در این متن می خوانید:
    1. پرسش از سلفی
    2. تبیین موضوع

پرسش از سلفی

آیا آشکار شدن کتبی مثل «الکافی» در قرن آزادی(قرن چهارم) که فشار و خفقان دولت عباسی برچیده شده بود،- نشانگر سستی و بی اعتباری مذهب امام صادق علیه السلام است؟!

 

تبیین موضوع

این مسئله مربوط به تاریخ مذهب امام صادق علیه السلام است. به یاد می آورم زمان مناظره با شیخ عثمان الخمیس، یا شیخ عبد الرحمن بن دمشقیه؛ و یا ابو منتصر البلوشی و دیگران؛ می گفتند: وقتی کتب «الکافی» و «الاستبصار» یکدفعه در قرن چهارم ظاهر شد، چگونه می توانیم به این مذهب اعتماد کنیم؟ این کتب کجا بوده اند؟

من پاسخ محمد ابوزهره را به آن‌ها می گویم، ایشان سخن بزرگی دارد، می گوید:

در قرن چهارم این کتب موجود بوده اند، کتبی که آثار امام صادق علیه السلام را نقل کرده اند؛ ولی در قرن چهارم دولت عباسی ضعیف شد و مقاتل الطالبیین متوقف شد، لذا مسلمین از وجود این کتب مطلع شدند.

در قرن اول؛ اولاد محمد بن عبد الله صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله کشته می شدند!

در قرن دوم؛ نیز اولاد محمد بن عد الله صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله کشته می شدند!

در قرن سوم؛ هم اولاد محمد بن عد الله صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله کشته می شدند!

اما در قرن چهارم؛ دولت بویهی (آل بویه) و حکومتهای دیگر پدیدار شدند، در نتیجه حکومت عباسی ضعیف شد و در نتیجه کشتن اولاد حسن و حسین علیهما السلام کاهش یافت؛ و پیروان آل محمد صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله احساس امنیت کرده و کتابها را بر ملا ساختند.

این یک امر طبیعی است.

به عنوان مثال من کتابی را در سال ۲۰۰۰ می نویسم، ولی به علت این که این کتاب ممنوع الچاپ است، آنرا در سال ۲۰۸۰ که دیکتاتور سقوط می کند چاپ می کنم.

شیخ محمد ابوزهره گفت: ای مردم این کتاب قبلاً نوشته شده بود؛ و قرن چهارم به قرن آزادی معروف بوده است.

بنابراین امام محمد ابوزهره امام اهل سنت و فقیه عصر می گوید: از خدا بترسید! این مذهب جعفر صادق علیه السلام است؛ و اطمینان دارم که بیش از هفتاد در صد آنچه که در کتاب جعفر الصادق علیه السلام نقل شده، از سخنان آل محمد صلی ‌الله ‌و علیه و ‌آله بوده است. و دلیل این امر اینست که روایاتی که جعفری ها از امام جعفر صادق علیه السلام نقل کرده اند، در کتب ما نیز موجود است؛ و این نشانگر صدق آنهاست.

حتی اگر این احادیث در کتب شش گانه وجود نداشته باشند، معتبرند، چون به روشهای خاصی نقل شده اند!

و جزاکم الله بالخیر

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته