براساس مبانى دینى و اصول متعدد قانون اساسى، مقام رهبرى در نظام جمهورى اسلامى ایران، بالاترین مقام رسمى بوده و ریاست عالیه کشور را بر عهده دارد. چنین مقامى با ویژگىها، شرایط و صلاحیتهاى علمى، اخلاقى و مدیریتى مطرح شده در آموزههاى اصیل اسلامى و قانون اساسى جمهورى اسلامى، کاملاً بىنظیر و غیرقابل مقایسه با عالىترین مقامات در کشورهاى دیگر است؛ گرچه وظایف و اختیارات به مراتب بیشترى براى مقام عالیه کشور در نظامهاى سیاسى دیگر نیز وجود دارد.[۱] از سوى دیگر هر  چند خبرگان رهبرى با ویژگىهاى لحاظ شده در قانون اساسى و لزوم تخصصگرایى در انتخاب عالىترین مقام کشور، در جهان بىنظیر است؛ اما شیوه انتخاب رهبرى توسط این مجلس که انتخابى «دو درجهاى و غیرمستقیم» است، امروزه در بسیارى از کشورهاى دنیا، مانند آلمان، ایتالیا، فنلاند، سوئیس، ترکیه، پاکستان، هند، اتیوپى، کره شمالى، چین و ایالات متحده آمریکا، در انتخاب عالىترین مقام رسمى یا اجرایى، بر نظام سیاسى حاکم بوده و اعمال مىگردد و حتى علاوه بر مقامات سیاسى، در انتخاب بالاترین مقامات دینى جهان نیز نمونه مشابه دارد. در ادامه به بررسى برخى از مهمترین این نمونهها پرداخته مىشود:

۱ – انتخاب رئیس جمهورى آمریکا

در آمریکا انتخاب رئیس جمهور به شکل غیرمستقیم انجام مىشود؛ نویسندگان قانون اساسى این کشور بر این بودهاند که انتخاب رئیسجمهور را از مداخله و نفوذ مستقیم عامه مردم برکنار داشته، آن را در صلاحیت گروهى معدود به نام (Electoral College) به معناى «هئیت انتخاب کنندگان» یا «هیئت انتخاباتى»، قرار دهند. براساس قانون اساسى آمریکا، رئیسجمهورى این کشور ـ که قدرت و اختیارات فوقالعاده و گستردهاى دارد ـ بدین شکل انتخاب مىشود: ابتدا مردم هر ایالت، تعدادى نماینده (الکترال ) بر مىگزینند که تعداد آنان با تعداد کل سناتورها و نمایندگان آن ایالت در کنگره برابر است. انتخاب کنندگان ریاست جمهورى (الکترالها ) در ایالتهاى خود تشکیل جلسه مىدهند و از طریق رأى مخفى دو  نفر ـ یک  نفر جهت احراز ریاست جمهورى و دیگرى براى معاونت وى ـ را که حداقل یک  نفرشان مقیم ایالت آنان نباشد؛ انتخاب مىکنند و سپس نتیجه را به شخص سنا ارسال مىدارند و رئیس سنا در حضور نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان، کلیه تأییدیهها را گشوده و شخصى که بیشترین تعداد آرا را کسب نماید، رئیس جمهور مىشود.[۲] در این میان احزاب سیاسى نیز نقش مهمى در تأثیرگذارى بر انتخابات ریاست جمهورى آمریکا ایفا مىنمایند. و براى رعایت ظاهر قانون اساسى، صورتى از نامزدهاى انتخاباتى «هیئت انتخابکنندگان» (الکترالها ) را ارائه مىدهند که در صدر آن، نام نامزد مقام ریاست جمهور و معاون وى قید گردیده است و مفهوم آن، این است که هرگاه این افراد به عضویت «هیئت انتخاب کنندگان» برگزیده شوند؛ متعهدند که به نامزدهاى حزب رأى دهند. هرحزب که اکثریت آراى یک ایالت را به دست آورد به تعداد کلیه اعضاى «هیئت انتخاب کنندگان» آن ایالت، به نفع نامزد حزب خود رأى خواهد داشت و به این ترتیب آراى اقلیت به حساب نخواهد آمد. این است که به محض خاتمه انتخابات در هر ایالت، نتیجه انتخابات معلوم، و تهیه لیست و گواهى آن و مداخله مجلسین جنبه تشریفاتى خواهد داشت. البته اعضاى «هیئت انتخاب کنندگان» تحت هیچ عنوان و به هیچ صورتى قانوناً مکلّف به انتخاب کسى که نامش در ورقه به عنوان نامزد ریاست جمهورى قید گردیده است، نمىباشند.[۳]

۲ – انتخاب رئیس جمهور و صدر اعظم جمهورى فدرال آلمان

در آلمان رئیس جمهور، رئیس تشریفاتى این کشور در امور داخلى و بینالمللى است؛ که به صورت غیرمستقیم و توسط «مجمع فدرال» (Bundesversammlung) انتخاب مىشود. مجمع فدرال آلمان مرکب از مجلس فدرال (بوند ستاگ ) و نمایندگان پارلمان محلى است.[۴]

صدر  اعظم مهمترین مقام جمهورى فدرال آلمان است که او نیز به شیوه غیرمستقیم به این منصب برگزیده مىشود و براى انتخاب او سه راه وجود دارد:

الف. با پیشنهاد رئیس جمهور به مجلس فدرال و تصویب مجلس با اکثریت مطلق آرا؛

ب. در صورتى که اکثریت مطلق آرا حاصل نشد، مجلس فدرال ظرف دو هفته شخص دیگرى را با همان اکثریت به صدر اعظمى تعیین مىکند؛

ج. اگر مجلس فدرال پس از دو هفته و به ترتیب مذکور قادر به انتخاب صدر اعظم نشود، صدر اعظم با اکثریت نسبى آرا بر گزیده مىشود و رئیسجمهور یا باید حکم او را صادر کند و یا مجلس فدرال را منحل و دستور انتخابات جدید را صادر نماید.[۵]

۳ – انتخاب رئیس جمهور ایتالیا

در ایتالیا انتخاب رئیس جمهور به طور کامل با شیوه غیرمستقیم است؛ که توسط هیئتى مرکب از اعضاى پارلمان (مجلسین ) و سه نماینده از طرف شوراهاى هر یک از مناطق کشور (هر منطقه مثل سیسیل، ساردنى و غیره، شامل چند استان مىشود ) در جلسه مشترک، برگزیده مىشود.[۶]

۴ – انتخاب بالاترین مقام سوئیس

شوراى فدرال سوئیس، بالاترین قدرت ادارى و اجرایى کنفدراسیون سوئیس است. رئیس این شورا که در واقع در حکم رئیس جمهورى آن کشور است، ریاست کنفدراسیون سوئیس را بر عهده داشته و توسط خود اعضاى شوراى فدرال انتخاب مىشود.[۷]

۵ – انتخاب رئیس جمهور هند

رئیس جمهور هند به عنوان رئیس قوه مجریه و فرمانده کل قوا، از طرف دو مجلس قانونگذار فدرال و مجالس مقننه ایالات، با اکثریت آرا و براساس اصل «ارزش رأى نمایندگان»[۸] انتخاب مىشود.

۶ – شوراى کاردینالها

بعد از فوت پاپ، کاردینالهاى کلیساى کاتولیک، در واتیکان دور هم جمع مىشوند تا یک  نفر را از میان خود، به عنوان پاپ جدید معرفى کنند؛ در این جلسه کاردینالهاى واجد شرایط رأى دهى، در کلیسایى جمع شده و تا انتخاب و معرفى پاپ جدید هیچ ارتباطى با جهان خارج ندارند. انتخاب پاپ جدید، با رأىگیرى مخفى و طى حداکثر ۴ رأىگیرى در هر روز، انجام مىگیرد. بعد از هر رأىگیرى، ورقههاى رأى که با مواد شیمیایى آغشته مىشوند، سوزانده مىشود. اگر کاردینالها به توافق رسیدند؛ دودى سفید، از دودکش مخصوصى که براى همین کار درست شده است، بیرون مىآید؛ دودِ  سیاه نیز، نشانه عدم توافق آنهاست. و جزئیات کامل در مورد اصل رأىگیرى نیز تا صدسال بعد منتشر نخواهد شد.[۹]

بنابراین همانگونه که از موارد فوق مشخص است، انتخاب رهبرى، تنها در قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران، به شکل غیرمستقیم نیست؛ بلکه در حقوق اساسى تطبیقى نیز، موارد مشابه متعددى براى آن  وجود دارد و هرچند مجلس خبرگان، از لحاظ مبانى و شرایط اصلحیت و صفات عالى رهبرى، در دنیا منحصر به فرد است؛ اما از نظر شکل و روش انتخاب و تعیین عالىترین مقام کشور، مشابه نهادها، مجامع و مجلسهایى است که در کشورهاى دیگر وجود دارند و گزینش عالىترین مقام رسمى، اجرایى یا هر  دوى اینها را انجام مىدهند.[۱۰]

 

 

پی نوشت ها


[۱] – جهت آشنایى و مقایسه اختیارات عالىترین مقامات کشورهاى لیبرال دموکراسى با اختیارات مقام رهبرى در ایران، ر.ک: محمد رضا مرندى، حقوق اساسى جمهورى اسلامى ایران، قم: پارسایان، ۱۳۸۲، صص ۱۴۶ـ۱۲۱٫

[۲] – قانون اساسى ایالات متحده آمریکا، بخش اول از اصل دوم.

[۳] – حقوق اساسى جمهورى اسلامى ایران، پیشین، ص۹۹٫

[۴] – جهت کسب اطلاعات بیشتر ر.ک: احمد نقیب زاده، سیاست و حکومت در اروپا، تهران: سمت، ۱۳۷۹، ص ۱۸۱ ؛ سید جلال الدین مدنى، حقوق اساسى تطبیقى، تهران: گنج دانش، ۱۳۷۴، ص ۱۰۶ ؛ جعفر بوشهرى، حقوق اساسى، تهران: شرکت سهامى انتشار، ۱۳۸۴، ج ۲، ص ۲۲۷٫

[۵] – حقوق اساسى جمهورى اسلامى ایران، پیشین، ص۱۰۵٫

[۶] – ر.ک: سیاست و حکومت در اروپا، پیشین، ص ۲۱۶٫

[۷] – ر.ک: اصول ۷۱، ۹۵، ۹۶ و ۹۸ قانون اساسى سوئیس.

[۸] – منظور از این اصل این است که ارزش رأى هر نماینده به مقدار رأیى است که از مردم کسب نموده است.

[۹] – ر.ک: مجلس خبرگان، پیشین، صص ۳۷ـ۳۶ ؛ روزنامه ایران ۳۰/۱/۱۳۸۴ و ۱۵/۱/۱۳۸۴، ص ۵٫

[۱۰] – ر.ک: پرسشها و پاسخهایى درباره مجلس خبرگان رهبرى، پیشین.