در پاسخ به این سوال که چرا در روز عاشورا شیر شتر به علی اصغر و دیگران نداند باید گفت:
اولا موضوع تشنگى و عطش امام حسین(ع) و اصحابشان در کربلا حقیقتی است که نه تنها مورخان (در این مورد علاوه بر منابع متعدد تاریخى، می‌توان به انبوهى از ادبیات شکل گرفته پس از واقعه کربلا نیز اشاره کرد؛ یعنى، موضوع به قدرى مسلّم و جدّى بوده است که، شاعران نامدار، براساس آن شعر سروده‏اند. براى مطالعه بیشتر ر.ک: ۱- طبرى، تاریخ الامم والملوک، (م۳۱۰)ترجمه ابو القاسم پاینده، تهران، اساطیر، چ پنجم، ۱۳۷۵ش، ج۷، ص ۲۹۶۳ به بعد؛ ۲- ابوالفرج اصفهانى، مقاتل الطالبیین، (م ۳۵۶)، تحقیق سید احمد صقر، بیروت، دار المعرفه، بى تا، ص۸۴ به بعد؛ ۳- أبو الفداء اسماعیل بن عمر بن کثیر الدمشقى، ۴- البدایه و النهایه، (م ۷۷۴)، بیروت، دار الفکر، ۱۴۰۷ق، ج۸، ص ۱۷۴ به بعد؛ ۵- سید ابن طاووس، اللهوف فی قتلى الطفوف، قم، انوارالهدی، ۱۴۱۷ق، ص۴۷ به بعد؛ ۶- ابن قولویه قمی، کامل الزیارات، تحقیق: جواد قیومی، نشرالفقاهه، ۱۴۱۷ق؛ ۷- علامه مجلسی، بحار الانوار، ج ۴۵، ص ۱۴۹ – ج ۱۰۱، ص ۴۶) از آن یاد کرده اند بلکه امام زمان (عج) نیز در زیارت ناحیه مقدسه به آن اشاره نموده، می‌فرمایند:«فَمَنَعُوکَ الماءَ وَ وُرُودَه»«پس آب و ورود بر آن را بر تو ممنوع کردند». براى کسى که اندکى در منابع تاریخى و ادبى سیر کند، تردیدى باقى نمى‏ماند که یکى از ویژگى‏هاى واقعه عاشورا، محدودیت آب براى اهل بیت(ع) بوده است. مدّت زمان محاصره و قطع راه ارتباط با آب از روز هفتم محرم بوده است؛ و در این فاصله امام حسین(ع) به طرق گوناگون آب مورد نیاز اردوی خویش را تامین می‌کرده است. بنابر روایت ابن اعثم و ابن شهراشوب، امام حسین(ع) در جلوی خیمه چاهی حفر کرد که آب گوارایی داشت. ابن اعثم در این باره اظهار می دارد که: «چون عطش بر ایشان غالب گشت، حسین(ع) تبری برگرفت و از سمت خیمه زنان، نوزده گام به سوی قبله رفت، و زمین را کند. چشمه آبی ظاهر شد، ‌آبی گوارا و شیرین. سپس به اصحابش دستور داد آب بخورند و مشک‌ها را پر کنند»( ابن اعثم کوفی، کتاب الفتوح، مصحح: طباطبایی مجد، مترجم: مستوفی هروی، آموزش و پرورش، تهران، ۱۳۷۲ش، ص ۸۹۳؛ ، ابن شهراشوب، مناقب آل ابی طالب،مصحح: رسولی محلاتی، موسسه انتشارات علامه، بی‌تا، ج۴، ص۵۰)

 


حفر چاه به دست مبارک امام با توجه به مقام امامت آن حضرت امری طبیعی بود؛ زیرا بنابر روایاتی، مردم آن عصر بین آن حضرت و گوارایی و برکت آب، ارتباطی معنادار قایل بودند. بنابر روایت ابن عساکر امام حسین هنگامی که از مدینه به مکه می‌رفتند با عبدالله بن مطیع برخورد کردند که در حال حفر چاهی بود. ابن مطیع به امام عرض کرد: «این چاه را من به آب رسانده ام و امروز ابتدای آب دهی آن است که با دَلْو خارج می‌شود پس ای کاش برای ما در آن از خدا برکت می‌خواستی». امام فرمودند: «‌از آب آن بیاور»‌ وی نیز چنین کرد و آن حضرت آشامید و مضمضه نمود سپس آب را به چاه برگرداند. پس آب چاه گوارا و زیاد شد»(ابن عساکر،‌ ترجمه الامام الحسین من تاریخ مدینه دمشق،‌ مصحح: محمودی، موسسه المحمودی للطباعه و النشر،‌ بیروت، ۱۳۹۸ق،‌ ص ۱۵۵٫ این امر در مورد سایر ائمه نیز صادق است که در این مورد می‌توان به روایات شیخ صدوق و ابن شهراشوب اشاره نمود)

 


در نتیجه امام حسین وقتی که مشاهده کرد که دشمن بین او و آب حایل شده است آب مورد نیاز اردوی خود را تا قبل از روز نهم از طریق حفر چاه تامین نمود. و این مطلب‌ از گزارشی که برای عبیدالله بن زیاد فرستاده‌اند به خوبی معلوم می‌شود. او طی نامه‌ای به عمر سعد می‌نویسد: «اما بعد به من چنان رسانیده اند که حسین و یاران او چاه کنده و آب بر می‌دارند، لذا آنان را هیچ فروماندگی نیست. چون بر مضمون نامه وقوف یابی باید که حسین و یاران او را از کندن چاه منع کنی و نگذاری که به آب دست یابند»( ابن اعثم کوفی، کتاب الفتوح، مصحح: طباطبایی مجد، مترجم: مستوفی هروی، آموزش و پرورش، تهران، ۱۳۷۲ش، ص ۸۹۳).

 


نقل شده پس از این که همه از آب چاه استفاده کردند حضرت این چاه را پوشاند و دیگر از آن استفاده نکرد.
ثانیا علاوه بر مطالبی که عرض شد باید گفت در هیچ یک از منابع تاریخی به این مطلب نیز اشاره ای نشده است که حضرت و یاران و اهل بیتش برای رفع تشنگی از شیر شتر استفاده کرده باشد. با این حال اگر هم فرض کنیم بتوانند از شیر شتر استفاده کنند باید گفت چطور امکان دارد این تعداد انسانی که در روز عاشورا چه از یاران و چه از اهل بیت حضرت که بیش از دویست نفر بوده اند همگی بتوانند از شیر چند شتری که همراه حضرت بودند سیراب شوند با توجه به اینکه تنها شتر ماده می تواند شیر دهد و معلوم نیست که چه تعداد از شترهایی که به همراه آنان بوده است ماده بوده اند گو اینکه برای رفع تشنگی هیچ چیز جای آب را نمی گیرد. پس با این حساب از آنجایی که هیچ منبع تاریخی به وجود شیر شتر در خیام حرم حسینی اشاره نکرده اند به نظر می رسد که اصلا شیر شتر هم برای استفاده وجود نداشته است.
به هر حال دست ناپاک شبهه گران و بی دینان امروزه همان کاری را می کند که مزدوران و ایادی یزید و ابن زیاد و عمر سعد در واقعه جانسوز کربلا با امام حسین علیه السلام و یاران و اهل بیت پاکش انجام داد و هنوزهم صدای ناله جانسوز هل من ناصر ینصرنی سید الشهداء به گوش می رسد و این ما هستیم که در آزمون بزرگ دیگری به سر می بریم که مهمترین و سخت ترین آزمون آن، میزان ارادت و جان نثاری ما در نگاه داشت این واقعه جانسوز و یاد آن مظلوم تاریخ می باشد.

 

 

 

منبع:پرسمان