آیا عذاب در زمان حضرت نوح(ع) همه کره زمین را در بر گرفت؟ و آیا انسانهای فعلی از نسل حضرت نوح(ع) هستند؟
آیا عذاب در زمان حضرت نوح(ع) همه کره زمین را در بر گرفت یا نه؟ اگر همه کره زمین را در بر گرفت آیا حضرت نوح(ع) از کل نژادهای کره زمین در کشتی برده بود؟ اگر بردند آیا کل نژادهای موجودات در منطقه حضرت نوح(ع) موجود بوده یا خیر؟ به عنوان مثال آیا انسان سفید و سیاه و زرد پوست در کشتی آن حضرت موجود بوده که بگوییم این انسان های فعلی از آن نسل می باشند؟
پاسخ اجمالی
۱ -درباره این که طوفان حضرت نوح(ع) همه کره زمین را در بر گرفته یا فقط منطقه محل سکونت قوم نوح را شامل شده، بین علما و مفسران اختلاف نظر وجود دارد.
برخی عمومیت عذاب را پذیرفته و گفته اند: هر چند قرآن صراحتاً به این موضوع اشاره ای نداشته ولی از ظاهر برخی آیات چنین بر می آید که این عذاب عمومی بوده است. این که در سوره نوح کلمه «الأرض» به صورت مطلق ذکر شده[۱]نشان از این دارد که کل زمین آب فرا گرفته بود. همچنین می توان این معنا را از آیه شریفه «ای زمین آب هایت را فرو ببر»[۲]برداشت کرد.[۳] و با توجه به این که رسالت حضرت نوح(ع) جهانی بوده، این مطلب اقتضا دارد که عذاب الهی نیز همه زمین را در بر بگیرد. یکی دیگر از این شواهد، دستور همراه بردن یک جُفت از هر نوع حیوان است.[۴]
علامه طباطبایی(ره) نقل می کند که در تورات موجود چنین آمده: «پروردگار فرمان داد جنس این بشر را که من آفریده ام از روى زمین محو کنید، هم انسان را و هم همه چهارپایان و جنبندگان و مرغان هوا را».[۵] همه این موارد دلالت می کنند که عذاب الهی فرا گیر بوده است.
اما با این حال، احتمال منطقه ای بودن طوفان نوح، به طور کلی منتفی نیست؛ زیرا ممکن است که منظور از «الأرض» همان منطقه محل سکونت حضرت نوح(ع) باشد. به ویژه این که نازل شدن این عذاب، فقط برای مجازات قوم نوح بود.[۶] لذا برخی از علما همین نظر را پذیرفته اند.[۷]
با این همه، علامه طباطبایی(ره)، قول اول را پذیرفته و می گوید: «نمی توان منکر شد که ظاهر قرآن دلالت می کند که طوفان همه کره زمین را در بر گرفته و همه انسان ها به جز کسانی که بر کشتی سوار بودند، غرق شدند و قرینه قابل قبولی برای کنار گذاشتن این ظهور وجود ندارد».[۸] همچنین روایاتی نیز بر تأیید این نظر وجود دارد. عیاشی در تفسیرش نقل کرده که بعد از تمام شدن طوفان، زمین فقط آب هایی که از خودش جوشیده بود را بلعید و آب هایی که از آسمان باریده بود را فرو نبرد. و این آب ها به صورت دریاها بر سطح زمین و در اطراف دنیا باقی ماندند.[۹] و در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است:
«همه دنیا در زیر آب غرق شد».[۱۰]
۲ – اما درباره بخش دوم پرسش باید گفت؛ به نظر بیشتر مفسران[۱۱] اختلاف نژادها بعد از وقوع طوفان حضرت نوح(ع) و در نسل آن حضرت به وجود آمده است و همان طور که در قرآن نیز به آن اشاره شده،[۱۲] همه انسان های روی کره زمین از نسل حضرت نوح(ع) و همراهان او هستند.[۱۳] بلکه گفته شده که همه انسان های کنونی از نسل حضرت نوح بوده و منتسب به یکی از سه فرزندان او به نام های سام، حام و یافث هستند و به همین دلیل است که حضرت نوح را ابوالبشر ثانی لقب داده اند.[۱۴] و برخی نیز به صورت تفصیلی گفته اند که عرب، روم، فارس و اصناف عجم از نسل سام هستند و سودان حبشه و زنگی ها و غیر آنها از نسل حام هستند و تُرک و چین و یأجوج و مأجوج و صقالبه از نسل یافث هستند.[۱۵] هر چند برخی از مفسّران درباره این که آیا مردم روى زمین همه از دودمان نوح هستند گفته اند: «آنچه در باره منتهى شدن تمام نژادهاى روى زمین به فرزندان نوح مشهور است ثابت نیست».[۱۶]
ضمناً باید توجه داشت که میان حضرت آدم(ع) و نوح(ع) ده پدر فاصله بود که همگى از پیامبران و اوصیا بودند.[۱۷] و این یعنی فاصله بین این دو پیامبر آن قدر زیاد نبوده که فرصت منشعب شدن نژادهای مختلف پیش آمده باشد.
منبع:اسلام کوئست
پی نوشت:
[۱]. نوح، ۲۶: «وَ قالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْکافِرینَ دَیَّاراً»؛ نوح گفت: «پروردگارا! هیچ یک از کافران را بر روى زمین باقى مگذار!
[۲]. هود، ۴۴: «وَ قیلَ یا أَرْضُ ابْلَعی ماءَکِ».
[۳]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ۹، ص ۱۰۲، دارالکتب الاسلامیه، تهران، چاپ اول،۱۳۷۴ش.
[۴]. طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۱۰، ص ۲۵۵، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، ۱۴۱۷ق.
[۵]. همان، ص ۲۵۲.
[۶]. تفسیر نمونه، ج ۹، ص ۱۰۳.
[۷]. خطیب عبدالکریم، التفسیر القرآنی للقرآن، ج ۵، ص ۴۶۵، دارالفکر العربی، قاهره، بی تا؛ قلمونی حسینی، محمد رشید بن علی رضا، تفسیر القرآن الحکیم (تفسیر المنار)، ج ۱۲، ص ۸۸، الهیئه المصریه العامه للکتب، قاهر، ۱۹۹۰م.
[۸]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۱۰، ص ۲۶۶.
[۹]. عیاشی، محمد بن مسعود، التفسیر، محقق و مصحح: رسولی محلاتی، هاشم، ج ۲، ۱۴۹، المطبعه العلمیه، تهران، چاپ اول، ۱۳۸۰ق.
[۱۰]. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، محقق و مصحح: موسوی جزائری، سید طیب، ج ۱، ص ۳۲۸، دار الکتاب، قم، چاپ سوم، ۱۴۰۴ق.
[۱۱]. ر.ک: شیخ طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، با مقدمه: شیخ آقابزرگ تهرانی، تحقیق: قصیرعاملی، احمد، ج ۸، ص ۵۰۶، دار احیاء التراث العربی، بیروت، بی تا؛ مغنیه، محمد جواد، تفسیر الکاشف، ج ۶، ص ۳۴۴، دار الکتب الإسلامیه، تهران، چاپ اول، ۱۴۲۴ق؛ نیشابوری، محمود بن ابو الحسن، إیجاز البیان عن معانی القرآن، تحقیق: القاسمی، دکتر حنیف بن حسن، ج ۲، ص ۷۰۰، دار الغرب الاسلامی، بیروت، چاپ اول، ۱۴۱۵ق؛ ملاحویش آل غازی، عبدالقادر، بیان المعانی، ج ۳، ص ۴۵۱، مطبعه الترقی، دمشق، چاپ اول، ۱۳۸۲ق.
[۱۲]. الصافات، ۷۷: «وَ جَعَلْنا ذُرِّیَّتَهُ هُمُ الْباقین»؛ و فرزندانش را همان بازماندگان (روى زمین) قرار دادیم.
[۱۳]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۱۰، ص ۲۳۹ – ۲۴۰.
[۱۴]. ملاحویش آل غازی، عبدالقادر، بیان المعانی، ج ۳، ص ۱۲۷، مطبعه الترقی، دمشق، چاپ اول، ۱۳۸۲ق.
[۱۵]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه: بلاغی، محمد جواد، ج ۵، ص ۲۴۸، ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، ۱۳۷۲ش.
[۱۶]. تفسیر نمونه، ج ۱۹، ص ۸۴.
[۱۷]. تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۳۱۰.
پاسخ دهید