دکتر عصام العماد در روستای العماد از توابع شهر الصباد در جنوب یمن به دنیا آمد. طولی نکشید که به عربستان سعودی رفت و در آنجا توانست وارد مدرسه وهابی ها شود تا به تحصیل علوم دینی بپردازد. وی علوم عقیدتی را توسط مفتی اعظم عربستان، بن باز و بقیه مشایخ وهابی فراگرفت و پس از آن توانست وارد دانشگاه علوم دینی وهابیت شود. مطالعه و خواندن کتابهای ابنتیمیه و محمد بن عبدالوهاب، تأثیر بسزایی در ایجاد تنفر از شیعیان در عصام به وجود آورد؛ تنفری که زیاد به درازا نکشید؛ چرا که وی با خواندن کتابهای سید قطب درباره شخصیت و فضیلت امام علی علیه السّلام و پاسخهای سید قطب به نوشتههای ابنتیمیه باعث شد که تنفر عصام ازشیعیان به کلی از بین برود و پس از آن انقلابی در درون او و بسیاری از طلاب و علمای وهابی ایجاد شود. عصام العماد دارای مدرک دکترا در رشته علوم حدیث و از سال ۱۳۶۷ ساکن شهر مقدس قم میباشد. او هم اکنون از علمای مستبصر شیعه است که در دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم حضور دارد. وی هم اکنون استاد دانشگاه بین المللی المصطفی (ص) است.
این مجموعه، پرسش های این وهابی مستبصر از علمای سلفی می باشد.
پرسش از سلفی
چگونه می توان بین حدیث متواتر عایشه – که می گوید: «چهار زن بر روی زمین کامل اند: حضرت فاطمه، ….»- و افتراها، تهمتها و طعن های ابن تیمیه نسبت به حضرت فاطمه سلام الله علیها جمع کرد؟!
تبیین موضوع
به گفتمان وجدانی نزد برادران سلفی رسیده بودیم.
چگونه می توانیم بین سخن ابن تیمیه و احادیث متواتر عایشه از پیامبر صلی الله و علیه و آله جمع کنیم:
عایشه از پیغمبر صلی الله و علیه و آله شنید که چهار زن بر روی زمین کامل اند: حضرت فاطمه، حضرت مریم، حضرت خدیجه و حضرت آسیه (همسر فرعون) سلام الله علیهن اجمعین.
این کمال و بزرگی چگونه با آن افتراها و تهمتها و طعن ها همسویی دارد؟
چطور می توانیم بین سخن پیغمبر صلی الله و علیه و آله در مورد حضرت فاطمه سلام الله علیها و سخن ابن تیمیه در مورد آن حضرت هماهنگی برقرار کنیم؟
آیا شایسته تر نیست که سخن پیغمبر صلی الله و علیه و آله را در مورد حضرت فاطمه سلام الله علیها معیار و ملاک قرا دهیم
و از کلمات ابن تیمیه دوری بجوییم؟!
ولی متأسفانه این طور نیست!
ما از دوران کودکی سخنان ابن تیمیه را در مورد حضرت فاطمه سلام الله علیها می آموختیم، قبل از آن که سخنان پیغمبر اسلام صلی الله و علیه و آله را در مورد آن حضرت بیاموزیم!
در نتیجه سعی ما (سلفیت) بر این است که سخنان پیامبر صلی الله و علیه و آله را طوری تفسیر و تأویل کنیم که با سخنان ابن تیمیه همسو و هماهنگ شود.
می گویم؛ چه بسا ابن تیمیه از کلام خود معذور باشد؛ همان طور که امام ذهبی می گوید:
ابن تیمیه در زمان دور می زیست، در دورانی که هنوز در شهر حران، در خطبه های نماز جمعه به امام علی علیه السلام لعن فرستاده می شد!
اگر که ابن تیمیه در آن زمان معذور است، آیا ما هم امروز در قرن ۲۱ معذور خواهیم بود؟
درست است که در آن زمان شبکه های تلویزیونی فراوانی حامی حضرت فاطمه سلام الله علیها وجود نداشت،
واتس آپ و اینترنت و هیچ گونه امکاناتی موجود نبود؛ لکن ابن تیمیه به حقیقت چنان چه باید پی نبرد!
اما شما را به خدا قسم؛ کسی که در این روزگار بزرگ شده است، آیا مانند ابن تیمیه که در عصر بسیار قدیم به دنیا آمد، معذور خواهد بود؟
شاید حقایق فراوانی در مورد حضرت فاطمه سلام الله علیها به وی(ابن تیمیه) نرسیده است؛ اما من به شما می گویم: در آرا و افکار خود تجدید نظر کنید.
خداوند در قرآن می فرماید: “و اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ “ توبه؛ ۳۱٫ امثال آنان نباشید.
ابن تیمیه را سرور و راهب خود قرار ندهید! که مبادا روز قیامت پشیمان شوید!
جزاءکم الله بالخیر.
پاسخ دهید