شبهه: برخی می گویند: «اگر شیخ آنان را تکفیر نکرده و با آنان نجنگیده بود، اسلام صحیح انتشار نمی یافت و ما تا به امروز در بدعت ها و خرافات باقی می ماندیم.»

پاسخ:

  1. این یک فرضیه است که با سخن دیگری تعارض پیدا می کند که می گوید: «اسلام در بیشتر بلاد مسلمانان بدون شمشیر انتشار یافت.» همانگونه که اسلام در بخش اعظم قاره ی آفریقا، آسیا، غرب و چین بدون شمشیر گسترش یافت. پس اگر شیخ، علما و اشخاص برجسته ای را برای دعوت مردم می فرستادم، چه بسا مردم دعوت او را هر چند با تاخیر قبول می کردند، اما بدون وارد شدن آن آسیب ها، مردم به ایمان صحیح هدایت می شدند.
  2. چه بسا اگر شیخ محمد با مسلمانان نجنگیده بود- و تکفیر کنندگان بر اساس فتواهای وی و علمای دعوت، مسلمانان را تکفیر نکرده بودند- بلکه به اعزام علما و تشویق آنها بر دعوت مسلمانان به سوی خدا بسنده کرده بود، به همین نتیجه دست یافته بود – هرچند با تأخیر- و از تکفیر مسلمانان و آثار شومی که از آن زمان تاکنون بر آن مترتب شده است، دور مانده بودیم.
  3. این فرض در صورتی صحیح است که بپذیریم آنچه شیخ مردم را به سوی آنها دعوت می کرد، خالی از اشکال و شائبه بوده و آنچه علمای عصر او مردم را به آن دعوت می کردند، کلاً باطل بوده است.

 

 منبع: مبلغ نه پیامبر / حسن بن فرحان مالکی / نشر ادیان