روایت است که در ابتدای امر این ابوبکر و عمر بودند که به خواستگاری حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها رفتند و پیامبر نیز در جواب آنها فرمود « همانا سن فاطمه سلام‌الله‌علیها کم است ». اما وقتی پس از آنها علی علیه‌السلام به خواستگاری دختر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله  رفت، پیامبر او را پذیرفت. و سرانجام علی علیه‌السلام با او ازدواج کرد.[۱]

حاکم نیشابوری نیز در رابطه با این حدیث گفته است این حدیث بنا بر شروط شیخین (مسلم و بخاری) صحیح است هرچند که آندو این روایت را در کتبشان نیاورده‌اند. 

در روایت دیگری نیز آمده است که همانا همه اشراف قریش از فاطمه سلام‌الله‌علیها خواستگاری کردند. و پیامبر اکرم نیز همه خواستگار ها را جواب می کردند. عبد الرحمن بن عوف نیز جزو آن اشراف بود که به راهنمایی  ابوبکر و عمر به خواستگاری فاطمه سلام‌الله‌علیها آمد. این در حالی بود که ابوبکر و عمر قبل از او به خواستگاری حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها آمده بودند و پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله نیز آنها را رد کرده بود.

 منبع:صفحات ۸ الی ۱۰ جلد سوم کتاب الصحیح من سیره الامام علی علیه‌السلام نوشتۀ علامه سید جعفر مرتضی عاملی


[۱] المستدرک للحاکم، ج۲، ص۱۶۷ و السنن الکبری للنسائی، ج۳، ص۲۶۵ / ج۵، ص۱۴۳ و خصائص امیرالمؤمنینg للنسائی ص۱۱۴ و صحیح ابن حبان، ج۱۵، ص۳۹۲/۳۹۹ و موارد الضمان، ج۷، ص۱۷۰-۱۷۱ و سنن النسائی، ج۶، ص۶۲ و فقه السنه لسید سابق، ج۲، ص۲۳ و العمده لابن البطریق، ص۲۸۷-۳۸۹ و الطرائف لابن طاووس، ص۷۶ و کتاب الاربعین للشیرازی، ص۴۸۶ و بحارالانوار، ج۴۰، ص۶۸ و الغدیر، ج۳، ص۲۲۱ و شرح النهج البلاغه للمعتزلی، ج۱۳، ص۲۲۸ و العثمانیه للجاحظ، ص۲۹۰ و نهج الحق، ص۲۲۲ و غایه المرام، ج۵، ص۱۱۴/۱۸۰ و مجمع الزوائد، ج۹، ص۲۰۵ و المعجم الکبیر للطبرانی، ج۲۲، ص۴۰۹ و کنزالعمال، ج۱۳، ۶۸۴ و جواهر المطالب لابن الدمشقی، ج۱، ص۱۴۷ و سبل الهدی و الرشاد، ج۱۱، ص۳۹ و شرح احقاق الحق(الملحقات) ج۶، ص۵۹۲ / ج۱۰، ص۳۲۶ -۳۳۱ / ج۲۵، ص۹۰- ص۳۷۷- ص۳۸۱ – ص۳۸۴ – ص۳۸۵ – ص۳۸۸ – ص۳۹۱ – ص۳۹۵ / ج۳۰، ص۶۳۷ / ج۳۲، ص۴۳