ببخشید آیا حادثه ای که در منا رخ داد و تعداد زیادی از حاجیان کشته شدند می تواند از نشانه های ظهور باشد؟
نمی توان گفت که حادثه اسفبار منا همان حادثه ای است که در حدیث از علائم ظهور آمده است . اخیرا تصویری از کتاب الفبای مهدویت منتشر شده که در آن در حدیثی از پیامبر (صلی الله علیه و آله ) به حادثه برای حجاج در منا اشاره کرده است اما آیا این حادثه همان ادثه مورد نظر است؟ در متن حدیث آمده است:«قال رسول الله صلى الله علیه و آله: سیکون فی رمضان صوت، و فی شوال معمعه، و فی ذی القعده تحارب القبائل، و علامته نهب الحج و تکون ملحمه بمنى و یکثر فیها القتل و تسیل فیها الدماء حتى تسیل دماؤهم على الجمره» منتخب الأثر ص۴۵۱، بشاره الإسلام ص۳۴، یوم الخلاص ص۵۳۲، بیان الأئمه ج۱ ص۴۳۳ و ج۲ ص ۳۵۵«بانگی در ماه رمضان شنیده می شود، آتش جنگی در ماه شوال بر افروخته می گردد، قبیله ها در ماه ذیحجه به جنگ بر می خیزند ونشانه آن این است که حجاج را غارت می کنند وفاجعه بزرگی در منا روی می دهد وافراد بیشماری کشته می شوند وخون ها روان می شود وبر جمرات می ریزد» پاسخ این است که در رابطه با حادثه ای که در منا اتفاق می افتد و در سال ظهور خواهد بود، چند نکته وجود دارد، اول اینکه چنین حدیثی در منابع شیعه نیست.
بنابراین این روایت که در فضای مجازی منتشر شد و عکس کتاب است و در پاورقی نشان می دهد که این حدیث در بحار الانوار جلد ۵۱ صفحه ۸۱ آمده است، از اساس دروغ است. کتاب بحار در این صفحه چنین حدیثی ندارد و در چند صفحه قبل و بعدش مرحوم مجلسی احادیثی در مورد امام زمان(ع) نقل کرده اند که اشاره ای به این حدیث ندارد، بنابراین نکته اول اینکه در منابع شیعی چنین حدیثی نقل نشده است. البته این حدیث در کتاب های اهل سنت نقل شده است، خاطرنشان کرد: این حدیث در کتاب فتن ابن حماد متوفی ۲۲۸ قمری نقل شده، بعد از ایشان حاکم نیشابوری در المستدرک این حدیث را نقل کرده که ایشان هم متوفی ۴۰۵ است.
او هم این حدیث را از ابن حماد نقل می کند. در کتاب فتن نوشته دانی متوفی ۴۴۴ نیز این حدیث نقل شده است. ابن حماد در فتن خود در جلد اول صفحه۳۴۱ گفته در ماه ذیقعده قبایل یارگیری می کنند و آن سال حاجیان غارت می شوند و جنگی در منا رخ می دهد، تعبیر روایت این است که کشته های بسیاری خواهد داشت و به قدری کشته می شوند که خون جاری می شود و از منا به جمره عقبه می رسد. همین حدیث را مستدرک حاکم در جلد ۴ صفحه ۵۴۹ از ابن حماد نقل می کند و در ادامه آن یک حدیث دیگر می گوید، مبنی بر اینکه وقتی حاجیان در منا هستند، گویی که بیماری مثل هاری به آنها دست می دهد، مردم هار می شوند، با هم می جنگند تا خون جاری می شود، حاجی ها به جان هم می افتند و کشته زیادی می دهند.
دانی در حدیث دیگری می گوید که در ماه رمضان صدایی شنیده می شود و در ماه شوال مردم از چیزی ممانعت می شوند و در ذیقعده قبایل با هم می جنگند و حجاج غارت می شوند و جنگی در منا رخ می دهد…. اینها روایاتی است که در کتاب های اهل سنت آمده اما خود اهل سنت که اینها را بررسی کردند، مانند آلبانی در کتاب سلسله الاحادیث الضعیفه گفته است که همه اسناد این روایت ضعیف هستند. اولا این آدرسی که در شبکه های اجتماعی با نشان دادن صفحه کتابی آمده، دروغ بوده و در منابع شیعی چنین روایاتی وجود ندارد، دوما این روایت که آمده به بررسی خود اهل سنت، اسنادش ضعیف است و اعتبار ندارد. اگر چنین حادثه ای قرار است اتفاق بیفتد. نتیجه جنگ است نه سوء مدیریت عربستان صعودی و ازدحام جمعیت.
بنابراین این اتفاق علاوه بر ضعف روایات، قابل تطبیق نیست. در بررسی محتوایی این حدیث نیز به چند نکته می توان اشاره کرد: اول اینکه در ماه رمضان صوت(صیحه آسمانی) شنیده می شود که این از علائم حتمی ظهور است و اتفاق نیفتاده است. دوم جنگ قبایل است که اگرچه صریحا اتفاق نیفتاده اما شاید بتوان از جنگ میان عربستان و یمن نام برد. سوم غارت حجاج است که این مساله اتفاق نیفتاده است. چهارم فاجعه بزرگ در منا و قتل بیشمار افراد است که اگرچه اتفاقات چند روز اخیر در منا فاجعه بود اما شاید نتوان به آن کشته های بیشمار گفت. پنجم جاری شدن خون در جمرات است که حجاج جان باخته در حادثه اسفبار اخیر خونشان بر روی منا جاری نشده است. پس با این علائم نمی توان گفت که حادثه اسفبار منا همان حادثه ای است که در حدیث از علائم ظهور آمده است.
منبع:پرسمان
پاسخ دهید