سؤال:  آیا محمد حنفیه ادعای امامت کرد؟

 

پاسخ: نقلی وجود دارد مبنی بر این که جناب محمد حنفیه فرزند امیرالمومنین علیه السلام بعد از امام حسین علیه السلام ادعای امامت داشته و مختار هم او را زعیم شیعه می دانست نه امام سجاد علیه السلام را. پس با این وجود مختار صراط مستقیم را گم کرده و قیام او هم باطل است و محمد حنفیه هم باید مورد مذمت قرار بگیرد در حالی که در سریال مختار نامه قضیه چیز دیگری است.

 

 

ما در کتاب کافی،  باب الحجه یا کتاب الحجه (این کتاب شریف)، حدیثی داریم مبنی بر همین مسئله که محمد حنفیه در پی شهادت امام حسین علیه السلام مدعی امامت شده بود و تصورش این بود که تا کنون امامت در دو برادر وجود داشته برادران ارشد او یعنی امام حسن علیه السلام و امام حسین سلام الله علیه حالا نوبت به برادر سوم می رسد و در این ارتباط با امام سجاد علیه السلام به نوعی منازعه داشت ظاهرا این منازعه و ادعا در مکه مطرح شده بود. امام سجاد علیه السلام او را می آورد داخل مسجد الحرام و به او می فرماید عمو از جاهلان نباش، امامت چیزی نیست که در اختیار بنده و تو باشد و لذا با یک معجزه ای یعنی به شهادت گرفتن حجرالأسود بر او ثابت می کند که امامت از آن امام سجاد علیه السلام است و از این به بعد محمد حنفیه اذعان و اعتراف و ایمان به امامت امام سجاد علیه السلام پیدا می کند و بعد از این ما از محمد لغزشی سراغ نداریم.

 

برخی از محققین معتقدند به سبب معذوراتی که امام سجاد علیه السلام داشت، محمد حنفیه به نیابت از آن حضرت با شیعیان ارتباط برقرار می کرد و دستورات امام را به آنها می رسانید. اما اینکه گفته شده مختار او را زعیم شیعه می دانست نه امام سجاد علیه السلام را، این حرف نادرستی است. مختار امام سجاد علیه السلام را امام خود می دانست، این را مرحوم آیت الله العظمی خویی در کتاب ارزشمند معجم رجال الحدیث ثابت می کند که مختار از نظر ایمان و اعتقاد کاملا صالح و درست هست و اینها دروغ هایی است که در مکه به او نسبت داده شده استاگر نامه ای برای محمد حنفیه می نویسد نه از باب این که او زعیم شیعه هست بلکه به عنوان رابط با امام سجاد علیه السلام و از این حیث نه محمد قابل مذمت است و نه مختار.