اسلام درباره وجود موجودات زنده در کرات دیگر، چه نظری دارد؟
این فکر که آیا در کهکشان ها و کرات دیگر موجودات زنده یا عاقل دیگری وجود دارد یا نه یکی از سؤالاتی است که بشر به دنبال پاسخ آن بوده است ولی هنوز پاسخی برای آن نیافته است . برخی از تعبیرات قرآن به وجود موجوداتی زنده در آسمان اشاره دارد، از جمله:
۱ – تعبیر به “من دابه“:
«و از نشانه های ]قدرت[ اوست آفرینش آسمانها و زمین و آنچه از ]انواع[ جنبنده در میان آن دو پراکنده است و او هر گاه بخواهد برگرد آوردن آنان تواناست.» [۱]
۲ – تعبیر به “من فی السموات” و “ما فی السموات“:
« هر که در آسمان ها و زمین است از او درخواست می کند؛ هر زمان، او در کاری است.»[۲]
« و آنچه در آسمانها و آنچه در زمین از جنبدگان و فرشتگان است، برای خدا سجده می کنند و تکبٌر نمی ورزند.»[۳]
« آسمانهای هفتگانه و زمین و هر کس که در آنهاست او را تسبیح می گویند. »[۴]
۳ – تعبیر به “مشارق و مغارب“:
« سوگند به پروردگار مشرقها و مغربها که ما قادریم.»[۵]
۴ – تعبیر به “العالمین[۶]“:
« سپاس مخصوص آن خدائى است که پرورش دهنده عالمیان است».[۷]
در میان آیات مطرح شده فقط آیه اول[۸] و آیاتی که العالمین در آنها آمده است، به صورت احتمال دلالت بر وجود موجودات زنده در کرات دیگر می کنند[۹].
علامه طباطبائی (ره) در تفسیر آیه اول می فرماید:
« ظاهر آیه این است که در آسمانها از جنبدگان ( دواب ) مثل روی زمین وجود دارد…..»[۱۰]
و صاحب تفسیر نمونه می نویسد:
« این آیه دلالت بر وجود انواع موجودات زنده در آسمان ها دارد گرچه هنوز دانشمندان به صورت قاطعی در این زمینه قضاوت نمی کنند و سر بسته می گویند که دارای موجودات زنده اند ولی قرآن با صراحت این حقیقت را بیان می دارد که در پهنه آسمان نیز جنبدگان زنده، فراوان وجود دارد. »[۱۱]
در حدیثی از حضرت علی (ع) آمده است:
« این ستارگانی که در آسمان است شهرهایی همچون شهرهای زمین هستند، هر شهری با شهر دیگر (هر ستاره ای با ستاره دیگر) با ستونی از نور مربوط است.»[۱۲]
در مورد دلالت این آیه بر وجود حیات زنده در کرات دیگر تذکر چند نکته لازم است:
۱ – واژه « سماء » و « سموات » در قرآن به چند معنا به کار می رود: جهت بالا ـ کرات آسمانی ـ جو زمین و …[۱۳]
دلالت آیه بر وجود موجودات زنده در کرات دیگر وقتی صحیح است که کلمه « سموات » در آیات مورد بحث به معنای کرات آسمانی باشد.
در حالی که ممکن است « سموات » در آیه فوق به معنی طبقات جو اطراف زمین و مراد از دابه موجودات ریز ذره بینی (مثل ویروسها و …) و درشت ( مثل پرندگان ) که در فضای اطراف ما پراکنده اند، باشد.
۲ – با توجه به اینکه هنوز وجود موجودات زنده در کرات دیگر از لحاظ علمی اثبات نشده و به صورت یک احتمال قوی از آن یاد می شود لذا نمی توان به صورت قطعی، وجود موجودات زنده در کرات دیگر را به قرآن نسبت داد .
در نتیجه این آیات بر اساس یک تفسیر احتمالی نوعی رازگویی علمی از آینده است که هنوز مطلب علمی آن توسط دانشمندان به اثبات نرسیده است.
منبع:اسلام کوئست
پی نوشت:
[۱] شوری، ۲۹٫ ( و من آیاته خلق السموات و الارض و ما بث فیهما من دابه و هو علی جمعهم اذا یشاء قدیر )
[۲] رحمن، ۲۹٫ ( یسئله من فی السموات و الارض کل یوم هو فی شأن)
[۳] نحل، ۴۹٫ ( و لله یسجد ما فی السموات و ما فی الارض من دابٌه و الملائکه و هم لا یستکبرون )
[۴] اسراء، ۴۴٫ ( تسبح له السموات السبع و الارض و من فیهن )
[۵] معارج، ۴۰٫ (فَلا أُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ إِنَّا لَقادِرُون) ، نک: صافات،۵-اعراف،۱۳۷.
[۶] این واژه ۶۱ بار در قرآن تکرار شده است.
[۷] فاتحه، ۲.
[۸] شوری، ۲۹.
[۹] برای آگاهی بیشتر، نک: رضایی اصفهانی، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، ج۱، صص ۱۹۵-۲۰۶.
[۱۰] نک: المیزان، ج ۱۸، ص ۵۸.
[۱۱] نک: تفسیر نمونه ج ۲۰، صص ۴۳۶ ـ ۴۳۹.
[۱۲] سفینه البحار، ج ۲، ص ۵۷۴ ماده « نجم» از تفسیر علی بن ابراهیم نقل می کند. ( هذه النجوم فی السماء مدائن مثل المدائن التی فی الارض مربوطه کل مدینه الی عمود من نور. )
[۱۳] نک: تفسیر نمونه، ج ۱، صص ۱۶۵ ـ ۱۶۶.
پاسخ دهید