جستارى در باب اخباریگرى و نسبت آن با رهیافت
مقاله ای از حسن طارمى؛ جستار هایی در قرآن و احادیث
نگارنده سه معنا براى کلمه اخبارى بیان مىکند: یکى معناى قرن چهارم که تمام مورخان از جمله طبرى سنّى و برقى امامى را در برمىگیرد. دوم اطلاق کلى که هر محدّثى را شامل مىشود و مانند صدوق و مجلسى و حرّ عاملى. سوّم جریانى که در برابر علم اصول فقه ایستاده که در طول قرن یازدهم تا سیزدهم بر حوزههاى شیعى اثرگذار بودند. این دوره با مولى محّمد امین استرآبادى آغاز شده و به شیخ یوسف بحرانى پایان مىگیرد. نگارنده که آراى استرآبادى را بر اساس کتابش ”الفوائد المدینه” بررسى و گزارش مىکند، بر آن است که میرزا مهدى اصفهانى به عنوان شاگرد میرزا محمّد حسین نایینى نظام معرفتى فقاهتى داشته و نمىتوان او را اخبارى به معناى سوم دانست.
پاسخ دهید