از خلیل بن احمد(ابو عبدالرّحمان خلیل بن احمد فراهیدى (؟ ـ ۱۷۵)، از پیشوایان لغت و نحو، و صاحب کتاب «العین».) ـ که نزد شیعه و سنّى مقبول است ـ از مخلصین شیعیان امیرالمؤمنین ـ علیه السّلام ـ است، و بنده یقین دارم که شیعه است، رضوان اللّه تعالى علیه ! از او سؤال شد: « مَا الدَّلیلُ عَلى أنَّ عَلِیّا ـ علیه السّلام ـ إِمامُ الْکُلِّ فِى الْکُلِّ؟ »
دلیل بر این که على پیشواى همگان در تمام مسایل است، چیست؟
ایشان پاسخ دادند: « إِفْتِقارُ الْکُلِّ، إِلَیْهِ فِى الْکُلِّ وَ اسْتِغْناؤُهُ عَنِ الْکُلِّ فِى الْکُلِّ، دَلیلٌ عَلى أَنَهُ اِمامُ الْکُلِّ فِى الْکُلِّ. » احتیاج همه [صحابه] به او در تمام مسایل، و بى نیازى او از همگان در همه ى مسایل، دلیل بر این است که او امام و پیشواى همه در تمام مسایل است.با اندکى تفاوت: مقدمه ى کتاب ترتیب العین، ص ۲۸٫
منبع: کتاب در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت- جلد۱ / محمد حسین رخشاد
پاسخ دهید