روز سه شنبه مورخ ۱۴ بهمن ماه ۱۳۹۹ و همزمان با ایام ولادت امّ ابیها، جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در مسجد غدیر پاسداران تهران با سخنرانی حضرت «آیت الله صدیقی» برگزار گردید که مشروح این جلسه تقدیم حضورتان می گردد.
- مقدمه
- اربعین حضرت موسی علیه السلام
- چلّهنشینی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلّم
- چلّهنشینی ترک گناه داشته باشیم
- نام آسمانی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
- مقام و منزلت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نزد پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلّم
- آموزههای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در قرآن کریم
- برکتِ امام خمینی رضوان الله تعالی علیه
- دعا
«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ * رَبِّ اشْرَحْ لی صَدْری * وَ یَسِّرْ لی أَمْریَ * وَ احْللْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی * یَفْقَهُوا قَوْلی»[۱].
«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمینَ وَ الصّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِینَ طَبِیبِنا حَبیِبنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْمَعْصُومِینَ سِیَّمَا الْحُجَّهُ بَقِیَّهِ اللهِ فِی الْعَالَمِینَ عَجَّلَ اللهُ فَرَجَهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ صُحبَتَهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ».
مقدمه
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم * إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ»[۲].
ولادت بزرگ بانوی عالم بشریت، سیّدهی نساء اولین و آخرین، الگوی امامانمان، پناه خلفای الهی و همهی بندگان خدا، سفرهگستر شفاعت کبری خاتم الأنبیاء حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در عرصات محشر، بزرگ مدافع حریم ولایت، بزرگ انقلابیِ عالم خلقت، صابرهی دوران، عابدهی یگاندهی اعصار و قرون، دلدادهی به خدای متعال، و کفوِ حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه، و لیله القدرِ عالم معنا، امّ ابیها، مادر عالم آفرینش، امّ الکتاب، امّ الأئمّه النجباء، امّ الحسنین، امّ الزّینبین، مادر همهی ما حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، و امام راحل عظیم الشأن و دهه مبارکه پیروزی انقلاب را تبریک و تهنیت عرض میکنم.
با عنایت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها چند نکته به محضر شریف شما تقدیم میدارم، باشد که ان شاء الله ذخیرهی قبر و آخرتمان باشد.
اربعین حضرت موسی علیه السلام
نکتهی اول این است که خدای متعال در قرآن کریم اربعین حضرت کلیم را برای ما نقل میکند، که حضرت کلیم مأمور شد و با خدای متعال مواعده داشت یک چلّه از امّت خود انقطاع حاصل کردند، و این چلّه چلّهی دارای ابعاد مختلف بود، هم امتحانی بود که در نبود پیغمبر امّت این پیغمبر با وصیّ او چه میکنند، هم با دین او چه میکنند، و هم اینکه خدای متعال در این چلّه نشان داد آن کسی که با عشق تغذیه میشود، خودِ محبّت انرژی تولید میکند، انسان عاشق ممکن است مدّتها غذا نخورد و نمیرد، این جزوِ مسلّمات است و نمونهی بارزِ آن هم خودِ حضرت موسی کلیم علی نبیّنا و آله و علیه السلام است که در این اربعین، چهل شبی که حضرت موسی علیه السلام برای مناجات از همه منقطع شده بودند جرعهی آبی ننوشیدند و لقمهی نانی از گلوی ایشان پایین نرفت و حتّی یک لحظه هم نخوابیدند، ولی خدایی که اجازه ندادند حضرت موسی علیه السلام در طفولیت در تنور بسوزد، چون وقتی مأمورین فرعون به خانهی حضرت موسی علیه السلام ریختند، جاسوسها خبر داده بودند که بچّهای متولّد شده است، بر حسب نقل مادر حضرت موسی علیه السلام این نوزاد را در تنوری انداختند که روشن بود، و وقتی آنها گشتند و پیدا نکردند، آمد و دید که این بچّه در حالِ بازی با آتش است و گویا این آتش برای او اسباب بازی است، و حضرت موسی علیه السلام نسوختند، بعد هم خدای متعال او را مأمور کرد «فَإِذَا خِفْتِ عَلَیْهِ فَأَلْقِیهِ فِی الْیَمِّ»[۳]، دامانِ مادر برای کودک سنگرِ حفاظت است، ولی این سنگر فعلاً ناامن شده است، دریا برای کودک خطر دارد، خدای متعال خواست قدرتنمایی کند که اینجا را برای او ناامن کردم ولی آب را برای او سنگر میکنم، و با الهام الهی و وحی الهی این بچهی تازه به دنیا آمده را داخل یک صندوقچهای گذاشت و در آب رود نیل انداخت.
خدایی که این بچه را از دامانِ آب خطرناک بیرون آورد و در دامان یک قاتل قرار داد که بیست هزار کودک را برای اینکه این بچّه به دنیا نیاید سر بریده بود، ولی خدای متعال همان شخص را مأمورِ حفاظت از جانِ این کودک قرار داد، و او هم این طفل را بزرگ کرد.
این بعید نیست که حضرت موسی علیه السلام چهل شبانهروز هیچ چیزی میل نکنند و هیچ ضعفی پیدا نکنند و سیرِ معراجیِ خود را در حدّ اعلی در بندگی و عبادت و مناجات به ثبت برساند.
اما این چلّهای که حضرت کلیم علیه السلام داشت، این اربعینی که پشت سر گذاشت دو امر نصیبِ او کرد، یکی جلوهی خدا بود که کوه را متلاشی کرد و هیچ چیزی از کوه باقی نماند و نشان داد هر کجا که جلوهی خدای متعال بیاید غیر از خدا نمیماند و همه چیز میرود، نکتهی دوم این بود که صعقهای که برای حضرت موسی علیه السلام پیش آمد خدای متعال الواح را به او داد، تورات را به او داد، برنامهی زندگی بشر را به او داد، غذای انسانیّت انسانها را در اختیار کلیم خود قرار داد.
میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است
حضرت موسی علیه السلام کجا و حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم کجا؟
در روایت داریم آن جلوهای که خدای متعال برای حضرت کلیم پیش آورد، فرمود: «انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَکَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِی ۚ فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَکًّا وَخَرَّ مُوسَى صَعِقًا»[۴]، همینکه حضرت موسی علیه السلام نگاه کردند دیدند کوهی وجود ندارد، کوه مانند پنبه از هم متلاشی شد و هیچ چیزی باقی نماند، و حضرت موسی علیه السلام هم به حالت صعقه درآمدند و مدهوش شدند، در این مدهوشی بود که خدای متعال به او کتاب داد و او را صاحب کتاب و اولوالعزم و پیغمبر جهانی کرد، و بر حسب روایات این جلوهی یکی از شیعیان حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه بود، نه اینکه خودِ حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه جلوه کرده بودند، یکی از شیعیان خالص حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه برای حضرت موسی علیه السلام جلوه کرد که آن موضوع پیش آمد، و خدای متعال تمام جلوهی خود را برای پیغمبر خود عیان نموده است، ولی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم از بین نرفتند، ظرفیتِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در چه حدّی است؟ هیچ کسی نمیداند، نه جبرئیل به آنجا رسید، نه انبیاء اولوالعزم به آنجا رسیدند، نه کسی میتواند تصوّر کند.
چلّهنشینی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلّم
این پیغمبر در این جایگاه و در این رتبه از جانب خدای متعال مأمور به چلّه شد، که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم از همه چیز کناره بگیر، خدای متعال یک دورهی اربعین ریاضت ویژه برای خاتم انبیاء در رتبهی خاتمیّتِ ایشان پیش آورد، در پایان این اربعین جبرئیل از میوههای بهشتی برای حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم آورد، گفت: در این چهل روز که هیچ چیزی میل نکردید، دیگر هر چیزی از غبارهای عالَمِ مُلک بوده است از بدنِ شما پاک شده است، حال غذای خالص بهشتی را، میوهی خالص بهشتی را به خورد حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم داد که نتیجهی آن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها شد، که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها حوراء انسیّه بود، یعنی هم حوریِ بهشت بود، ولی در ظاهر شکلِ آدمی داشتند، چون خدای متعال از غذای بهشتی به خورد حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم داد تا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها جلوه کنند.
با این ریاضت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هم جهان آماده شد، اگر این آمادگی و این سنگینی با ثقل وجود حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم نبود که لنگر زمین و آسمان هستند، عالَم نمیتوانست جلوهی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را تحمّل کند.
جلوهی یک شیعهی حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه کوه را از بین میبرد، تا چه برسد به جلوهی کسی که هیچ چیزی از حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه کم ندارد، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه که اعجوبهی عالَمِ بشریّت هستند هیچ کم نداشتند، ولی خدای متعال در حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم با وجودِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها جلوه کرد، و عالَم هم با آرامش کامل این مسیر به سوی خدای متعال هموار شد.
اما ببینید که خدای متعال در آنجا به حضرت موسی علیه السلام تورات داد، اینجا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها داد، این نشان میدهد که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها عینیّت قرآن کریم هستند، نه اینکه کوثرِ قرآن کریم باشند، این کوثر که خیر کثیر است، این کوثر که علم کثیر است، این کوثر که نسل کثیر است، نشان میدهد اگر خدای متعال حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم نداده بود نه آدمی باقی میماند و نه آدمیّتی، «لَوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ، وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُکَ، وَ لَوْلا فاطِمَهُ لَما خَلَقْتُکُما»[۵].
بنابراین این حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بستر وجود اولین و آخرین هستند و برای همهی کائنات مادر هستند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها علی الاطلاق عنوانِ مادری دارند، ایشان مادر هستند و ذرّاتِ عالَم در دامانِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها رشد میکند، و هر موجودی که به مقصد میرسد با بدرقهی مادر میرسد.
«امّ ابیها» هم خیلی معنا دارد، مرحوم آیت الله بهاءالدّینی رضوان الله تعالی علیه گفتند که تکامل شخصیت معنوی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم به برکتِ آن چیزی بود که در زیارتنامهی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها میخوانیم که «یَا مُمْتَحَنَهُ امْتَحَنَکِ اللّهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صابِرَهً»، قبل از آنکه وجود مُلکی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در اینجا بیایند، خدای متعال در عالَم معنا وجود ملکوتی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را امتحان کرد و صبرِ ایشان در آنجا برای حضرت حق روشن شد، و مشخص شد که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تحمّل همهی مشکلات برای رساندن ابلاغ و هدایت الهی به جهان بشریّت را دارند، همهی مشکلات را برمیتابند و میتوانند دین را حفظ کنند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها میتوانند با صبرِ خویش حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه را نگه دارند، میتوانند مرزبانِ ولایت باشند، میتوانند فدای اسلام ناب بشوند، میتوانند آیات قرآن کریم را با خون خودشان ثبت کنند که هیچ کسی نتواند آیات قرآن کریم را محو کند، والله اگر قیام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نبود، اگر سخنرانی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نبود، اگر انقلاب حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نبود، اگر قربانی شدنِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نبود، این جاهلیّتی که خلافت حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه را غصب کرده بود، اینها با حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه مشکلی نداشتند، حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه با سایرِ اعراب چه مشکلی داشتند؟ اینها با اسلام و قرآن مشکل داشتند، اینها جاهلیّت را از وجود خودشان بیرون نکرده بودند، اینها بر همان تیرهی آباء و اجداد خودشان بودند و فقط تظاهر به اسلام کرده بودند، وقتی به قدرت رسیدند بنا داشتند همان کاری را کنند که معاویه کرد، معاویه بنا داشت نام حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را مدفون کند، معاویه ملعون از باقی ماندنِ نامِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم ناراحت بود، اینها با خودِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم مشکل داشتند، با خودِ قرآن کریم مشکل داشتند، حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه باطنِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و حقیقتِ قرآن کریم بودند و جرمِ ایشان هم همین بود، برای همین بود که نمیتوانستند حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه را تحمّل کنند، و این حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بود که به صحنه آمدند، هم حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه را بیمه کردند، هم ولایت حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه را برای ابد بیمه کردند، هم نامِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و قرآن کریم را حفاظت نمودند.
این ظرفیت در وجود نازنین حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است، بنابراین یک اربعین برای حضرت موسی علیه السلام بود و یک اربعین هم برای حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بود.
این یکی از اسراری است که به محضر شما فرهیختگان و صاحبدلان عرض کردم.
چلّهنشینی ترک گناه داشته باشیم
شما هم برای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها یک اربعین ترک گناه را شروع کنید، یک اربعین انسان را با حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها آشنا میکند، «مَنْ عَرَفَ فَاطِمَهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَک لَیلَهَ الْقَدْرِ»[۶]، تمام اسرار در شب قدر است، تقدیر در شب قدر است، خواندن سوره مبارکه قدر در عصرهای جمعه خیلی مهم است، مرحوم آیت الحق آقای ارباب در اصفهان، حاج آقا رحیم ارباب که حکیم و عارف و فیلسوف و اهل معنا بود، مرحوم سیّد جمال گلپایگانی اعلی الله مقامه الشّریف به ایشان گفته بود که در عصر جمعه، هر مستحب از مستحبّات را که میخواهی ترک کنی ترک کن ولی این صد مرتبه خواندنِ سوره مبارکه قدر را ترک نکن.
مرحوم آیت الله حکیم عارف منکثر و خودساخته و عرشی حاج شیخ محمد حسین اصفهانی اعلی الله مقامه الشّریف، استاد آقای بهجت اعلی الله مقامه الشّریف، که آقای بهجت رضوان الله تعالی علیه میفرمودند حاج شیخ محمد حسین اصفهانی رضوان الله تعالی علیه زمان خواب آنقدر اشک میریختند که بالشت ایشان از شدّت گریههایی که داشتند شبها خیس بود، ایشان صاحب کرامات و مقاماتی هستند، ایشان همیشه و هر روز هزار مرتبه سوره مبارکه قدر را قرائت میکردند، و هرچه از این چشمهی سورهی مبارکه قدر مینوشیدند سیر نمیشدند، خوراک جان و سیرابی عطش عشقِ ایشان نسبت به خدای متعال برای همیشه با سوره مبارکه قدر همراه بود، رمز سوره مبارکه قدر سب قدر است و باطن شب قدر هم خودِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هستند.
بنابراین هر کسی که میخواهد صاحب سِرّ بشود و با اسرار عالَم آشنا بشود باید گوشهی چادر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را بگیرد.
و این چلّهی ترک گناه با چلّهی زیارت عاشورا و نماز شب و چلّههای اذکار اصلاً قابل مقایسه نیست، یک چلّه غیبت نکنیم، یک چلّه دروغ در زندگی ما نیاید، یک چلّه عصبانی نشویم، یک چلّه کینه را کنار بگذاریم، یک چلّه کسی از ما نرنجد، یک چلّه مرنج و مرنجان بشویم، بعد ببینیم آن خدایی که با یک چلّه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم داده است، آیا چیزی از نورِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به دست ما نمیرسد؟ مطمئن باشید که کَرَم خیلی فوق العاده است، این کوثر کوثری نیست که محدودیت داشته باشد، این خیرِ کثیر است، این علم کثیر است، این نسل کثیر است، هر چیزی که میخواهید در این کوثر است و کم هم نمیگذارد، هر کسی که به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها وصل شده است به همهی خوبیهای عالم خلقت اتصال پیدا کرده است.
نام آسمانی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هم در آسمان مشهور هستند، نام آسمانی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها «منصوره» است، کما اینکه نام آسمانی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم «احمد» است، این فقط برای آن پدر و این دختر است، ما برای سایر انبیاء و ائمه علیهم السلام ندیدهایم که نام آسمانی و زمینی داشته باشند، این حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هستند که در آسمان یک شهرتی دارند و نامِ دیگری هم در زمین دارند، و این حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هستند که در آسمان «منصوره» هستند و در زمین هم «مطهّره و محدّثه و راضیه و مرضیه و فاطمه و مبارکه و زهرا و امّالکتاب» است، همهی اسماء الهی در وجود این بانو است، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مظهرِ همهی اسماء خدای متعال هستند.
مقام و منزلت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نزد پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلّم
نکتهی دیگر این است که خدای متعال خواسته است که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را در قرآن کریم برای ما الگو قرار بدهند، در روایت و آیات هست که ملائکه به حضرت مریم سلام الله علیها میگفتند: «یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ»[۷]، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میفرمایند که ملائکه میآمدند و به دختر من عرض میکردند: «یَا فَاطِمَه إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ»، ولی فرقِ آن در این است که حضرت مریم سلام الله علیها سیّدهی نساء عالم خود بودند، ولی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها سیّدهی نساء اولین و آخرین هستند.
ما در غیر از انبیاء اولوالعزم کسی را نداریم که جبرئیل بر او نازل بشود، اما برای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، هم در وفات مادرشان، وقتی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها سراغ مادرشان را از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میگرفتند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پنج سال داشتند که مادر را از دست دادند و بارِ ادارهی زندگی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را در پنج سالگی به دوش گرفت و از عهده برآمد، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها امّ ابیها هستند، مادرِ پدر هستند، برای پدرِ خود مادری کردهاند نه مادری.
احترامی که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم برای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها قائل بودند احترامِ پدر به دختر نبود، احترام پسر به مادر بود، هر وقت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها حتّی در دوران کودکی به اتاق وارد میشدند حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم تمام قد بلند میشدند و به استقبال ایشان میرفتند و به پیشواز ایشان میرفتند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مظهرِ «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ»[۸] هستند، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم به هر مسافرتی که میرفتند وقتی برمیگشتند ابتدا به درِ خانهی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها میرفتند، وقتی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میخواستند به مسافرت بروند آخر از همه از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها خداحافظی میکردند.
آموزههای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در قرآن کریم
آموزههای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در قرآن کریم فراوان است، من پنج خصوصیت را از سوره مبارکه انسان، که این انسان همان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است، سوره مبارکه انسان سورهی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است، سورهی انسان کامل است، سورهی خلیفه الله است، سورهی اسم اعظم است، سورهی موجود جامع بین دنیا و آخرت است، این سوره سورهی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است.
پنج ویژگی که در اینجا برای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مطرح شده است و ما باید بعنوانِ فرزند از مادر به ارث برده باشیم و اگر نبردهایم باید التماس کنیم که مادر یک سهمی هم برای ما بگذارند، یک: «یُوفُونَ بِالنَّذْرِ»[۹]، در تعهّداتی که با خدای متعال داشتند… «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ * وَأَنِ اعْبُدُونِی هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ»[۱۰]، این صراط مستقیم که تعهدات با خدای متعال را دایر انجام میدهد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هستند، اما این بانویی که اهل تعهّد است و به عهد و نذر خود متعهد است، انجام وظایفِ ایشان، ایشان را از خدای متعال طلبکار نکرده است، خود را قابلِ بارگاهِ خدای متعال نمیداند، لذا «وَ یَخافُونَ»، خیلی عجیب است! میگوید هم وفا میکرد و هم میترسید؛ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در تمام اعمال عبادی و جهادی و خدمت به صاحب ولایت مطلقهی کلیّهی الهیه، تربیتِ امام حسن مجتبی صلوات الله علیه و حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه، مقابلهی با نفاق و جنگ تمام عیار با منافقین، هیچ کجا از حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه و دین و قرآن کریم طلبکار نبودند، هم اینکه از حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه عذرخواهی کردند، با اینکه هیچ کم نگذاشته بودند ولی از حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه درخواست کردند که مرا حلال کن، و هم اینکه از خدای متعال شرمنده بودند، «یَخافُونَ یَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیراً»، اینکه آدم هم ملتزم باشد، در دینداری خود کم نگذارد، و هم بترسد، این خیلی مهم است.
سوم: ایثار حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است، «وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ»[۱۱]، نه اینکه سیلوهای ایشان پُر باشد و ایشان هم ببخشند، این لقمهی خیلی کمی که باید خود ایشان و فرزندانشان میل میکردند را «وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ»، غذای خودشان را دادند، «وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ»، یعنی با اینکه دوست داشتند، با اینکه نیاز داشتند.
ایشان در این امر خستگی نداشتند، تنوع مراجعاتی که به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها وجود داشت ایشان را خسته نمیکرد.
حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه فرمودند که مراجعات مردم به شما از نعمتهای خدای متعال است، هر چه مراجعه کردند نعمت بدانید، این را برای خودتان دردسر ندانید، که اگر از گرهگشایی برای مردم ملول شدید، خدای متعال این نعمتها را به نقمت تبدیل میکند. اگر نزدِ مردم احترام دارید، اگر مردم به شما امید دارند و شما را گرهگشای خودشان میدانند، هر چه بیشتر بیایند درواقع نعمتهای بیشتری است که خدای متعال در اختیار شما قرار داده است.
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و خانوادهی ایشان این موضوع را… «وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا»، آیا شما زیر این آسمان کسی را بغیر از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها میشناسید که غذای گلوی خود و فرزندان کوچک خود را به کافر حربی بدهد؟
ایشان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هستند، ایشان آن بزرگبانویی هستند که میارزد تا ما برای ایشان جان فدا کنیم و نامِ ایشان برای ما مقدّس باشد، حتّی اگر در خانهی خود دختری به نام فاطمه داشتیم…
یکی از روات مشهور، از شاگردان امام جعفر صادق صلوات الله علیه چند روز به درس نیامد، بعد از چند روز آمد و حضرت فرمودند: کجا بودی؟ عرض کرد: عیالم وضع حمل داشت و در خانه کمک میکردم، فرمود: فرزندت دختر است یا پسر؟ عرض کرد: دختر است، حضرت پرسیدند: نامِ او را چه گذاشتهای؟ عرض کرد: فاطمه! امام صادق صلوات الله علیه فرمودند: مواظب باش که به او سیلی نزنی… فاطمه احترام دارد، حتّی نام فاطمه احترام دارد. اگر نام فرزند شما فاطمه بود او را اکرام و احترام کنید، او فاطمه است و عادی نیست، فاطمه مشتق از اسماء خدای متعال است، خودِ فاطمه اسم اعظم است.
لذا این ایثار، آن هم خستگی ناپذیر از گرهگشایی و ایثار، به قیمت گرسنگی چند روز، این از ویژگیهای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است.
این کمکهای مؤمنانهای که مقام معظم رهبری اعلان فرمودند و مردم ما هم الحمدلله در این امتحانات سرافراز بیرون آمدند و ان شاء الله همیشه سرافراز باشید و نتیجهی این ایثارها و کمکهای مؤمنانه این میشود که ما در دنیا، در ساخت واکسن جزوِ نفرات اول دنیا باشیم، خطشکن باشیم، افتخارات علمی داشته باشیم، افتخارات بین المللی داشته باشیم.
«وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا».
چهارم: «إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ»[۱۲]، ما با غیر از خدا اصلاً معامله نمیکنیم، اگر ما به کسی کمک کردیم و او فردا خطایی کرد هرگز پشیمان نمیشویم و نمیگوییم دست ما نمک نداشت، شما در چه فکری هستید؟ ما با چه کسی معامله میکنیم؟ «إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ»، نه برای بهشت، بلکه برای خدا، میخواهیم او به ما رو نشان بدهد، میخواهیم چشم دلمان جمال الهی را ببیند و محجوب نباشد و از دیدن جمال الهی محروم نمانیم، «إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ».
«لَا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُورًا»، نه بر شما منّت داریم، نه نام کمکمان را در جایی میبریم، نه در جایی موجب شرمندگی شما میشویم، نه توقع داریم، اگر به هر کسی کمک کردیم فقط بخاطرِ وظیفهای بوده است که به دوشِ ماست، ما از کسی طلب نداریم، «لَا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُورًا».
پنجم: «سَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا»[۱۳]، خدای متعال ساقیِ اینهاست، اینها میهمانِ خودِ خدای متعال هستند، خدای متعال هم چطور سقایت میکند؟ به اینها جرعه میدهد؟ به اینها خمره میدهد؟ نه! خدای متعال خود را به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها داده است.
این بود که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به پدر بزرگوارشان حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم گفتند: «شَغَلَنی عَن مسَئَلَتِهِ لَذَّهُ خِدمَتِهِ»[۱۴]، من ذوبِ جمال خدای متعال هستم و خودِ خدای متعال را دارم و نیازی به غیر از او ندارم، من آنچنان در لذّتِ او ذوب هستم که چیزی از او نمیخواهم؛ و دیگر «لا حاجَهَ لِی غَیرُ النَّظَرِ اِلی وَجهِهِ الکَرِیمِ».
برکتِ امام خمینی رضوان الله تعالی علیه
راجع به حضرت امام رضوان الله تعالی علیه هم باید گفت که روح امام هم با یاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها شاد میشود، الحق و الانصاف امام خمینی رضوان الله تعالی علیه هم جلوهی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بودند، امام کم نگذاشتند و فرزند خلف بودند و نام و مرام و انقلاب حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را احیاء کردند، ولایتی که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها جانِ خود را برای آن دادند احیاء کردند، این همه آوازهی حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه و تشیّع در عالَم… امروز چه خبر است؟ وقتی شیخ ابراهیم زکزاکی در نیجریه شیعه شد بیست میلیون نفر شیعه شدند، اینها هم به برکت حضرت امام است، این مقاومت یمن به برکت حضرت امام است، این حزب الله لبنان به برکت حضرت امام است، این پیشرفتهای علمی و استقلالی که امروز داریم به برکت حضرت امام است.
و والله این آقا که امروز پرچم به دست دارد قماشِ امام خمینی رضوان الله تعالی علیه است، و این خط خطِ فاطمی است، میرود که ان شاء الله پرچم به دستِ صاحبِ آن یعنی حضرت حجّت ارواحنا فداه برسد.
دعا
خدایا! تو را به عصمت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها قسم میدهیم امام زمان روحی فداه را برسان.
خدایا! قلب مبارک حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف را از ما همیشه راضی بدار.
خدایا! ما را از نوکران حضرت حجّت ارواحنا فداه بنویس.
خدایا! عاقبت امرمان را ختم به خیر بگردان.
خدایا! در نسل ما دشمن ولایت قرار نده.
خدایا! خانههای ما را به نور حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پُررونق و پُربرکت بفرما.
خدایا! به معیشت مردم برکت کرامت بفرما.
خدایا! این فقر موجب سرافکندگی را از این مملکت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ریشهکن بفرما.
خدایا! تبعیض را از بین ببر.
خدایا! بیعدالتی را نابود بفرما.
خدایا! خیانت را برای همیشه محو بفرما.
خدایا! کسانی که به این کشور و به این انقلاب و به مرام شهدا معتقد نیستند و غاصبانه و با نفاق در سنگرهای ما سوءمدیریت دارند تبدیل به احسن بفرما.
خدایا! همهی آرزوهای مردم ما را که در رأس آرزوها اتّصال این حکومت به حکومت حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف برآورده بفرما.
خدایا! همهی مریضها و مریضهای مورد نظر را شفای عاجل و کامل مرحمت بفرما.
خدایا! سایهی پُربرکتِ مقام معظم رهبری و همهی مراجع صالح و علمای در خط انقلاب و ولایت را مستدام بدار.
خدایا! مردم عزیز ما را، و رهبرشان را دشمنشاد نگردان.
غفرالله لنا و لکم
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
[۱] سوره مبارکه طه، آیات ۲۵ تا ۲۸
[۲] سوره مبارکه کوثر
[۳] سوره مبارکه قصص، آیه ۷ (وَأَوْحَیْنَا إِلَىٰ أُمِّ مُوسَىٰ أَنْ أَرْضِعِیهِ ۖ فَإِذَا خِفْتِ عَلَیْهِ فَأَلْقِیهِ فِی الْیَمِّ وَلَا تَخَافِی وَلَا تَحْزَنِی ۖ إِنَّا رَادُّوهُ إِلَیْکِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِینَ)
[۴] سوره مبارکه اعراف، آیه ۱۴۳ (وَلَمَّا جَاءَ مُوسَىٰ لِمِیقَاتِنَا وَکَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِی أَنْظُرْ إِلَیْکَ ۚ قَالَ لَنْ تَرَانِی وَلَٰکِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَکَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِی ۚ فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَکًّا وَخَرَّ مُوسَىٰ صَعِقًا ۚ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَکَ تُبْتُ إِلَیْکَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِینَ)
[۵] الأسرار الفاطمیه شیخ محمد فاضل مسعودی : ( یا أحمد لولاک لما خلقت الأفلاک ، ولولا علی لما خلقتک ، ولولا فاطمه لما خلقتکما ) (الجنه العاصمه : ۱۴۸ ، مستدرک سفینه البحار : ۳ / ۳۳۴ عن مجمع النورین : ۱۴ ، عن العوالم : ۴۴ . ) هذا الحدیث من الأحادیث المأثوره التی رواها جابر بن عبد الله الأنصاری عن رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم عن الله تبارک وتعالى .( الشیخ محمد فاضل المسعودی – ص ۲۳۱ ).
[۶] بحار الانوار، جلد ۴۳، صفحه ۶۵٫
[۷] سوره مبارکه آل عمران، آیه ۴۲ (وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِکَهُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ)
[۸] سوره مبارکه حدید، آیه ۳
[۹] سوره مبارکه انسان، آیه ۷ (یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یَخافُونَ یَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیراً)
[۱۰] سوره مبارکه یس، آیات ۶۰ و ۶۱
[۱۱] سوره مبارکه انسان، آیه ۸ (وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا)
[۱۲] سوره مبارکه انسان، آیه ۹ (إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُورًا)
[۱۳] سوره مبارکه انسان، آیه ۲۱ (عَالِیَهُمْ ثِیَابُ سُنْدُسٍ خُضْرٌ وَإِسْتَبْرَقٌ ۖ وَحُلُّوا أَسَاوِرَ مِنْ فِضَّهٍ وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا)
[۱۴] فاطمه الزهراء بهجه قلب المصطفى(ص) ، جلد ۱ ، صفحه ۷۶۸ (فبکى النبیّ صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ثمّ ضمّنى الى صدره، فنزل جبرئیل (علیه السلام) و قال: انّ اللّه یقرئک السّلام و یقول: اقرأ على فاطمه السّلام و قل لها تطلب ما شاءت و لو طلبت ما فى الخضراء و الغبراء، و بشّرها أنّى احبّها. فقال لى: یا بنیّه، انّ ربّک یسلّم علیک و یقول لک: اطلبى ما شئت، فقلت: یا أبتاه، قد شغلتنى لذّه خدمته عن مسألته، لا حاجه لى غیر النظر الى وجهه الکریم فى دار السّلام. فقال: یا بنیّه، ارفعى یدیک، فرفعت یدىّ و رفع یدیه و قال: اللّهم اغفر لامّتى، و أنا أقول: آمین.)
پاسخ دهید