آیات عظام امام، خامنهاى، فاضل و نورى: کسى که در برخى مسائل به فتواى مجتهدى عمل کرده است، بعد از رحلت او مىتواند در همه مسائل بر تقلید او باقى بماند.[۱]

آیات عظام بهجت و مکارم: تنها در مسائلى که به آنها عمل کرده، مىتواند باقى بماند.[۲]

آیهاللّه وحید: اگر مجتهدى که وظیفه انسان تقلید از او بوده (لااقل حیات او را درک کرده) از دنیا برود؛ تا وقتى که اعلمیت مجتهد زنده نسبت به او، برایش ثابت نشود (حتى در صورت تساوى)، باید به فتواى مجتهد میت عمل کند.[۳]

آیهاللّه تبریزى: تنها در مسائلى که براى عمل یاد گرفته، مىتواند باقى بماند.[۴]

آیهاللّه صافى: کسى که در برخى مسائل، به فتواى مجتهدى عمل کرده و یا به قصد عمل یاد گرفته است، مىتواند در همه مسائل بر تقلید او باقى بماند.[۵]

آیهاللّه سیستانى: کسى که در برخى مسائل، تصمیم داشته به فتواى مجتهدى عمل کند (هر چند عمل نکرده باشد)؛ بعد از رحلت او، مىتواند در همه  مسائل بر تقلید او باقى بماند؛ مگر در موارد علم اجمالى بر تکلیف که بنابر احتیاط واجب باید هر دو فتوا را رعایت کند (مانند موارد اختلاف در قصر و تمام).[۶]

تبصره. حکم یاد شده در جایى است که پس از فوت مجتهد، به فتواى مجتهد زنده عمل نکرده باشد؛ و گرنه حکم بازگشت از مجتهد زنده به مجتهد میت، در جاى خود ذکر شده است.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[۱] – خامنهاى، اجوبهالاستفتائات، س ۳۴ و ۴۱؛ نورى، توضیحالمسائل، م ۹؛ امام، توضیحالمسائل، م ۹؛ فاضل، توضیحالمسائل، م ۱۰٫

[۲] – مکارم، توضیحالمسائل، م ۱۰؛ توضیحالمسائل، م ۱۲ و ۱۳٫

[۳] – توضیحالمسائل، م ۹٫

[۴] – استفتائات، س ۱۴ و ۵۰٫

[۵] – جامعالاحکام، ج ۱، س ۲۰٫

[۶] – توضیحالمسائل، م ۸٫