سؤال: ماجرای پر کردن چاه های آب در منطقه بدر توسط حمزه عموی پیامبر، پیش از وقوع جنگ بدر آیا حقیقت دارد؟  و آیا این احتمال وجود دارد که ممکن است بستن آب در کربلا به روی امام حسین علیه السلام و عزیزانش به انتقام این قضیه باشد؟

 

پاسخ: نمی تواند چنین چیزی صحت داشته باشد اگر چه در منابع تاریخی آمده است. تصور من این است که یک چنین مطلبی را طرفداران بنی امیه برای تخریب چهره مقدس رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم جعل کرده اند و در منابع تاریخی آورده اند. چرا که چنین مسئله ای به سیره رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نمی خورد. آن حضرت وقتی افرادی را به جایی اعزام می کردند، مانع می شدند که آب را به روی مردم ببندند یا آب ها را آلوده کنند و باعث ایجاد مشکل حتی برای کسانی که به جنگ اسلام آمده بودند از این طریق بشوند.

 

امیرمومنان علیه السلام که شاگرد خاص رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هست در جریان جنگ صفین بعد از آنکه قوای معاویه برای جنگ روانی علیه امیرالمومنین علیه السلام شریعه فرات را بستند، حضرت موفق شدند نیروهای معاویه را در هم بکوبند و شریعه را آزاد کنند، وقتی که لشکریانش گفتند حالا وقتش هست که ما هم مقابله به مثل کنیم و راه آب را بر معاویه و نیروهایش ببندیم، امیرالمومنین علیه السلام مخالفت کردند و فرمودند این آب را خداوند برای همه خلائق آفریده است. ما مثل آنها نیستیم و چنین نمی کنیم.

 

لذا من معتقد هستم که این مطلب هم از جعلیاتی است که برای تخریب غیر مستقیم شخصیت والای رسول خدا صلی الله علیه واله و سلم و همین نتیجه گیری که در سوال مطرح شد بیان شده است. یعنی وقتی که پیغمبر صلی الله علیه و اله و سلم کسان یزید لعنه الله و بنی امیه و همراهان آنها را در بدر از آب محروم می کند، اینها هم خواستند در کربلا چنین انتقامی بگیرند.

 

البته من به شما عرض کنم جنایتی که در کربلا رخ داد به مسئله بدر ارتباط پیدا نکرده است. اما دستوری که عبیدالله بن زیاد لعنه الله به عمرسعد لعین داد که روز هفتم محرم آب روی حسین ببندید، به این صورت بود که آب را با رسیدن این فرمان بر روی حسین و کسان او ببندید همان گونه که اینها آب را روی خلیفه مظلوم عثمان بستند و این یک جفا و دروغ بزرگی است که این ملعون و هواداران بنی امیه نسبت به ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام روا داشته اند.

ما امروز در منابع اهل تسنن می خوانیم که قید شده است وقتی انقلابیون آب را روی عثمان بستند امیرالمومنین علیه السلام با اطلاع از این موضوع، امام حسن و امام حسین علیهماالسلام را فرستاد و آنها مبادرت به رساندن آب به عثمان کردند وانقلابیون هم به اعتبار فرزندان رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم جلوی آنها را باز گذاشتند. اما ببینید چقدر نسبت به اهل بیت علیهم السلام دشمنی و کینه وجود داشته، ما امروز در منابع آنها داریم که امام حسین علیه السلام به دستور پدر، آب به عثمان رساند ولی بیست سال بعد از قتل عثمان، چنین فاجعه ای را اینها پدید آوردند و عنوان می کنند که حدود بیست و پنج سال بعد از مرگ عثمان که امیرالمومنین علیه السلام آب را به روی عثمان بسته بود، الآن ما می خواهیم در کربلا انتقام‌ بگیریم!‌