آیات عظام امام، تبریزى، خامنه اى، صافى، نورى و وحید: بازى با آلات قمار – هر چند بدون برد و باخت – حرام است.[۱]

آیات عظام بهجت و مکارم: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون آن باشد، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.[۲]

آیه اللّه  سیستانى: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون برد و باخت و شرط بندى باشد ؛ چنانچه در عرف محل (شهر) از آلات قمار شناخته شود، بنابر احتیاط واجب بازى و این جایز نیست.[۳]

آیه اللّه  فاضل: اگر در عرف از آلت قمار بودن خارج شده باشد و برد و باختى در کار نباشد اشکال ندارد.[۴]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی


[۱] – صافى، جامع الاحکام، ج۱، س ۱۰۴۵ ؛ امام، استفتاءات، ج۲، مکاسب محرمه ، س۱۸ ؛ خامنه‏اى، اجوبه‏الاستفتاءات، س۱۱۱۶ ؛ نورى، استفتاءات، ج۱، س۵۵۹ و ۵۶۰ ؛ وحید، منهاج الصالحین، ج۳، م۱۹ ؛ تبریزى، استفتاءات، س ۹۸۱٫

[۲] – مکارم، استفتاءات، ج ۱، س ۵۴۱ و ۵۴۴ ؛ بهجت، توضیح المسائل، متفرقه ، س ۹٫

[۳] – سایت، س ۹٫

[۴] – جامع المسائل، ج۱، س ۹۵۱٫