فرج مردم جهان در چیست و چرا انتظار فرج فضیلت و ارزش بیشترى دارد؟
در روایات شیعه، عبارت و اصطلاح بسیار لطیف و مناسبى براى انتظار در نظر گرفته شده و آن «انتظار فرج» است. فرج، به معناى نصرت و پیروزى و گشایش گرههاى زندگى از جانب خداوند است. مقصود از انتظار فرج، انتظار دگرگونى مثبت و گسترده در زندگى بشر و زدوده شدن ناکامىها و نابسامانىها از چهره غمزده جامعه انسانى است و پیروزى حکومت عدالت گستر و معنویت گراى مهدوى بر دولتهاى شرک و کفر و ستم است.
در روایات، توصیههاى فراوانى در مورد انتظار فرج و ارزش، و فضیلتهاى بىشمار آن شده است.
پیامبر اکرم«ص» آن را برترین اعمال و عبادات مىداند: «افضلُ اعمال امّتى انتظار الفرج من اللّه عزّوجل»؛ بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۸٫ ؛ «انتظار فرج (و گشایش) از جانب خداى بلند مرتبه، برترین عمل امت من است» و نیز مىفرماید: «افضل العباده انتظار الفرج»؛ معجم احادیث الامام المهدى، ج ۱، ص ۲۶۸٫ ؛ «با فضیلتترین عبادات، انتظار فرج است».
حضرت على«ع» نیز آن را محبوبترین اعمال در نزد خداوند و منتظر فرج را، همانند شهید راه حقّ مىداند: «انتظروا الفرج و لاتیأسوا من روح الله فاِنّ احبَّ الاعمالِ الى اللّه عزّوجلّ انتظارُ الفرجَ الآخِذُ باَمرنا مَعَنا غداً فى حظیره القدس و المنتظر للفرج کمُتشَحّط بدمه فى سبیلِ اللّه»؛ بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۲۳٫ ؛ «منتظر فرج باشید و از رحمت خدا مأیوس نشوید که محبوبترین اعمال نزد خداوند – عزّ و جل – انتظار فرج است. کسى که پذیراى امر ما باشد، فردا(ها) در «حظیره القدس» با ما است و کسى که منتظر فرج باشد، مانند کسى است که در راه خدا، به خون خود آغشته گشته است».
امام جواد«ع» آن را با فضیلتترین و راه گشاترین امور مىداند: «اَفضَلُ اعمالِ شیعتنا انتظارُ الفَرَج مَن عَرَف هذ الامرَ فقد فُرِّج عَنه بانتظاره»؛ بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۱۰٫ ؛ «برترین عمل شیعیان ما انتظار فرج است. هر کس این امر را بداند و آن را بشناسد، با همین انتظار در کارش گشایش و فرج مىشود».
امام هادى«ع» به روشنى معناى فرج را – که همان انتظار ظهور مهدى موعود است – توضیح مىدهد.
على بن مهزیار مىگوید: نامهاى به امام هادى«ع» نوشتم و از ایشان درباره «فرج» پرسیدم ؛ حضرت فرمود: «اذا غابَ صاحبُکم عن دارالظّالمین فتوقّعوا الفرج»؛ کمال الدین، ج ۲، ص ۳۸۰، ح ۲٫ ؛ «هر گاه امام شما از بین ظالمان و ستمگران مخفى شد، چشم به راه فرج باشید».
امام صادق«ع» نیز حالات شیعیان در دوران غیبت و انتظار گشایش و فرج را چنین بازگو مىفرماید: «نزدیکترین جایى که خداى متعال به بندگانش هست و نیز بیشترین زمانى که از ایشان راضى است، وقتى است که حجّت الهى را از دست بدهند و او بر ایشان ظاهر نشود و جایش را ندانند ؛ در عین حال یقین دارند که آن حجّت باقى است و باطل نشده است. پس در آن هنگام، هر صبح و شام، منتظر فرج باشید…» همان، ص ۳۳۷، ح ۱۰٫.
برآیند این روایات آن است که عموم مردم جهان – به خصوص شیعیان – باید منتظر ظهور و قیام مهدى موعود باشند که از سراپرده غیبت بیرون آید.
انتظار فرج، در واقع نوعى آمادگى و استقبال از نیکىها است. آمادگى براى تلاش و حرکتى مداوم و کوششى خستگىناپذیر همراه با تهذیب نفس، پاکزیستن، حقّخواهى و دور ماندن از زشتىها و آلودگىها… به همین جهت وقتى ابوبصیر از امام صادق«ع» پرسید که: فرج کى خواهد بود؟ آن حضرت فرمود: «یا ابابصیر و انت ممّن یرید الدّنیا؟ مَن عرف هذاالامر، فقد فرج عنه لانتظاره»؛ کافى، ج ۱، ص ۳۷۱٫ ؛ «اى ابوبصیر! تو هم از کسانى هستى که دنیا را طلب مىکنند؟ آن کس که قیام امام را بشناسد، براى او به جهت انتظارش فرج شده است».
بر این اساس، انتظار فرج، فراتر از انتظار معمولى است ؛ یعنى انتظارى همراه با آگاهى، بصیرت، درایت، معنویت، آمادگى، حقگرایى، عدلخواهى و… به عبارت روشنتر، انتظار فرج، شناخت حق و شناختن رهبر و امام حقّ و انتظار یارى رساندن به او است. چنین شخصى در غیبت امام، چنان رفتار مىکند که گویا در زمان ظهور و حضور او زندگى مىکند. به همین جهت شیعه تمامى دشوارىها و کاستىها را پشت سر نهاده و از خطر انقراض و زوال به دور مانده است. این نوع انتظار است که داراى فضیلت و ارزش بىشمارى است.
امام سجّاد«ع» مىفرمود: «انتظار الفرج من اعظم الفرج»؛ بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۲، ح ۴٫ ؛ «انتظار فرج، خود از بزرگترین گشایشها است».
امام کاظم«ع» هم فرمود: «انتظار الفرج من الفرج»؛ الغیبه طوسى، ص ۴۵۹٫ ؛ «انتظار فرج، نشانه فرج و گشایش است».
به صراحت مىتوان گفت: از مهمترین رازهاى نهفته بقاى تشیّع همین روح انتظارى است که کالبد شیعه را آکنده ساخته و پیوسته او را به تلاش، کوشش، جنبش و جوشش وا مىدارد.
«انتظار»، ظرفیت و توانایى فراوانى براى تحقّق جامعه آرمانى اسلام ایجاد مىکند و رفتارها و برنامهها را بدان سمت سوق مىدهد. این والاترین عبادت و بهترین عمل است ؛ چنان که امام على«ع» فرمود: «افضلُ عباده المؤمن انتظار فَرج الله»؛ بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۴۶٫ ؛ «بهترین عبادت مؤمن، انتظار کشیدن فرج خداوند است». به طور خلاصه مؤلّفههاى زیر را مىتوان از «انتظار فرج» برداشت کرد:
۱ – تلاش و کوشش براى پیشرفت و ترقّى ؛
۲ – اصلاحطلبى و امید به زندگى بهتر (گشایش در امور) ؛
۳ – نفى وضع موجود (ظلم و بىعدالتى، فساد و تباهى) ؛
۴ – طرد و عدم پذیرش حکومتهاى سیاسى (نامشروع دانستن آنها) ؛
۵ – قیام و انقلاب و نهضت مداوم و فعّال ؛
۶ – ضرورت تشکیل حکومتهاى دینى و مشروع ؛
۷ – عدم انقیاد و سازش در برابر جبّاران و مفسدان و… براى مطالعه بیشتر ر.ک: نگارنده، مقاله انقلاب و انتظار، فصلنامه انتظار، ش ۲، ص ۱۳۰٫. (مهدویت۱، رحیم کارگر، کد: ۲۸/۵۰۰۰۲۷)
منبع:پرسمان
پاسخ دهید