در ارتباط با حدیث «عنوان بصری» که آن هم بر اساسِ آیاتِ قرآن کریم… «مَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»[۱]، و چون قرآن کریم «علم»ی است که بر قلبِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم… «نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ * عَلَى قَلْبِکَ»[۲]، وجود نازنین حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند که «أنَا مَدینَهُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها»، اگر کسی بخواهد چشمهی قرآن کریم که در قلبِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم مستقر است و عطشِ خود را از این آبشخور برطرف کند، عطشِ آدمیّت، عطشِ خلیفه اللهی را بخواهد برطرف کند، بابِ آن حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه است، و همهی امامانِ ما علیهم السلام یک حقیقت و یک روح هستند، همه حقیقتِ محمّدیّه صلی الله علیه و آله و سلّم هستند، و همهی احادیث تبیینِ قرآن کریم است و امکانِ جدایی از قرآن کریم هم نیست، «لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ»[۳]. بنابراین احادیث هم از نشئاتِ قرآن کریم هستند، مستندِ به خودِ قرآن کریم هستند.
[۱] سوره مبارکه حشر، آیه ۷ (مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَىٰ فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَىٰ وَالْیَتَامَىٰ وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ کَیْ لَا یَکُونَ دُولَهً بَیْنَ الْأَغْنِیَاءِ مِنْکُمْ ۚ وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ)
[۲] سوره مبارکه شعراء، آیات ۱۹۳ و ۱۹۴
[۳] حدیث ثقلین (إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ فَانْظُرُوا کَیْفَ تَخْلُفُونِّی فِیهِمَا أَلَا هذا عَذْبٌ فُراتٌ فَاشْرَبُوا وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ فَاجْتَنِبُوا)
پاسخ دهید