این سوال دو بخش دارد که به ترتیب به آنها پاسخ می دهیم:

 


در رابطه قسمت اول :اسلام و نحوه دینداری مردم در آخر الزمان


عبدالله بن زراره از امام صادق روایت می‌کند که فرموده‌اند : به زودی امام مردم غایب می‌گردد پس در موسم حج می‌آید و مردم را می‌بیند ,اما مردم اورا نمی‌بینند۰
پیامبر(ص)فرموده‌اند:
ای پسر مسعود ,اسلام در آغاز غریب بود پس زود باشد که به حالت غربت بازگردد پس خوشا به حال غریبان۰
در آخر الزمان دین آنها دینارهایشان است یعنی اینکه برای بدست آوردن طلا و نقره از دین واحکام الهی صرف نظر می‌کنند و از ایمان باقی نمی‌ماند مگر اسمی و از اسلام باقی نمی‌ماند مگر رسمی و از قرآن مگر درسی یا کهنه شدنی باقی نمی‌ماند۰
عبادت کنندگان در آن زمان بخاطر ریاکردن و نمایش دادن بندگی می‌کنند۰
زود بیاید زمانی بر امت من که بتها را بپرستند. اصحاب آن حضرت تعجب نموده و پرسیدند: ای رسول خدا آیا بتها را پرستش می‌کنند ؟ فرمودند: آری هر درهمی در پیش آنها بتی می‌باشد و فرمود: می‌آیند در آخر الزمان مردمانی از امت من که در مساجد حلقه می‌نشینند و ذکر آنها دنیا و محبت دنیا می‌باشد, با آنها همنشین نباشید که خدا به آنها حاجتی ندارد۰
در آن زمان مردم خدا را عبادت نمی‌کنند مگر در ماه رمضان و فقه و علم ودین را برای غیر خدا می‌آموزند۰
ابن عباس از پیامبر (ص) روایت کرده است که : اسلام غریب افتتاح شد وبه زودی غربت آن عود خواهد کرد پس خوشا به حال غریبان،پرسیدند غرباء کدامند؟فرمود:اشخاصی که مردم فاسد را اصلاح می‌کنند۰
پیامبر(ص)فرموده‌اند:
در آن زمان ثروتمندان امت من برای گردش و تماشا و استراحت , و میانه حالها به جهت بازرگانی وتجارت , و فقرای ایشان برای نمایش دادن وگوشزد کردن,حج را بجا می‌آورند۰
ساعت ظهور برپا نمی‌شود تا زمانی بیاید که حج خانه خدا را انجام نشود۰
امام صادق(ع)فرموده‌اند:
در آخر الزمان حج برای غیر خدا انجام می‌شود۰
در آخر الزمان خانه کعبه تعطیل شده وبه نرفتن به آن دستور می‌دهند۰
امیرالمؤمنین علی(ع)فرموده‌اند:
در آخرالزمان مردم از اطاعت امام عادل بیرون می‌روند و در آن زمان طعنه زنندگان بر دین حاضر جواب می‌شوند و حدود و واجبات الهی تعطیل می‌گردد۰
در آن زمان عفت و پا‌کدامنی تعجب آور شده ،و اسلام لباس وارونه می‌پوشد،مانند پوشیدن پوستین وارونه که پشمهای آن بیرون باشد
در آن زمان بازرگانان در تجارت ،و صنعتگر در صنعت،و هر پیشه ور در پیشه خود دروغ می‌گوید وکسب ها کم و مطالب تنگ می‌شود،مذاهب و تبهکاری ها فراوان شده و راهنمایی ورشد و هدایت نقصان می‌پذیرد۰
ای مردم زمانی بر شما می‌آید که در آن اسلام واژگون می‌شود همچنان که ظرف آب واژگون می‌شود و آنچه در ان است می‌ریزد۰
حرث بن سوید از علی )ع) نقل می‌کند : اسلام بطوری ضعیف و ناقص می‌شود که حتی لا اله الا الله را نیز نمی‌توان در میان مردم بازگو کرد۰
امام باقر (ع)فرموده‌اند:
در آن زمان مردمان را قساوت می‌گیرد و چشمانشان خشک شده و ذکر خدا بر آنان سنگین می‌گردد۰
حضرت موسی بن جعفر (ع)فرموده‌اند:
وقتی که پنجمین فرزند من غایب شد ، رحمت از دل شیعیان گرفته خواهد شد تا زمانی که قائم (ع) ظهور کند . الله الله از خدا درباره دین خود بترسید که کسی دین شما را از شما سلب نکند ؛ زیرا صاحب این امر ناچار است که غایب شود و عده زیادی از آنها که قائل به این دین هستند برمی‌گردند. (از دین خارج می‌شوند)۰
در روایت است که در آن زمان اگر دنیای مردم سالم باشد هرچه از دین آنها تلف شود نمی‌ترسند و دین مردم در آن زمان به رأی های ایشان می‌باشد۰
گویند روزی پیامبر اکرم (ص) در جمع صحابی خود فرمودند: “چگونه می‌شود حال شما هنگامی که زن های شما فاسد شوند و جوانان شما به فسق و فجور بگرایند و شما نیز به جای امر به معروف امر به منکر و نهی از معروف نمایید! معروف را منکر بپندارید و منکر را معروف!”
اصحاب با تعجب سؤال کردند: آیا چنین وضعی پیش خواهد آمد؟ پیامبر (ص) فرمودند: “بلی، بدتر از این هم خواهد شد”.
و بعد پیامبر به بیان تفصیلی تر وضعیت دوران آخرالزمان پرداختند و فرمودند: “هنگامی که زنها برای طمع دنیا در داد و ستد همسرانشان شرکت کنند. مردها خود را به صورت زنها و زنها خود را به صورت مردها در می آورند”.
“لعنت خدا بر زنانی که خود را به صورت مرد در می آورند و مردانی که خود را به صورت زن در می‌آورند”. علت اینکه پیامبر با این تندی از زنان و مردان آخرالزمان سخن می گویند، شاید به جهت این است که آنها از ناموس خلقت و آیین فطرت بیرون رفته اند وسنت های حاکم بر نظام آفرینش را زیر پا نهاده و با سرشت خویش درافتاده اند.

حضرت در ادامه می‌فرمایند: “زنا دادن به صورت یک فضیلت برای زن بازگو می شود، دیگر منتظر شب نمی شوند که تاریکی آنها را بپوشاند، زیرا جرأت بر خدا به آن حد می رسد”. (محمد باقر مجلسی در بحار الانوار می نویسد: یعنی دیگر نیازی به مخفی کاری نیست، بلکه آشکارا گناه می‌شود.)
وی در جایی دیگر از بحار الانوار می‌نویسد؛ امام محمد صادق (س) نیز می‌فرمایند: “در دوره آخرالزمان، بعضی از مردان از راه فساد زنان درآمد کسب می‌کنند”.
رسول خدا (ص): در آخر امت من، مردانی پیدا می‌شوند که زنان شان در عین لباس پوشیدن و عور هستند.
رسول خدا در ادامه توصیف خود از وضعیت آخرالزمان چنین می‌فرمایند: “در آخر امت من، مردانی پیدا می شوند که زنان شان در عین لباس پوشیدن وعور هستند و بر سرشان چیزی همانند کوهان اشتران لاغر است، آنها عطر بهشت را نمی شنوند، انها را لعنت کنید که آنها از رحمت خدا به دور هستند”.
مجلسی در بحار الانوار از پیامبر می نویسد که فرموده اند: “هنگامی که ببینی زن از همسرش مطلع است که او با هم جنس خود رابطه دارد (هم جنس بازی می کند) و به روی او نمی آورد و می بینی که در بهترین خانه ها زن تشویق می شود که فسق و فجور کند”.
جامعه پیش از ظهور جامعه ای مملو از فساد و بی بندوباری اخلاقی است واز جمله فساد رایج در دوره آخرالزمان، رواج هم جنس بازی ست. به صورتی که جنبه قانونی پیدا می کند و به آن رسمیت داده می شود واگر کشوری زیر بار این فساد نرود، به آن متعرض می شوند و او را مورد تمسخر قرار می‌دهند.
محمد بن مسلم می‌گوید به امام باقر (ع) عرض کردم: “قائم شما چه وقت ظهور خواهد کرد” امام فرمودند: “آنگاه که مردها خود راشبیه زنان نمایند و زنها خود را شبیه مردان، آنگاه که مردان به مردان اکتفا کنند و زنان به زنان”.
و در حدیث دیگری امام صادق (ع) فرمودند: “در آن زمان زنان را می بینی که از بذل خود به کفار هیچ واهمه ای ندارند”.
آمار بالای دختران در برخی ممالک اسلامی که خود را در بازارهای تجارت دختران جوان در کشورهای اروپایی در معرض فروش قرار می دهند، حکایت از تحقق این روایت دارد.
مجلسی در جایی دیگر از بحارالانوار می‌آورد: “زنها را می بینی که با زنها آمیزش می کنند و زنها و عور می‌باشند و زینت هایشان را آشکار می کنند و از دین بیرون می روند و به فتنه ها می‌گرایند و به سوی شهوت ها و لذت ها می شتابند، محرمات الهی را حلال و در جهنم جاودان هستند. هنگامی زنان را می بینی که با خشونت با همسرانشان رفتار کنند و آنچه او نمی خواهد انجام دهند و…”.
حضرت علی (ع) نیز می‌فرمایند: “در آخرالزمان، زنان به خاطر حرص به دنیا، در کسب و کار همسران خود شرکت می‌نمایند”.
شاید این روایت اشاره به آن داشته باشد که زنان در بازی ثروت اندوزی سرمایه داران، بی توجه به این لطف الهی که آنان را از وظیفه تأمین مایحتاج و مخارج زندگی فارغ کرده است، دوشادوش مردان از صبح تا شام را در شرکتها و کارخانجات سپری می کنند و فرزندان و خانواده خویش را از نعمت تربیت و عاطفه ورزی محروم می‌نمایند.

 


اما در رابطه قسمت دوم :


در مورد رفتار امام زمان (عج) با وهابیون که همان ناصبی ها و دشمنان اهل بیت و عصمت و طهارت می باشند نیز روایات متعددی وجود دارد:
امام صادق(ع) مى‏فرماید: «هنگامى که حضرت قائم(عج) قیام کند، همه ناصبیان و دشمنان اهل بیت را بر آن حضرت عرضه مى‏کنند. اگر به اسلام – که همان ولایت اهل بیت است – اقرار کردند، آنان را رها مى‏کند و گرنه به قتل مى‏رسند، یا آنان را به پرداخت جزیه – هم‏چنان‏که اهل ذمّه مى‏پردازند – ملزم مى‏کند».( تفسیر فرات، ص‏۱۰۰؛ بحارالانوار، ج‏۵۲، ص‏۳۷۲٫)
امام باقر(ع) مى‏فرماید: «هنگامى که حضرت قائم(عج) قیام کند، بر یک یک ناصبیان ایمان را عرضه مى‏کند؛ اگر پذیرفتند، آنان را رها مى‏سازد و گرنه گردنشان را مى‏زند، یا از آنان جزیه مى‏گیرد. چنان‏که امروز از اهل ذمّه جزیه مى‏گیرند و آنان را از شهرها به روستاها (و کشتزارها) تبعید مى‏کنند».( کافى، ج‏۸، ص‏۲۲۷؛ اثبات الهداه، ج‏۳، ص‏۴۵۰؛ بحارالانوار، ج‏۵۲، ص‏۳۷۵؛ تنقیح المقال، ج‏۲، ص‏۴۳٫)
مرحوم مجلسى مى‏گوید: شاید این حکم مربوط به آغاز قیام باشد؛ زیرا ظاهر روایات این است که از آنان جز ایمان پذیرفته نمى‏شود و اگر نپذیرند، کشته مى‏شوند.( مرآه العقول، ج‏۲۶، ص‏۱۶۰٫)
ابوبصیر مى‏گوید: به امام صادق(ع) عرض کردم: رفتار امام مهدى(عج) با ناصبى‏ها و کسانى که با شما دشمنى دارند، چگونه خواهد بود؟ فرمود: «اى ابا محمد! در دولت و حکومت ما، مخالفان بهره‏اى نخواهند داشت. خداوند براى ما خون‏هاى‏شان را در آن هنگام حلال خواهد کرد؛ ولى امروز خونشان بر ما و شما حرام است. پس کسى تو را فریب ندهد و بدان روزگارى که قائم ما قیام کرد، حضرت براى خدا و رسولش و براى ما انتقام خواهد گرفت».( بحارالانوار، ج‏۵۲، ص‏۳۷۶)

 

 

منبع:پرسمان