از چه وقت لباس مشکی بین مسلمانان رواج پیدا کرد؟
لباس سیاه مانند دیگر رنگها از ابتدا در میان مسلمانان وجود داشت و در عزاداریها نیز مورد استفاده قرار میگرفت. وقتى حسین بن على(ع) کشته شد زنان بنیهاشم لباس مشکى پوشیدند. از گرما و سرما شکایتى نداشتند. حضرت على بن الحسین(ع) به علت اینکه آنان ماتمزده بودند براى ایشان غذا میفرستاد.[۱]
اما اینکه چرا مردم در مصیبتها و عزاداریها لباس سیاه بر تن میکنند، یا پرچمهای سیاه برپا مینمایند؛ دلیلش این است که رنگ سیاه شاد نیست، از این جهت با مصیبتزدگی هماهنگ است. این مسئله نه تنها میان ایرانیان و مسلمانان، بلکه در کشورهای دیگر نیز رواج داشته و جزو سنّتها و فرهنگهای کشورها است.
اینک به روایاتی اشاره میشود که از آنها پیشینه پوشیدن لباس سیاه در عزاداریها فهمیده میشود:
۱ – رسول اکرم(ص) در آستانه رحلت خود سیاه پوشیده بودند؛ امام صادق(ع) در اینباره میفرماید: «رسول خدا هنگام رحلت پیراهنی سیاه بر تن کرده بود».[۲]
۲ – بعد از شهادت امام علی(ع)، عبدالله بن عباس به سوی مردم بیرون آمد و گفت: امیرالمؤمنین از میان ما رفت و برای خود جانشینی گذاشت که اگر دوست دارید به سوی شما بیرون آید، وگرنه کسی را بر کسی [اجباری] نیست. مردم به گریه افتادند و گفتند: بیرون آید، پس امام حسن(ع) در حالیکه جامههای سیاه پوشیده بود به سوی مردم بیرون آمد و برای آنان خطبه خواند.[۳]
۳ – سکینه دختر امام حسین(ع) خطاب به یزید گفت: «دیشب خواب دیدم که … خادم بهشتی دستم را گرفت و داخل قصر نمود. آنجا با پنج بانوی بزرگ و نورانی روبرو شدم که در میان آنها زنی بزرگوار و نورانیتر از همه به چشم میخورد که موی پریشان کرده و لباس سیاه پوشیده بود و در دستش پیراهنی خون آلود … او فاطمه زهرا(س) بود».[۴]
با این وجود، لباس سیاه تا اواخر زمان بنوامیه و خروج سیاهجامگان و به قدرترسیدن بنی عباس، هیچگاه به عنوان لباس رسمی مسلمانان به شمار نمیآمد.
منبع: اسلام کوئست
[۱]. برقی، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، ج ۲، ص ۴۲۰، قم، دار الکتب الإسلامیه، چاپ دوم، ۱۳۷۱ق.
[۲]. شیخ صدوق، الامالی، ص ۱۸۳، تهران، کتابچی، چاپ ششم، ۱۳۷۶ش.
[۳]. ابن أبی الحدید، عبد الحمید بن هبه الله، شرح نهج البلاغه، ج ۱۶، ص ۲۲، قم، مکتبه آیه الله المرعشی النجفی، چاپ اول، ۱۴۰۴ق.
[۴]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۴۵، ص ۱۹۵ – ۱۹۶، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق.
پاسخ دهید