فلسفه عزاداری بر اهل بیت (علیهم السّلام) و فواید آن چیست؟
فلسفه و حکمت عزاداری را میتوان در امور ذیل، رهیابی کرد:
الف. محبت و دوستی: قرآن و روایات، دوستی خاندان رسول اکرم ص و اهل بیت (علیهم السّلام) را بر مسلمانان واجب کرده است.[۱] روشن است که دوستی لوازمی دارد و محبّ صادق، کسی است که شرط دوستی را- چنان که باید و شاید- به جا آورد. یکی از مهمترین لوازم دوستی، هم دردی و هم دلی با دوستان در مواقع سوگ یا شادی آنان است؛[۲] از این رو در احادیث، بر برپایی جشن و سرور در ایام شادی اهل بیت ع.م. و ابراز حزن و اندوه در مواقع سوگ آنان، تأکید فراوان شده است.
حضرت علی (علیه السّلام) در روایتی میفرماید: «شیعه و پیروان ما در شادی و حزن ما شریکند». «یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا»[۳] امام صادق (علیه السّلام) نیز فرمودند: «شِیعَتُنَا جُزْءٌ مِنَّا خُلِقُوا مِنْ فَضْلِ طِینَتِنَا یَسُوؤُهُمْ مَا یَسُوؤُنَا وَ یَسُرُّهُمْ مَا یَسُرُّنَا»؛[۴] «شیعیان ما پارهای از خود ما بوده و از زیادی گل ما خلق شدهاند؛ آنچه که ما را بدحال یا خوشحال میسازد، آنان را بدحال و خوشحال میگرداند».
جز این وظیفه عقلانی و شرعی، ایجاب میکند که در ایام عزاداری اهل بیت ع.م، حزن و اندوه خود را به «زبان حال»؛ یعنی، با اشک، آه و ناله و زاری، از نظر خوراک، با کم خوردن و کم آشامیدن مانند افراد غم زده[۵] و از نظر پوشاک، با پوشیدن لباسی که از حیث جنس و رنگ و نحوه پوشش در عرف، حکایتگر اندوه و ناراحتی است، آشکار سازیم.
ب. انسانسازی: از آنجا که در فرهنگ شیعی، عزاداری باید از سر معرفت و شناخت باشد؛ هم دردی با آن عزیزان، در واقع یادآوری فضایل، مناقب و آرمانهای آنان بوده و بدین شکل، آدمی را به سمت الگوگیری و الگوپذیری از آنان سوق میدهد.
فردی که با معرفت در مجالس عزاداری، شرکت میکند؛ شعور و شور، شناخت و عاطفه را در هم میآمیزد و در پرتو آن، انگیزهای قوی در او پدیدار گشته و هنگام خروج از مراسم عزاداری، مانند محبی میشود که فعّال و شتابان، به دنبال پیاده کردن اوصاف محبوب در وجود خویشتن است.
ج. جامعه سازی: هنگامی که مجلس عزاداری، موجب انسان سازی گشت؛ تغییر درونی انسان به عرصه جامعه نیز کشیده میشود و آدمی میکوشد تا آرمانهای اهل بیت (علیه السّلام) را در جامعه حکم فرما کند.
به بیان دیگر، عزاداری بر اهل بیت (علیهم السّلام)؛ در واقع با یک واسطه زمینه را برای حفظ آرمانهای آنان و پیاده کردن آنها فراهم میسازد. به همین دلیل میتوان گفت: یکی از حکمتهای عزاداری، ساختن جامعه براساس الگوی ارائه شده از سوی اسلام است.
د. انتقال دهندهی فرهنگ شیعی به نسل بعد: کسی نمیتواند منکر این حقیقت شود که نسل جدید در سنین کودکی، در مجالس عزاداری با فرهنگ اهل بیت (علیهم السّلام) آشنا میشوند. به راستی عزاداری و مجالس تعزیه، یکی از عناصر و عوامل برجستهای است تا آموزههای نظری و عملی امامان راستین، به نسلهای آینده منتقل شود. مراسم عزاداری، به دلیل قالب و محتوا، بهترین راه برای تعلیم و تربیت نسل جدید و آشنایی آنان با گفتار و کردار اهل بیت (علیهم السّلام) است.
منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی ویژه محرم؛ دفتر نشر معارف – تدوین و تألیف: گروه مؤلفان
[۱]. نگا: شوری (۴۲)، آیه ۲۳؛ هود (۱۱)، آیه ۲۹؛ میزان الحکمه، ج ۲، ص ۲۳۶٫
[۲]. نگا: المحبه فی الکتاب و السنه، صص ۱۶۹-۱۷۰ و ۱۸۱-۱۸۲٫
[۳]. بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۲۸۷٫
[۴]. امالی، ص ۳۰۵٫
[۵]. طبق فرموده امام صادق (علیه السّلام) به معاویه بن وهب، «عزاداران سیّد الشّهداء در روز عاشورا از آب و غذا دوری جویند تا آنکه یک ساعت از وقت فضیلت نماز عصر بگذرد، و در حدّ لزوم به غذای معمول صاحبان مصیبت، سدّ جوع و عطش کنند». [نگا: تاریخ النیاحه الامام الشهید الحسین بن علی، ج ۱، صص ۱۵۷- ۱۵۹].
پاسخ دهید