«وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإیمانُ فی قُلُوبِکُمْ» هنوز ایمان شما، ایمان باطنی نیست. ایمان قلبی نیست. «وَ إِنْ تُطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ» اگر بیایید عوض حرف زدن، ادّعا کردن، شعار دادن، تظاهر به انقلاب کردن، نان انقلاب خوردن، منصب انقلاب را گرفتن، شاخص و محک نشان میدهد، محکی که نشان میدهد ایمان شما ایمان است یا نه، چند چیز است. دو تای از آنها در این آیه آمده است و آن اطاعت است. عمل شما گواه صداقت شما است، نه ادّعای شما. «وَ إِنْ تُطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ» اطاعت خدا در اتیان فرائض و ترک محرّمات است. «وَ إِنْ تُطیعُوا اللَّهَ» خدا یک واجباتی برای همه در همهی زمانها و در همهی مکانها مقرّر فرموده است امّا خدای متعال در کنار اطاعت خود، اطاعت رسول را مطرح کرده است و در آیات دیگر هم همینطور است. اطاعت رسول ناظر به مسئلهی حاکمیّت است. یک چیزهایی در مرور زمان برای شما پیش میآید، نماز قرآن کریم بین المللی است، همه مکانی است؛ همه زمانی است ولکن حوادثی که برای شما اتّفاق میافتد، نمیدانید تکلیف شما با اجانب و بیگانگان که اینها یک طور نیستند، در یک رده نیستند با چه کسانی میتوانید ارتباط برقرار بکنید. رابطهی اقتصادی، رابطهی سیاسی، رابطهی بین المللی، دفاعی با چه کسی میتوانید پیمان دفاعی منعقد بکنید. با چه کسی اصلاً نمیشود، با اینها کنار بیایید.
وجود نازنین خاتم انبیاء، محمّد مصطفی پیمانی با مشرکین صدر اسلام داشت؛ حتّی با مشرکین پیمان داشت. با یهود مدینه، طوایف مختلف آنها وجود مبارک پیغمبر خدا صلوات الله علیه پیمانها تعهّدهای طرفینی داشتند ولی بعد آیات سورهی برائت آمد، ورود مشرکین را به کعبه ممنوع مطلق اعلان کرد. آیات برائت را امیر المؤمنین علیه السّلام برد، پیغمبر صلوات الله علیه مطلقا اجازهی ارتباط با مشرکین را به مسلمانها نداد. یهود مدینه هم وقتی نقض عهد کردند، دستور جنگ در مورد آنها داده است.در مسائل اقتصادی جامعه همیشه در یک شرایط نیست. در مسائل تقابل با کفّار در ردههای مختلف اینها مسائل زمان است، زمان تعیینکننده است، مکان تعیین کننده است. لذا اسلام یک احکام شناوری دارد که آن را رسول تعیین میکند. بعد از رسول امام معصوم تعیین کننده است و در زمان غیبت هم ولی فقیه است که به دستور خود آنها این وظیفه به عهدهی ولی فقیه است. بنابراین یکی قبول تعبّدیّات اسلام است، اجرای دستورات اسلام در احکام الله است که میتواند نشان بدهد شما راست میگویید، ایمان دارید یا نه از منافع مسلمانها میخواهید استفاده بکنید، تظاهر است. یکی هم قبول ولایت است، حاکمیّت اسلام که در وجود نازنین پیغمبر خدا صلوات الله علیه و ائمّهی هدی علیهم السّلام و جانشینان آنها در زمان غیبت است.
پاسخ دهید