به گزارش شفقنا (سایت بین المللی همکاری های خبری شیعه)، آیت‌الله العظمی وحید خراسانی در جمع عزاداران فاطمه زهرا(سلام‌الله علیها) در یک سخنرانی در سال ۱۳۸۹ در مسجد اعظم قم در سخنان مهم و عمیقی با اشاره به فضایل و مناقب آن حضرت، طبق فرمایش خاتم انبیا رسول گرامی اسلام(ص)، ناخشنودی فاطمه زهرا(س) را ناخشنودی خاتم‌الانبیاء و انبساط (خشنودی) فاطمه زهرا(س) را نیز موجب انبساط ایشان دانست و تصریح کرد: طبق نص کتاب‏الله “و ما آتاکم الرسول فخذوه”، تمام فرق اسلامی با قطع نظر از مذهب و مسلک، باید عزای فاطمه زهرا (س) را متناسب با عظمت این مصیبت اقامه کنند.

وی با بیان اینکه به حکم سنت قطعیه، اقتضای ایمان به خدا و ایمان به خاتم انبیاء(ص)، اقامه شعائر فاطمیه است، تصریح کرد: فاطمیه تنها متعلق به شیعه نیست، بلکه به هر کس که ایمان به قرآن و سنت رسول‏الله دارد، تعلق دارد، لذا قهراً باید در ناراحتی خاتم ناراحت باشد و در انبساط او منبسط. البته این قضیه از قضایایی است که قیاساتها معها.

آیت الله العظمی وحید خراسانی وظیفه دو طائفه را در این راستا سنگین‌تر دانست و خاطرنشان کرد: طائفه اول به علما و خواص مسلمین باز می‌گردد که دقائق کتاب و سنت را می‌فهمند و واقعه را هم آنچنان که هست می‌دانند. لذا وظیفه این طبقه سنگین‌تر است. این مرجع تقلید طائفه دوم را کسانی معرفی کرد که رابطه نسبی با صدیقه کبری دارند و در زمره اولاد ایشان شمرده می‌شوند. لذا این طبقه مسوولیت خاصی دارند که باید روشن شود.

وی بااشاره به عظمت مصیبت فاطمه زهرا(س) در مذهب تشیع، اظهار کرد: این عزا که به سوم جمادی‌الثانی ختم می‌شود، باید مجالس و محافل در مملکت مشحون باشد و همگی به بیان فضایل و مناقب ایشان و آنچه بر ایشان گذشت بپردازند. لذا این امر بر هر مسلمان و بویژه کسانی که پیرو مذهب تشیع هستند، ضروری است.

 

 

وی پرداختن به روایت “عن ابن محبوب، عن ابن رئاب، عن ابی عبیده، عن ابی عبدالله” که از طریق شیعه مطرح است را برای اقامه عزای هر مسلمانی بر آن حضرت کافی دانست و گفت: این سند از نظر فقهی برای مثل شیخ انصاری در اهم مسائل فقیهه حجت است و قلت وسائط را که یکی از امور مهمه در شدت وثوق به صدور است، دارد.

آیت‌الله وحید خراسانی جهت دوم در اهمیت این مطلب را احوال این روات در رجال و روایات آنها دانست و تصریح کرد: رجال روایت همه موثق هستند به توثیقات قدما ی اصحاب همانند شیخ و نجاشی. یک نفر موثق به توثیق عام آن هم توثیق عام از شیخ طوسی در عده و از علی ابن ابراهیم در تفسیر. این خصوصیت رجال روایت است.

 

متن روایت این است:

عن ابی عبدالله علیه السلام قال : کان رسول الله . این صیغه مفید دوام و استمرار است. کان رسول الله، کار دایمی اش این بود، نه تنها به نحو اتفاق. کان رسول الله یُکثر تقبیل فاطمه وأنکرت ذلک عائشه، فقال: رسول الله: یا عائشه إنی لما اُسری بی إلى السماء دخلت الجنه فأدنانی جبرئیل من شجره طوبى، وناولنی من ثمارها فأکلته.

این مرجع تقلید شیعه با اشاره به متن روایت خاطرنشان کرد: خصوصیت روایت این است که مایه ی تکون بدنی او باید در مقام “ابیت عند ربی یطعمنی” محقق شود که البته این حقایق بهت‌آور است، اما نه برای هر کس. برای آنهایی که به عظمت اسراء در آن شب واقفند و به آن قربی که آن شب محقق شد، و بعد بفهمند که شجره طوبی چیست؟ اوصاف آن شجره چیست؟ شجره‌ای که هیچ قصری در بهشت از قصور همه ی انبیا و امم نیست، الا اینکه یک رشته از شجره طوبی در آن قصر است.

وی با بیان اینکه از چنین درختی، آن نطفه‌ای که مبداء تکون جسمانی او بود، تکوین شد، گفت: حضرت رسول می‌فرمایند ” من به زمین آمدم و خدا از آن ثمر شجره، فاطمه را به من داد”، ” فما قبلتها قط”، ” هیچ وقت نشد که او را ببوسم و بوی شجره طوبی را استشمام نکنم“.

این مرجع تقلید با اشاره به مباحث عمیق ارتباط روح و بدن و تناسب بدن با روح، اظهار کرد: اگر بدن و جسم از درخت طوبی باشد، پس مبداء روح از کجاست؟ اگر بدن چنین بدنی است، نفسی که به چنین بدنی تعلق می‌گیرد، چه نفسی است؟

وی با بیان اینکه وقتی این حقایق روشن می‌شود، معنای بیان امام ششم (ع) تا حدی واضح می‌شود و روشن می‌شود که چرا فاطمه، فاطمه نامیده شد، تصریح کرد: فاطمه از فطم است و فطم قطع است. و ایشان فرمود؛ فاطمه فاطمه نامیده شد چون خلق از معرفت او منقطع است. یعنی دست عقل را از نیل به مقام منیعش قطع کرد.

 

 

وی افزود: برهانش هم این است که اگر بدن این است، اگر مایه ی جسمانی از اعلا علیین است آیا خمیره ی روحانی از کجاست؟ و اینجا از بیان امام ششم روشن می‌شود که روح از چه چیز مخلوق است. بدن از درخت طوبی است و روح “من نور عظمت الله” است. بنابراین در اینجاست که قلم هر نویسنده‌ای می‌شکند و بیان هر فقیهی و حکیمی الکن می‌ماند.

آیت‌الله والعظمی حید خراسانی با بیان اینکه بدن حضرت از درخت طوبی و روح او از نور عظمت خداست، اما باید در دل شب زیر خاک برود، یادآور شد: کنار این بدن بود که رادمرد عالم امکان گفت که “ای کاش زنده نبودم تا چنین وضعیتی را ببینم“.

وی با بیان اینکه این واقعه چطور باید احیاء شود، به وظیفه اولاد فاطمه(س) اشاره کرد و گفت: اولاد فاطمه(س)، یعنی ولد حقیقی و کسانی که از مادر فاطمی هستند، باید شام غریبان آن حضرت را که روز سوم جمادی‌الثانی بود، در تمام شهرها به صورت هیئت خاص سادات برگزار می‌کردند و وظیفه خود را نسبت به مادرشان ادا می‌نمودند.

وی با اشاره به روایتی از شیخ صدوق که می‌گوید ” نظر به صورت ذریه حضرت فاطمه(س) عبادت است”، خاطرنشان کرد: این کلمه از کجا نشات می‌گیرد؟ زیرا نظر به کعبه عبادت است، نظر به مصحف عبادت است، نظر به صورت عالم عبادت است، نظر به صورت یک فاطمی که فقط انتساب به او دارد هم عبادت است. البته در سوالی از امام هشتم پرسیدند که آیا نظر به همه ذریه است؟ که امام می‌فرمایند “نظر به همه ذریه فاطمه است” یعنی سیدی که ۱۴ قرن بعد هم بیاید، باز نظر به قیافه او عبادت است.

 

 

آیت‌الله العظمی وحید خراسانی یادآور شد: هم‌چنین در روایتی دیگر از شیخ صدوق آمده است که؛ روز قیامت که می‌شود، ظلمات محشر را می‌گیرد، بعد که این ظلمات سیطره پیدا کرد، ناگهان انواری در محشر ظهور می‌کنند. مردم متحیر می‌مانند که اینها چه طبقه‌اند؟ آیا ملائکه هستند؟ انبیاء هستند و یا شهدا هستند؟ که منادی ندا می‌کند که اینها نه انبیاء و نه شهدا هستند، بلکه ذریه پیغمبر خاتم هستند.

وی افزود: بنابراین در هر سیدی که این دو خصوصیت پیدا شود، یعنی ابتدا از منهاج رسول خارج نشود و دوم معصیت به دامنش ننشیند، نظر به صورت این سید در دنیا عبادت، و در آخرت به صورت چراغ فروزان عرصه محشر خواهد بود.

وی با بیان اینکه ریشه همه این برکات از فاطمه زهرا(س) است، تصریح کرد: زمانی که فاطمه (س) از دنیا رحلت کردند، کسی جز اسماء در خانه نبود. وقتی دو پسر ایشان رسیدند، سوال کردند که اسماء مادر ما چه شد؟ و سپس به سمت مسجد پیامبر حرکت کردند که امیرالمومنین با دیدن آنها به زمین افتاد و غش کرد. امیرالمومنینی که هزاران ضربت بر بدن او بود و بر هیچ کدام آه نکشید، اما وقتی چشمش به پسرانش افتاد، غش کرد.

وی ادامه داد: در روایات آمده است که آب به صورت ایشان می‌پاشند تا به هوش می‌آید. سپس روانه خانه می‌شوند و پرده از روی صورت حضرت فاطمه می‌کشند و با ایشان نجوا می‌کنند. حضرت فاطمه نیز به ایشان می‌فرمایند که همه کار من را در دل شب انجام دهید، هم‌چنین به امیرالمومنین می‌فرمایند که تنها یاور تو و تنها رکن تو من بودم که رفتم.

این مرجع تقلید شیعه با تاکید بر اینکه جمله آخر حضرت فاطمه(س) حجت را بر سادات و علویون تمام می‌کند، گفت: ایشان در آخرین لحظات عمر خود، وظیفه خواص و سادات را مشخص کردند. بنابراین بر سادات و پشت سر آنها غیر سادات واجب است که شام غریبان ایشان را برای همیشه داشته باشند.

وی در پایان نیز از خداوند خواست تا همه مسلمین را به روح صدیقه کبری ببخشد و مورد نظر فرزند صالحش(عج) قرار دهد.

 

 

 

 

منبع:پرسمان