این سختی‌ها کم نیاوریم.


[۱] سوره مبارکه بقره، آیه ۲۱۴

[۲] سوره مبارکه شرح، آیات ۵ و ۶

[۳] سوره مبارکه حج، آیه ۱۱ (وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَعْبُدُ اللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ ۖ فَإِنْ أَصَابَهُ خَیْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ ۖ  وَ إِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَهٌ انْقَلَبَ عَلَىٰ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهَ ۚ  ذَٰلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ)

[۴] سوره مبارکه بقره، آیه ۲۵۰ (وَ لَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ وَ جُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَ ثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَ انْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ)