آیات عظام امام، صافى و نورى: اگر جهل به حدى باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمىدادهاید، کفّاره واجب نیست ؛ ولى بنابر احتیاط واجب، باید روزههایى را که در آنها استمنا کردهاید، قضا کنید.[۱]

آیات عظام بهجت، خامنهاى و فاضل: اگر جهل به حدى باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمىدادهاید، کفّاره واجب نیست ؛ ولى باید روزههایى را که در آنها استمنا کردهاید، قضا کنید.[۲]

آیات عظام تبریزى و وحید: باید روزههایى را که در آنها استمنا کردهاید، قضا کنید ؛ ولى کفّاره واجب نیست.[۳]

آیهاللّه سیستانى: پرداخت کفّاره واجب نیست و اگر جهل به حدى باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمىدادهاید، قضاى روزهها نیز واجب نیست.[۴]

آیهاللّه مکارم: بنابر احتیاط واجب باید روزههایى را که در آنها استمنا کردهاید، قضا کنید ؛ ولى کفّاره واجب نیست.[۵]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[۱] – امام، تحریرالوسیله، ج ۱، فیما یجیب الامساک فیه، م ۱۸، فیما یترتب علىالافطار، م ۱ ؛ صافى، هدایهالعباد، ج ۱، م ۱۳۱۱، ۱۳۱۸ ؛ نورى، تعلیقات على العروه، الفصل الثالث، السادس.

[۲] – بهجت، وسیلهالنجاه، ج ۱، م ۱۱۰۹، ۱۱۱۷ ؛ فاضل، تعلیقات على العروه، الفصل الثالث و السادس ؛ خامنهاى، اجوبه الاستفتاآت، س ۸۱۷٫

[۳] – تبریزى، وحید : منهاج الصالحین، کفاره الصوم، تتمیم.

[۴] – سیستانى، منهاج الصالحین، ج ۱، کفاره الصوم، تتمیم.

[۵] – مکارم، توضیحالمسائل مراجع، م ۱۶۵۸٫