آیه الله خامنه‌ای: باید عرف هر دو مکان رعایت شود؛ به این معنا که اگر این وسیله‌ها در یکی از دو شهر از آلات قمار محسوب شوند و در گذشته هم در هر دو مکان از آلات قمار بوده‌اند، بازی با آن‌ها حرام است.[۱]

آیات عظام امام، بهجت، تبریزی، صافی، نوری و وحید: باید عرف هر دو مکان رعایت شود، بنابراین اگر تنها در بعضی از شهرها هم از آلات قمار محسوب شود، بازی با آن جایز نیست.[۲]

آیت عظام سیستانی فاضل و مکارم: اگر در عرف محل (شهر) خود آن‌ها از آلات قمار محسوب می‌شود، بازی با آن جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد.[۳]

 

منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی احکام موسیقی؛ دفتر نشر معارف – تدوین و تألیف: سید مجتبی حسینی (مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام)


[۱]ـ خامنه‌ای، اجوبه الاستفتائات، س ۱۱۲۶٫

[۲]ـ تبریزی، الاستفتائات، س ۹۸۱؛ دفتر: امام، بهجت، صافی، نوری و وحید.

[۳]ـ سیستانی، سایت (قمار)، س ۴؛ دفتر: فاضل و مکارم.