آیا شیخ مفید و شیخ صدوق شهادت حضرت محسن را پذیرفته اند؟
بیشتر امامیه بر این مسئله اتفاق نظر دارند که حضرت فاطمه(س) پیش از شهادت حامله بوده و فرزندی به نام محسن در حادثه هجوم به خانه ایشان سقط شده است.
همچنین در برخی منابع اهل سنت نقلهایی در مورد شهادت حضرت محسن وجود دارد.[۱]
اما راجع به عقیده شیخ مفید و شیخ صدوق در اینباره؛ اگر چه آنان در شرایطی نبودند که تمام عقایدشان را بتوانند به آسانی بر زبان آورند و بر این اساس، فقدان مطلبی در کتابهای این دو بزرگوار، دلیل بر عدم صحت آن نیست. با این حال، گاه به صورت اشاره به این موضوعات در کتب آنان اشاره شده است که آنرا نقل مینماییم:
شیخ مفید در باب بیان تعداد فرزندان امیر مؤمنان علی(ع) میگوید: «و فی الشیعه من یذکر أن فاطمه ص أسقطت بعد النبی ولدا ذکرا کان سماه رسول الله و هو حمل محسنا»؛ شیعه مىگوید: فاطمه زهرا پس از رحلت پدر بزرگوارش فرزند پسرى را سقط کرد که پیامبر خدا(ص) او را هنگام حاملگی محسن نامیده بود.[۲]
شیخ صدوق(ره) در روایتی طولانی از رسول خدا(ص) درباره مصائبی که به فرزندان بزرگوارش میرسد خبر میدهد تا آنجا که میفرماید: «اما دخترم فاطمه … و چون او را دیدم به یادم افتاد آنچه پس از من با وى میشود گویا میبینم خوارى به خانهاش راه یافته و حرمتش زیر پا رفته و حقش غصب شده و ارثش ممنوع شده و پهلویش شکسته و جنین او سقط شده و فریاد میزند یا محمداه و جواب نشنود و استغاثه کند و کسى به دادش نرسد».[۳]
و در جای دیگر مینویسد: «قد سمعت بعض المشایخ یذکر أن هذا الکنز هو ولده المحسن و هو السقط الذی ألقته فاطمه لما ضغطت بین البابین»؛ از اساتید خود شنیدم که مىفرمود: منظور از گنج(که در روایتی اشاره به آن شده است)، فرزند آن بزرگوار محسن(ع) است که چون حضرت فاطمه(س) بین دو در فشرده شد، او را سقط نمود.[۴]
منبع: اسلام کوئست
[۱]. ر.ک: «حضرت محسن (ع) و چگونگی شهادت او»، سؤال ۱۲۰۴۷.
[۲]. شیخ مفید، الإرشاد فی معرفه حجج الله علی العباد، ج ۱، ص ۳۵۵، کنگره شیخ مفید، قم، چاپ اول، ۱۴۱۳ق.
[۳]. شیخ صدوق، الأمالی، ص ۱۱۳، کتابچی، تهران، چاپ ششم، ۱۳۷۶ش.
[۴]. شیخ صدوق، معانی الأخبار، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص ۲۰۶، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، ۱۴۰۳ق.
پاسخ دهید