آیا انسان می‌تواند با جن رابطه داشته باشد؟ اگر می‌تواند آن‌را چگونه توجیه می‌کنید؟

پاسخ اجمالی

قرآن مجید وجود جن را تصدیق کرده است و ویژگی   ‏های زیر را برای او برمی شمارد:

 

۱ – جن موجودی است که از آتش آفریده شده، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است. [۱]

۲ -دارای علم ، ادراک، تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است.[۲]

۳ – دارای تکلیف و مسئولیت است.[۳]

۴ – گروهی از آن ها مؤمن و صالح و گروهی کافرند.[۴]

۵ – دارای حشر و نشر و معادند.[۵]

۶ – قدرت نفوذ در آسمان‏ها و خبرگیری و استراق سمع داشتند و بعداً منع شدند.[۶]

۷ – با بعضی از انسان‏ها ارتباط برقرار می کردند و با آگاهی محدودی که نسبت به بعضی از اسرار نهایی داشتند، به اغوای انسان‏ها می پرداختند.[۷]

۸ – میان آنها افرادی یافت می شوند که از قدرت زیادی برخوردارند، همان گونه که میان انسان ‏ها چنین است.[۸]

۹ – قدرت بر انجام بعضی از کارهای مورد نیاز انسان را دارند.[۹]

۱۰ – خلقت آنها روی زمین قبل از خلقت انسان ‏ها بوده است.[۱۰]

۱۱ – در داستان حضرت سلیمان علیه السلام وقتى عفریتى از جن مدعى مى‏شود که می تواند تخت بلقیس را به نزد سلیمان آورد پیش از آن که از مجلسش برخیزد،[۱۱] حضرت سلیمان آن جن را تکذیب نمى‏کند؛ اگر چه در قرآن نیامده است که آن جن تخت را آورد.[۱۲]

از مجموع این آیات استفاده می شود که جن یک موجود خیالی نیست و یک موجود واقعی مادی است که ارتباط با او امکان پذیر است و عده ای هم با او ارتباط برقرار کرده اند. اگرچه از روزگاران قدیم بین انسان و جن، شیوه ‏های مختلفی از روابط تصور می شده است، اما ما تنها شیوه ‏هایی را که در روایات معتبر آمده است می توانیم بپذیریم.

در این جا به بعضی از گونه ‏های این روابط که در قرآن و روایات و سخنان دانشمندان ذکر شده، اشاره می کنیم:

ألف: پناه بردن به جن؛ در قرآن مجید آمده: “و همانا مردانی از انس به مردانی از جن پناه می بردند، پس به سختی ‏های ایشان می افزودند“. [۱۳]

رسم عرب چنین بود که هرگاه به بیابان هولناکی می رسیدند، به جن آن وادی پناه می بردند. اسلام این کار را نهی کرده و پناه بردن به آفریننده ی جن و انس را امر فرموده است[۱۴]

ب: تسخیر جن؛ تسخیر جنیان و به خدمت گرفتن آن ها، گرچه ممکن است اما میان فقها در باره ی این که آیا چنین کاری جایز است یا نه؟، بحث است. قدر مسلم آن است که این کار نباید از راهی که شرعا حرام است صورت گیرد یا باعث آزار و اذیت آن ها شود و نیز نباید به کارگرفتن آنها برای کارهای نامشروع و حرام  باشد زیرا انجام کار نامشروع، حرام است چه با واسطه باشد یا بی واسطه. [۱۵]

از آیت الله العظمی خامنه ای؛ در باره ی حکم مراجعه به افرادی که از طریق تسخیر ارواح و جن اقدام به معالجه مى‏کنند، با توجه به این که یقین وجود دارد که آن ها فقط کار خیر انجام مى‏دهند، سؤال شد، ایشان جواب فرمودند: این کار فى نفسه اشکال ندارد، مشروط بر این که از راه هایى که شرعاً حلال هستند، اقدام شود. [۱۶]

 

 

 

منبع:اسلام کوئست


پی نوشت:

[۱] الرحمن ، ۱۵.

[۲] آیات مختلف سوره جن.

[۳] آیات سوره جن و الرحمن.

[۴] آیات سوره جن و الرحمن.

[۵] همان، ۱۵.

[۶] همان، ۹.

  [۷] همان، ۶.

[۸] نمل ، ۳۹.

[۹] سباء ، ۱۲ – ۱۳.

[۱۰] حجر ، ۲۷.

[۱۱] نمل، ۴۰ – ۳۰.

[۱۲] جوادى آملی، عبدالله، تفسیر موضوعى، ج۱، ص ۱۱۹.

[۱۳] جن، ۶.

[۱۴] نک: بحارالأنوار ، ج ۹۲ ، ص ۱۴۸ ، [المحاسن‏] قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا تَغَوَّلَتِ الْغِیلَانُ فَأَذِّنُوا بِأَذَانِ الصَّلَاهِ.

[۱۵] نک: منهاج الصالحین (للخوئی)، ج‏۲، ص ۸.

  [۱۶] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏۲، ص ۹۸۰ ، س ۱۲۳۲ .