تفسیر آیه «إِنَّ السَّاعَهَ آتِیَهٌ أَکادُ أُخْفِیها» چیست؟
تفسیر آیه «إِنَّ السَّاعَهَ آتِیَهٌ أَکادُ أُخْفِیها» چیست؟
پاسخ اجمالی
یکی از اسم های قیامت، «ساعه» است که در قرآن کریم ۴۳ مرتبه از قیامت به نام «ساعه»، تعبیر و یاد شده است.[۱] یکی از آن موارد؛ آیه شریفه «إِنَّ السَّاعَهَ آتِیَهٌ أَکادُ أُخْفِیها لِتُجْزَى کلُُّ نَفْسِ بِمَا تَسْعَى»[۲] است که منظور از «ساعه»، قیامت است.
بسیاری از علمای تفسیر به استناد روایتی از امام صادق(ع)[۳] می گویند: جمله «اکاد اخفیها» یک نوع مبالغه است و مفهومش این است که: «تاریخ شروع رستاخیز آن قدر مخفى و پنهان است که حتى نزدیک است من از خودم نیز آن را پنهان دارم».[۴]
بنابراین معنای آیه این است: ای موسى! قیامت به طور حتم و قطع خواهد آمد، اما من آمدن آن را مخفى و پنهان می دارم و به احدی حتی پیامبران بزرگم نخواهم گفت، تا ببینم چه کسى به واقع شدن قیامت که از نظرش غائب و مخفى است ایمان و آمادگى خواهد داشت. و چه کسى به آمدن آن ایمان و آمادگى ندارد، و هر کدام را به جزاى خودشان برسانم.[۵]
به دیگر سخن؛ علت پنهان داشتن قیامت، این است که؛ خداوند می خواهد مخلصین از غیر مخلصین جدا شده و شناخته شوند و هر کسى را به تلاش و کوشش هایش پاداش دهد.[۶]
از سوى دیگر چون وقت آن دقیقاً معلوم نیست و در هر زمانى محتمل است نتیجه اش حالت آماده باش دائمى و یا پذیرش سریع برنامه هاى تربیتى است.[۷]
منبع:اسلام کوئست
پی نوشت:
[۱]. صادقى تهرانى، محمد، الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن، ج ۱۲، ص ۷۵، انتشارات فرهنگ اسلامى، قم، چاپ دوم، ۱۳۶۵ش.
[۲]. طه، ۱۵: «به طور قطع رستاخیز خواهد آمد! می خواهم آن را پنهان کنم، تا هرکس در برابر سعى و کوشش خود، جزا داده شود».
[۳]. مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، ج ۱۳، ص ۸۹، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق.
[۴]. قمى، على بن ابراهیم، تفسیر قمى، تحقیق: موسوى جزایرى، سید طیب، ج ۲، ص ۶۰، دار الکتاب، قم، چاپ چهارم، ۱۳۶۷ش؛ طبرسى فضل بن حسن، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، مقدمه: بلاغی، محمد جواد، ج ۷، ص ۱۱، انتشارات ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، ۱۳۷۲ش؛ مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج ۱۳، ص ۱۷۰، دار الکتب الإسلامیه، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۴ ش؛ بانوى اصفهانى، سیده نصرت امین، مخزن العرفان در تفسیر قرآن، ج ۸، ص ۱۶۲ – ۱۶۳، نهضت زنان مسلمان، تهران،۱۳۶۱ش.
[۵]. نجفى خمینى، محمد جواد، تفسیر آسان، ج ۱۱، ص ۲۸۳، انتشارات کتابفروشی اسلامیه، تهران، چاپ اول، ۱۳۹۸ق.
[۶]. طباطبایى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ج ۱۴، ص ۱۴۲، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ پنجم، ۱۴۱۷ق.
[۷]. تفسیر نمونه، ج ۱۳، ص ۱۷۱.
پاسخ دهید