این به دلیل گستره کمى و کیفى واقعه عاشورا است. وضعیت خاص جهان اسلام و مسلمانان، حالات حاکمان مسلمان و ظلم‌هاى فراوان آنان، در بند کشیده شدن انسانیت و آزادى، تحقیر امت اسلامى، سلب امنیت، تشدید ظلم علیه شیعیان، فراموشى آموزه‌هایى چون امر به معروف و نهى از منکر، شیوع بدعت‌ها و ورود آنها به دین، اخلال در وحدت مسلمانان، فراموشى اخلاق اسلامى و انسانى و … از یک سو و موقعیت ویژه اباعبدالله (علیه‌السلام)  از جهت مظلومیت و تنهایى، کیفیت برخورد مسلمانان به ظاهر دوست با حضرت، نوع جنگ و برخورد فیزیکى با آن حضرت و اصحاب و اهل و عیالش، آموزه‌ها و درس‌هاى تربیتى، اجتماعى، سیاسى، فرهنگى و دینى به خصوص امام حسین (علیه‌السلام)  از سوى دیگر؛[۱] همه و همه شکل خاصى به این حادثه داده است که ابعاد گوناگون، پیچیده و ژرف آن، موضوعات و مسائل فراوانى را براى تحقیق و پژوهش فراروى محققان قرار داده است و این با توجه به وجود هزاران کتابى است که تاکنون در زمینه این رویداد، به نگارش درآمده است.

  حضرت رسول صلى‌الله‌علیه‌و‌آله امام على (علیه‌السلام) ، حضرت زهرا (علیهاالسلام) ، امام حسن مجتبى (علیه‌السلام)  و معصومان پس از اباعبدالله (علیه‌السلام) ؛ به دلیل همین ویژگى‌هاى خاص و منحصر به فرد قصه کربلا، این همه بر احیاى یاد کرد آن در قالب عزادارى تأکید فرموده‌اند.[۲]

 به هر روى نفس حوادث عاشورا و ابعاد گوناگون آن، آن را واقعه‌اى بى‌نظیر در تاریخ ساخته است؛ چنان که امام صادق (علیه‌السلام)  فرمود: «لا یوم کیومک یا اباعبدالله»[۳] و روشن است که نکوداشت هر واقعه‌اى، به گستردگى آن بستگى دارد و چون حادثه عاشورا چنین است، عزادارى آن نیز کما و کیفا با عزادارى براى واقعه‌هاى دیگر قابل مقایسه نیست.

 

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

نویسنده:گروه مؤلفان


[۱] – در این خصوص نگا: حسین، نفس مطمئنه، صص ۵ ـ ۱۸٫

[۲] – نگا: بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۲۳، ۲۴۳، ۲۴۴، ۲۴۵، ۲۸۱، ۲۸۲، ۲۸۹، ۲۹۱، ۲۹۳ و … .

[۳] – شیخ صدوق، امالى، ص ۷۷٫